Milloin ideologinen konsulttikieli otti yhteiskunnan valtaansa?
Milloin tämän tyyppiset ympäripyöreät, monitulkintaiset, termit oikein ottivat vallaan? Kielenkäyttö kuulostaa aivan samalta mitä pankkialalla kutsutaan "konsulttikieleksi" tai "konsulttispeakiksi". Aivan täyttä höttöä, tekstiä kyllä saadaan aikaseksi mutta mitään konkreettista ei sanota. Aivan uskomatonta, että median ja yhteiskunnan tila on tämä:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009993713.html
Tarveselvityksessä asiaa tarkasteltiin näin: Näköyhteydet tilojen välillä antavat mahdollisuuden nähdä ja tulla nähdyksi.
Oppilaalle tarjotaan ympäristö, joka koostuu kysymyksistä, keinoista, ohjauksesta ja tuesta. Tietä ei ole valmiiksi viitoitettu, vaan on erilaisia vaihtoehtoisia reittejä samaan päämäärään.
Suomalaisyritys julkaisee miehille suunnatun tamponin:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009993929.html
Brändistä vastaavan Delipapin mukaan julkaisun tarkoituksena on nostaa keskusteluun hygieniatuotteiden sukupuolittuneisuus ja transmiesten kuukautisiin liittyvä ahdistus.
Haluamme, että myös menstruoivat miehet tulevat nähdyiksi kuukautistuotteita ostaessaan, ja tätä varten meidän on päästettävä irti vakiintuneista näkemyksistä, Karhu sanoo tiedotteessa.
Brändäys on kehitetty välttämään perinteistä feminiinistä kuvastoa, mikä tekee siitä inklusiivisemman ja heijastaa moninaisempaa kuukautisia kokevaa väestöä, yhtiö kirjoittaa tuotetta koskevassa kysymykset ja vastaukset -materiaalissa.
Kommentit (12)
Hyvä nosto, joku voisi ottaa kopin tästä.
Dear AP,
vastaus löytyy linkkaamastasi artikkelista:
"Meillä oli sellainen trendi, että teemme monitoimitiloja. Tässä toki on peiliin katsomisen paikka, koska päättäjät toimivat myös osittain ideologisesti.
Oma kokemukseni on, että asiantuntijat, siis ihmiset jotka todella osaavat asiansa, eivät joudu käyttämään mitään newspeakia. Ei yksinkertaisesti ole tarvetta - he tietävät asiasta ja osaavat selittää ja perustella sen selvästi vaikka 6-vuotiaalle. Toisin on nämä ideologisesti päätöksiä tekevät hattivatit, jotka rahan tai aatteen palo silmissä pyrkivät kuulostamaan fiksuilta ja osaavilta.
En tiedä teistä muista, mutta minä ainakin aion tulevaisuudessa puhua yhä enemmän kansankielellä!
Muijat ottaa melaa mekkoon ja minulle se passaa.
Vierailija kirjoitti:
naisoletettu koki varmasti tulleensa nähdyksi kuvailemassasi nautintotilanteessa.
Osaamattomuus jemmataan kapulakielen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naisoletettu koki varmasti tulleensa nähdyksi kuvailemassasi nautintotilanteessa.
Mitä höpötät?!
Aikalailla silloin kun siirryttiin käyttämään "vaativan alan asiantuntija".lähes jokaisesta duunista,että kuulostais hienommalta.
Kun kukaan ei oikeasti tiedä mistään mitään, se naamioidaan tällaisen paskapuheen alle. Jos tulee kyse siitä että on toimittu tietämättömyyden takia väärin, voidaan sitten sanoa, että koskaan ei olla mitään sellaista väitettykään, kun näissä on vaan paljon sanoja peräkkäin ilman mitään sisältöä.
noin vuonna 2012 se alkoi, surulliseksi vetää.