Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten koulukuljetusmatkat aivan liian pitkiä

Vierailija
16.11.2023 |

https://yle.fi/a/74-20060217

Lain mukaan oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen, jos koulumatka on yli viisi kilometriä pitkä. Päivittäinen matka-aika saa olla alakouluikäisille enimmillään 2,5 tuntia ja yläkouluikäisille kolme tuntia.

Lasten isä Timo Lajunen on huolissaan neljän lapsensa koulumatkoista. Alakouluikäiset lapset matkaavat päivittäin noin kaksi tuntia, ja yläkoulua käyvät lapset pisimmillään yli kolme tuntia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö asua niin skutsissa? Oma valinta.

Vierailija
2/7 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö maanviljelijät saisi tehdä lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan matka ei ole niin kauhean pitkä, mutta koulukyyti kiertelee ja kaartelee ja kerää lapsia joka puolelta.

Vierailija
4/7 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ajatella et pienituloisen pitäs kustantaa 4.9km matka ekaluokkalaiselle. Tai jos jää työttömäksi, sairastuu jne. Eikun kävelet talvella varsinkin. Kun ei oo kävelyteitä ja on pimeää, eikä lunta maassa. 

Vierailija
5/7 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä entiseen aikaan menty kouluun kävellen tai hiihtämällä oli matka vaikka kymmenen kilometriä. Ihmeellistä valitusta näiltä nykyajan veltostuneilta koululaisilta.

Jos sitä koulumatkaa ei jaksa niin vanhemmat voivat palkata oman opettajan kotikouluun. Toki he itse maksavat kustannukset mutta jos on varaa elää metsässä niin opettajan palkka tuskin on ongelma.

Vierailija
6/7 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sitä entiseen aikaan menty kouluun kävellen tai hiihtämällä oli matka vaikka kymmenen kilometriä. Ihmeellistä valitusta näiltä nykyajan veltostuneilta koululaisilta.

Jos sitä koulumatkaa ei jaksa niin vanhemmat voivat palkata oman opettajan kotikouluun. Toki he itse maksavat kustannukset mutta jos on varaa elää metsässä niin opettajan palkka tuskin on ongelma.

Tai päättäjät voivat lakata lopettamasta kaikkia lähikouluja , joiden todelliset kustannukset eivät edes ole mitenkään suuria. Paljon suuremmat kustannukset tulee niissä suurissa koululuokissa pahoinvoivista sitten tulevaisuudessa.

Vierailija
7/7 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulumatka ylä-asteelle 90-luvulla oli vähän yli 10km. Joka aamu ja ilta istuin bussissa tunnin, koska aamulla olin eka joka bussiin nousi ja illalla viimeinen joka bussista ulos astui. Jostain syystä oli päätetty, että oli jotenkin reilua, että bussi kiersi eri suuntaan illalla kuin aamulla. Aamulla piti viimeistään 7.30 lähteä paarustamaan bussillle. Ei siis tosiaankaan kotipihasta käyty hakemassa, vaan piti tienvarteen kävellä. Mulla oli onneksi matkaa vain muutama sata metriä, mutta samalta pysäkiltä lähti myös muutamia alakoululaisia, joiden piti kävellä joka aamu liki kaksi kilometriä bussille. Heidän piti luultavasti lähteä jo heti seitsemän jälkeen kävelemään. Ei siis ole mikään ihan uusi juttu se, että koulumatkoissa voi mennä päivässä tuntikausia.