Lue keskustelun säännöt.
Ostolakossa vuonna 2024
16.11.2023 |
Olen harkinnut ryhtyväni ostolakkoon ensi vuoden alusta. Syyt tutut: Tavaraa, esimerkiksi vaatetta ja astioita yms, on todella paljon kotona jo valmiiksi ja lisäksi taloudellinen tilanne on eron jälkeen muuttunut niin, että kukkaron nyörejä täytyy pitää tosissaan tiukoilla.
Mitään extremeä en hae, vaan hommaan olisi kaksi sääntöä: 1) Ostan vain kun oikeasti tarvitsen ja harkitsen hankintaa ainakin kolme päivää sekä 2) Ensisijaisesti yritän aina etsiä käytettynä, en osta uutta kuin aivan viimeisessä hädässä.
Olisiko muita kiinnostuneita lähtemään tällaiseen haasteeseen mukaan? Täällä olisi kiva sparrailla toisia, kertoa kokemuksia, hakea vertaistukea jne.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hyvä idea, tulen mukaan haasteeseen. Minulla myös rahallisesti tiukka elämäntilanne, olen kahden pienen lapsen kanssa kotona ja yritetään sinnitellä vanhempainrahalla. Olen jo tämän syksyn harjoitellut kulutuksen vähentämistä, sillä minulla on taipumus että välillä stressaantuneena teen heräteostoksia ja ostan jotain aivan turhaa. Aika hyvin olen nyt saanut jo tätä asiaa hillittyä, mutta välillä silti tulee hairahduksia ja sitten kaduttaa kun on käyttänyt rahaa johonkin turhaan.
Minä voisin noudattaa noita samoja sääntöjä, eli ostan vain äärimmäisessä tarpeessa ja silloinkin ensisijaisesti käytettynä ja muutaman päivän harkinnan jälkeen. Tänne voisin sitten raportoida aina jos jotain tulee ostettua tai hakea hakea tukea ostamattomuuteen jos ja kun keksin jtn houkutuksia.
Viimeisin asia mitä olen ajatellut on korvakuumemittari, kun meillä on vain se perinteinen, mutta muutaman päivän pohdittuani tajusin, että jos olen 30 vuotta selvinnyt ilman niin ehkä selviän jatkossakin. Voisin omalta kohdalta aloitella tätä haastetta jo nyt, sillä ei ole mitään oikeita ostotarpeita täksi loppuvuodeksikaan..