Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua enää koskaan koronaa.

Vierailija
16.11.2023 |

Koronan kerran sairastanut enkä enää toista kertaa halua. Kamala tauti, kaikkea muuta kuin flunssa. Kuinka todennäköistä on saada se uudestaan? Onko se tokalla kerralla helpompi, onhan?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Mulla oli helppo ja lyhyt koronatauti.

Silti pelottava. Omituisia kipuja ympäri kehoa, tolkuton jano, aivosumu, hajuaisti hävisi jne. Sillä ei ollut mitään yhteistä flunssan kanssa.

Jep! Koronassa on omituisia oireita jotka ei mihinkään "normi" flunssaan kuulu. Tolkuton väsymys pitkään, aivosumu, huimaus, oudot vaihtuvat kivut. Itselläni oli korvat aivan lukossa molemmilla kerroilla monta päivää vaikka ei ollut juurikaan nuhaa.

Mä sain koronasta tinnituksen riesakseni.

Vierailija
22/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan koronaa nyt ensimmäistä kertaa ja olen ihan kypsä. Oireita on vaikka mitä ja kohtalaisen korkea kuume on jatkunut kohta viikon. Tässä ei ole muuta iloa kuin vertailla oireita miehen kanssa, se sairastaa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka todennäköistä on saada se uudestaan?"

Kai se on ikävä kyllä mahdollista saada samalla todennäköisyydellä kuin tavallinen flunssa? Vai onko koronaa liikkeellä vähemmän kuin tavallista flunssaa? Silloin eivät tietenkään ole samalla viivalla. Minä tunnen yhden henkilön, joka on sairastanut koronan jo kaksi kertaa. Helppouksista/vaikeuksista en hänellä tiedä. Onhan lehdissä ollut jo aikoja sitten juttuja kolme kertaa sairastaneista.

Vierailija
24/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo vieläkään ollut, eikä kellään lähipiirissäkään.

Rokotteita en ottanut, mutta ei ole siltikään korona iskenyt, vaikka liikun paljon ihmisten ilmoilla. 

Oletko tupakkamiehiä? Nikotiinin on havaittu ehkäisevän koronatartuntoja. https://www.nature.com/articles/s41598-022-24148-y

Lisäksi osa ihmisistä on immuuneja tuntemattomasta syystä.

Vierailija
25/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko aloittajalla bmi ?

Vierailija
26/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin n. kk sitten ensimmäisen koronan, enkä kyllä muista helpompaa sairautta, hieman lämmönnousua pari päivää eikä muuta.

En ole käyttänyt maskeja enkä käsidesiä, enkä ole rajoittanut mitenkään elämääni. 3 rokotusta tuli otettua silloin niitä jaettiin.

Koronan ehkä suurin vitsaus onkin, että se ei ole vain hengityselinsairaus, vaan monielinsairaus. Oireeton korona voi vahingoittaa sydäntä, verisuonia tai aivoja. Tutkimusten mukaan se tekeekin näin AINA. Ei kovin lievä eikä mukava pikku virus. Harmi ettei terveysviranomainen puhu tästä Suomessa.

COVIDs Damage Lingers in the Heart

Researchers increasingly find that the effects of infection by SARS-CoV-2 extend to the cardiovascular system

https://magazine.hms.harvard.edu/articles/covids-damage-lingers-heart

Vierailija
27/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukemattomat urheilijat ovat menettäneet terveytensä kuukausiksi, osa loppuiäkseen koronan vuoksi. Varmasti olet törmännyt näihin tapauksiin. 

Vierailija
28/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että ffp2 maski alentaa tartunnan riskiä huomattavasti. Se pitää olla tiiviisti naamalla. En tiedä onko totta. Käsien desinfioiminen tai saippuapesu aina kun on kodin ulkopuolella koskenut johonkin.

Oma kokemukseni on, että hyvä ja tiivis FFP2-maski vähentää tartunnan todennäköisyyden lähelle nollaa.

Minä ja puolisoni olemme käyttäneet 3M Aura FFP2-maskeja muutaman vuoden ja emme ole saaneet mitään tautia koko aikana vaikka olemme mm. olleet lukuisia kertoja pitkiä aikoja ihmislaumojen keskellä sisätiloissa, vieressä tunteja istuneet ovat yskineet vähän väliä jne. Emme siis ole vältelleet tartuntaa kuin maskin avulla ja se on riittänyt. Toki ravintoloissa ei tällä taktiikalla oikein voi syödä (sisätiloissa, joissa ilma ei jatkuvasti vaihdu) eli niissä emme ole käyneet.

Käsien pesu tms. ei valitettavasti vaikuta juuri lainkaan koronan tart

Lisään vielä, että olemme surutta käyttäneet samaa maskia useita kertoja (jopa yhteensä noin 12 tunnin edestä per maski) ja ihan vedelleet sitä ylös ja alas kasvoilla kun olemme siirtyneet ulko- ja sisätilojen välillä. Emme ole tehneet mitään pese kädet joka välissä kuvioita maskia käytettäessä, ottaneet aina uutta maskia jne. mitä THL niin mainosti (en ymmärrä niiden ohjeiden logiikkaa kun kyse ei kuitenkaan ole ebolan tavalla tarttuvasta taudista). Silti ei taudin tautia vaikka jatkuvaa altistusta on ollut ja esimerkiksi moni kollega on sairastanut koronan kolmesti.

Vierailija
29/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti pelottava. Omituisia kipuja ympäri kehoa, tolkuton jano, aivosumu, hajuaisti hävisi jne. Sillä ei ollut mitään yhteistä flunssan kanssa.

Jep! Koronassa on omituisia oireita jotka ei mihinkään "normi" flunssaan kuulu. Tolkuton väsymys pitkään, aivosumu, huimaus, oudot vaihtuvat kivut. Itselläni oli korvat aivan lukossa molemmilla kerroilla monta päivää vaikka ei ollut juurikaan nuhaa.

Tuo yleinen huonovointisuus eli väsymys, voimattomuus, huimaaminen ja heikotus on tosi pelottavaa kun ei ole edes sitä (kunnon) kuumetta joka sen selittäisi. Ja kyllä se kuumeen aiheuttama "horkka" onkin ihan erilaista mitä tämä olo on koronatartunnassa. Tässä on sellainen outo epätodellinen olo.

Lisäksi nuo ympäri kroppaa kiertävät kivut on tosi kummia kun sekään ei ole sellaista normaalia lihassärkyä mitä flunssassa tuppaa olemaan vaan nuo on sellaisia äkkinäisiä, ihan kuin joku iskisi jonkun piikin milloin mihinkin eikä ikinä tiedä missä kohtaa ja koska seuraavaksi tulee tuollainen tuikaisu. 

Kolmesti olen koronan tähän mennessä sairastanut enkä mä kyllä tätä flunssamaisena osaa pitää oikeastaan yhtään. Joo, särkee päätä ja silmiä sekä kurkku on kipeä, yskittää ja nokka on tukossa mutta ei mitenkään kunnolla kuten vaikka vilustuessa on. Tuo flunssamaisuus on tosiaan lievää, mutta nämä muut oireet ei sitten sitä olekaan.

Lisäksi tuo epämääräinen "oliskokipeävaikoeikö"-olo jatkuu pitkään ja esim hikoilu on aivan järkyttävää pitkän aikaa.

Vierailija
30/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö d-vitamiinitasonne, ketkä olette sairastaneet?

Vierailija
31/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut koronan jo kolmesti. Eka kerta oli pahin tai "pahin", oireina oli kovat lihaskivut ja järjetön väsymys. Tokalla kerralla väsymys ja ärsyttävät rytmihäiriöt. Kolmas kierros sisälsi äkillisiä huippaus- ja heikotuskohtauksia ja oli tolkuton jano koko ajan. 

Täh? Tuo ekahan se sullakin iisein oli oireiltaan. Jotkut rytmihäiriöt tai heikotuskohtaukset ei ole mikään pikkujuttu.

Vierailija
32/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemattomat urheilijat ovat menettäneet terveytensä kuukausiksi, osa loppuiäkseen koronan vuoksi. Varmasti olet törmännyt näihin tapauksiin. 

Tuntemistani ihmisistä ikävämmänpuoleiset oireet oli loistokunnossa olevalla hoikalla 30-vuotiaalla. Hän siis harrastaa mm. pyöräilyä vuoristossa (ei asu Suomessa) ja kykenee juoksemaan monta sataa metriä korkean ylämäen yhtä kyytiä. Hän tosin selvisi ilman long covidia ehkä siksi, että oli kuullut, että parantumisenkin jälkeen on syytä välttää vähänkään rankempaa liikuntaa useiden viikkojen ajan. Saavutti maratonvoittotasoisen kunnon taas kolmisen kuukautta sairastumisen jälkeen.

Vierailija
33/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo yleinen huonovointisuus eli väsymys, voimattomuus, huimaaminen ja heikotus on tosi pelottavaa kun ei ole edes sitä (kunnon) kuumetta joka sen selittäisi. Ja kyllä se kuumeen aiheuttama "horkka" onkin ihan erilaista mitä tämä olo on koronatartunnassa. Tässä on sellainen outo e

Luulin jo selvinneeni koronasta mutta tänään 11. päivä alkamisesta käynnistyi uusi oireisto. En nyt oikein tiedä mitä tehdä. Pitääkö soittaa terkkariin vai..

Vierailija
34/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan siitä millaisen kattauksen oireita saa. Yhdellä kertaa yhdenlaisen valikoiman, toisella ihan toisenlaisen.

Vierailija
35/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rokotuksia, eikä koronaa kertaakaan monista altistumisista huolimatta. Sairaana ollut n. 5 vuotta sitten viimeksi. Taidan olla immuuni koronalle,  olisi kiva tietää miksi. Ja rokotuksia en siis ole voinut ottaa tietystä syystä, en ole rokotevastainen. Pitäisikö ilmoittautua jonnekin lääketieteelliseen tutkimukseen? 

Vierailija
36/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastin n. kk sitten ensimmäisen koronan, enkä kyllä muista helpompaa sairautta, hieman lämmönnousua pari päivää eikä muuta.

En ole käyttänyt maskeja enkä käsidesiä, enkä ole rajoittanut mitenkään elämääni. 3 rokotusta tuli otettua silloin niitä jaettiin.

Koronan ehkä suurin vitsaus onkin, että se ei ole vain hengityselinsairaus, vaan monielinsairaus. Oireeton korona voi vahingoittaa sydäntä, verisuonia tai aivoja. Tutkimusten mukaan se tekeekin näin AINA. Ei kovin lievä eikä mukava pikku virus. Harmi ettei terveysviranomainen puhu tästä Suomessa.

COVIDs Damage Lingers in the Heart

Researchers increasingly find that the effects of infection by SARS-CoV-2 extend to the cardiovascular system

https://magazine.hms.harvard.edu/articles/covids-damage-lingers-heart

No voi harmi! Sittenhän sydämeni, verisuoneni tai aivoni ovat varmuudella vahingoittuneet; onkohan monta elonpäivää vielä jäljellä.

Kaikkea sitä ihmiset uskovatkin.

Vierailija
37/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N

Mä sain koronasta tinnituksen riesakseni.

Infektiot romahduttavat varastorautaa (ferritiini). Raudanpuute aiheuttaa mm. tinnitusta. Tankkaa rautaa muutama kuukausi.

Vierailija
38/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että ffp2 maski alentaa tartunnan riskiä huomattavasti. Se pitää olla tiiviisti naamalla. En tiedä onko totta. Käsien desinfioiminen tai saippuapesu aina kun on kodin ulkopuolella koskenut johonkin.

Oma kokemukseni on, että hyvä ja tiivis FFP2-maski vähentää tartunnan todennäköisyyden lähelle nollaa.

Minä ja puolisoni olemme käyttäneet 3M Aura FFP2-maskeja muutaman vuoden ja emme ole saaneet mitään tautia koko aikana vaikka olemme mm. olleet lukuisia kertoja pitkiä aikoja ihmislaumojen keskellä sisätiloissa,

vieressä tunteja istuneet ovat yskineet vähän väliä jne. Emme siis ole vältelleet tartuntaa kuin maskin avulla ja se on riittänyt. Toki ravintoloissa ei tällä taktiikalla oikein voi syödä (sisätiloissa, joissa ilma ei jatkuvasti vaihdu) eli niissä emme ole käyneet.

Käsien pesu tms. ei valitettavasti vaikuta juuri lainkaan koronan

Maskin käyttö ainakin vähentää sisuksiin menevää viruskuormaa, ja siksi jos saa taudin, niin se on lievempi.

Tietysti pitää poistaa se maski ohjeiden mukaan ja pestä kädet.

Tuttavani käyttää maskeja, mutta ruttaa ne taskuun sellaisenaan ja sitä maskin pintaa ei saisi pahoinpidellä, tai se vähentää suojaa.

Vierailija
39/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ajatus. Korona oli ihan järkyttävä, vaikka olen perusterve. Sairastuin silti uudestaan koronaan kaksi viikkoa sitten. Tällä kertaa korona oli kuin mikä tahansa perhanan kova flunssa. Silti tämä kerta oli helpompi kuin edellinen. Mutta kaikesta tästä huolimatta en kolmatta kertaa koronaa halua. Vieläkään emme tiedä riittävästi koronan pitkäaikaisvaikutuksista. 

Vierailija
40/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Sain ekan 2020 ennenmitään rokotuksia, sairastin monta kk ja luulin etten enää pääse elävien kirjoihin. Sen jälkeen 4 koronaa normi flunssaa. Ei yhtään rokotusta alla enkä ota kiitos vaan. Ekasta jäi aivosumu ja hirveä väsymys, joten se riittää. Ei ne pahene vaan siitä tulee seuraavaksi helpompi. Ellei ole ottanut rokotuksia, ne on ne jotka nyt sairastaa eniten.