Lasten toimintaterapia
Olen itse vakaopettaja ja nään työssäni lukuisia lapsia jotka saavat toimintaterapiaa. Sanoisin, että 80% näistä lapsista saa toimintaterapiaa vain surkeiden vanhempien jaksamattomuuden vuoksi. Kun omat vanhemmat eivät lapsensa kanssa muuta tee kuin istuta tv:een ja tabletin edessä niin onko ihme että hienomotoriset taidot ja kehonhallinta on heikkoa? Hyvin usein päiväkoti on ainoa paikka jossa lapset "joutuvat" tekemään kädentaitoja tai jopa leikkimään.
Lapsi saa neuvolasta lähetteen toimintaterapian arvioon ja terapiat aloitetaan. Toimintaterapeutti tulee päiväkotiin leikkimään lapsen kanssa "autonpesua" yms.
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Herättää sellaisen ajatuksen, että on selvää, miksi sinä et ole toimintaterapeutti ja siksi kannattaisi pitää suu säpissä. Oma lapsi on käynyt paljon toimintaterapiassa ja on purettu mm vauva-ajan päälle jääneiden refleksien aiheuttamaa aistiyliherkkyyttä pois, joka taas on auttanut keskittymishäiriöön. Tuskin olisi korjaantunut sillä, että totaalikiellän kaikki ruudut ja vähän leikin lapsen kanssa hiekkalaatikolla.
Aivan varmasti teidän tapauksessa toimintaterapia on ollut tarpeellinen. En kritisoi toimintaterapiaa, vaan sitä, että hyvin usein syy heikoille hienomotorisille taidoille jne on niiden taitojen harjoittelun puute. Päiväkoti ei voi olla ainoa paikka jossa lapsi joutuu käyttämään kroppaansa.
Vierailija kirjoitti:
Herättää sellaisen ajatuksen, että on selvää, miksi sinä et ole toimintaterapeutti ja siksi kannattaisi pitää suu säpissä. Oma lapsi on käynyt paljon toimintaterapiassa ja on purettu mm vauva-ajan päälle jääneiden refleksien aiheuttamaa aistiyliherkkyyttä pois, joka taas on auttanut keskittymishäiriöön. Tuskin olisi korjaantunut sillä, että totaalikiellän kaikki ruudut ja vähän leikin lapsen kanssa hiekkalaatikolla.
No sinunnlapsesi ei kuulukaan noilla haasteilla tuohon ap:n mainitsemaan 80%:iin. Mielenkiintoista miten jotkut vanhemmat ovat niin hyökkääviä näissä asioissa eikä osata sijoittaa itseä ja omaa tilannetta skaalaan.
Sama juttu, kun oli puhetta pienten lasten lomattomuudesta ja pitkistä hoitopäivistä, VAIKKA toinen tai molemmat vanhemmat ovat KOTONA. alettiin itkemään hammaslääkärikäynneistä ym, mihin lapsia ei voi ottaa mukaan. Joo ei, mutta onko tällaisia käyntejä JOKA päivä? Ja jos on töissä, on myös lomaa, pl. työn vaihtajat, JOLLOIN asia ei koske heitä. Mutta poru oli valtava! Mutta kun minä minä minä. Ei ihme että lapset ovat nykyisin niin levottomia ja huomiontarpeisia, kun kotonankukaak ei ole kiinnostunut heistä.
Aikuinen lapseni on toimintaterapeutti. Kyllä hänkin kohtaa töissään lapsia, joiden hienomotoriikka on jäänyt kehittymättä ihan siksi, että lapsi viettää kaiken aikansa tabletin kanssa. Mutta näiden lasten lisäksi on suuri joukko lapsia, joilla syynä toimintaterapiaan ovat ihan oikeat ongelmat lapsen kehityksessä.