Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asperger ihmiselle tyypillistä tällainen käytös?

Vierailija
13.11.2023 |

Läheinen ihminen on välillä todella passiivinen, toisinaan kuitenkin haluaa olla esillä voimakkaasti, hän on todella saamaton, laiska ja mukavuuden haluinen, kiinnostus epämiellyttäviin asioihin puuttuu korostuneesti.

Hän käyttää ihmisiä hyväksi, lainaa rahaa ja pyytää palveluksia.

On taitava puhumaan ihmiset puolelleen ja saa usein ihmiset toimimaan niin, kuin haluaa.

Sosiaalisesti on kuitenkin todella kömpelö, mutta manipuloinnin taitaa todella hyvin.

Hänellä on ruutineja joita noudattaa jopa pakonomaisesti.

Ei koe tarvitsevansa apua tai tukea, vaikka oma elämä on selvästi pahasti rempallaan.

Vaikuttaa päältä päin empatiakyvyttömältä, vaikka omien sanojensa mukaan on empaattinen, mutta ei ainakaan mielestäni näytä sitä.

En ole ikinä nähnyt tuon ihmisen itkevän, ei kovin helpolla osoita negatiivisia tunteita, mutta suuttuessaan oikeasti on arvaamaton ja jopa pelottava joidenkin mielestä.

On välillä vainoharhainen.

Liittyykö tämä aspergeriin vai johonkin muuhun?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko-oireisuutta, manipulointia ja skitsoilua. Viittaa persoonallisuushäiriöön tai psykoosisairauteen. Voi myös olla päihderiippuvuutta.

Mistä revit aspergerin tuohon? 

On saanut myöhemmin psykologin työkykyarvoinnissa tuon diagnoosiin.

Mielestäni tuo on väärä kuitenkin.

Ap

Henkilö on tainut osata peittää todellisen ongelman ja hämätä testeissä.

Ehkä jotain autismipiirettä on ja sitä ei ole osannut piilottaa, mutta todellinen ongelma on jäänyt piiloon.

Monet mt ongelmaiset on taitavia johtamaan testeissä harhaan, koska kysymykset on johdattelevia ja ihmisen on helppo päätellä, kuinka "kuuluu" vastata.

Minulle ei ole ikinä selvinnyt mitä niissä testeissä halutaan ihmisten vastaavan. Onko se koe jossa halutaan kuulla henkilöltä oikea vastaus miten kuuluu sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyä vai mitä siinä haetaan. 

Vierailija
22/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo liittyy. Senhän sä halusit kuulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sekavalta.

Tahdon kommentoida vain empatiaa. Asperger voi kokea olevansa hyvin empaattinen, mutta hän ei usein näytä sitä normaaliaikaisesti ulospäin. Hänen päänsä sisällä risteilee paljon havaintoja, joten hän ei saa normiajassa kakistettua empatiaansa näkyväksi. Hän voi myös ajatella empaattisesti, mutta ei ilmennä empatiaansa ulospäin. Hän saattaa hakea ratkaisua  kauan ja joskus sitten yllättää, että ymmärsi vaikean asian kaikista parhaiten ja olikin se empaattisin. Eivät he pahalla, vaan he tahtovat sinulle vain hyvää.

Empaattisuus on se, miten voimakkaasti ihminen kokee muiden tunteet ja kokemukset. Käyttäytyminen on asia erikseen.

Vierailija
24/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tavalliselta perusjuntilta, kaikki ei ole suurilla älynlahjoilla siunattuja mutta selviävät elämästään paremmin kuin monet lahjakkaammat. 

Vierailija
25/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin oli narsistit, sitten epävakaat, nyt asperger. Ai niin onhan täällä ollu adhd ja add. Mitä seuraavaksi? 

Aika monella asperger naisella on epävakaan diagnoosi virheellisesti, koska naisten aspergeria ei tunnisteta. Sama on adhd:n kanssa kun on annettu virheellisiä bipo diagnooseja naisille. On todella hienoa nähdä että nämä diagnoosit korjaantuvat ja ihmiset saa vihdoin oikeanlaista apua, monta tapausta tiedän missä on noustu täydellisestä työkyvyttömyydestä opiskelijaksi ja takaisin työelämään kun on purettu nämä virheelliset diagnoosit ja hoidot ja henkilöton alkaneet saada oikeanlaista kuntoutusta ja palveluja.

Vierailija
26/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko-oireisuutta, manipulointia ja skitsoilua. Viittaa persoonallisuushäiriöön tai psykoosisairauteen. Voi myös olla päihderiippuvuutta.

Ap

Ehkä jotain autismipiirettä on ja sitä ei ole osannut piilottaa, mutta todellinen ongelma on jäänyt piiloon.

Monet mt ongelmaiset on taitavia johtamaan testeissä harhaan, koska kysymykset on johdattelevia ja ihmisen on helppo päätellä, kuinka "kuuluu" vastata.

Minulle ei ole ikinä selvinnyt mitä niissä testeissä halutaan ihmiste

Ei, kun niisä kysellään vähän kaikkea. Mielentilaan, tuntemuksiin ja arkeen liittyen.

Helppo valita oikeat mallikkaat vastaukset. 

Vierailija
27/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollanen voi olla asperger. Itse olen aika pitkälle samantapainen, lukuun ottamatta vainoharhaisuutta. Ja mulla on teini-iässä saatu asperger-diagnoosi. Olen siis tosiaan myös taitava saamaan ihmisiä puolelleni ja taivuttelemaan heidät kannalleni, ja minua sanotaan karismaattiseksi. Osaan siis vetää sellaista roolia esim. työelämässä. Silti jos minut näkee työroolin ulkopuolella, vaikka taloyhtiön roskakatoksella, olen juuri sellainen pökkelö sosiaalisesti kömpelö, mitä aspergereista usein sanotaan. Kun ei ole selvää roolia ja kontekstia, minkä mukaan toimia, vaan pitäisi jotenkin vain luontevasti kohdata ihminen ihmisenä, en osaakaan. Ja koska tosiaan töissä vaikutan varmaan äärimmäisenkin sosiaalisesti taitavalta, käytöstäni pidetään ylimielisyytenä: sitä ei vaan huvita jutella mulle tms. 

Tunnepuoli on usein meille aspergereille vaikeaa. Itse käsittelen tätä puolta terapiassa. OLin myös nuorempana sekä sulkeutunut että räjähtelyherkkä. En tunnistanut edes oikeiin omia tunteitani, kunnes sitten jossain vaiheessa keitti yli ja räjähdin. Terapiassa olen oppinut saamaan enemmän omaa tunnetilaani tietoisuuteen, ja pärjäilemään sen kanssa ilman räjähdyksiä. Mutta vieläkään en osaa luontevasti näyttää muille niitä tunteitani, vaan vaikutan ilmeisesti vähän tunteettomalta ja eleettömältä robotilta, silloin kun ei siis vedä sitä työroolia johon kuuluu opeteltu tunneilmaisu. 

Vierailija
28/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulle ei ole ikinä

Kyllä minä tiedän mitä niissä on minulle on tehty laajat testit monta kertaa, silti en ymmärrä mitä ne hakee niissä.

Vierailija
29/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten me ollaan läheisiä arvon Tommi? Enkä ole vuoskausiin pyytänyt keltään lainaa. Sen viimeisimmänkin minkä pyysin oli juurikin sulta ja senhän mä maksoin verkkopankin kautta. Muistaakseni sait wa:han kuitin. Kerta nyt haluatte keskustella mun terveydestä niin joo. Olin piilo a-seksuaali joka piilotti itsensä yliaktiiviseen seksielämään. Intensiivisten terapiakäyntien jälkeen löysin todellisen minuuteni. Aion yhä edelleen muuttaa eron jälkeen metsään ilman miestä. Koittakaa malttaa koiran poislähtöön asti. Kyllä aion lähteä. Vaihdan puhelimen mummoluuriin. Hoidan kirjastosta käsin laskujen maksut. 

Te kolme saatte jatkaa runkkaamista.

Vierailija
30/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla Asperger, kasvatus vaikuttaa myös paljon miten ilmenee, kun on tottunut saamaan kaiken mitä haluaa, niin silloin oppii käyttämään ihmisiä hyväksi. Kyllähän noi ehdottomat rutiinit yms kuuluu juuri  Asperger diagnoosiin.

Nimenomaan. Ei kaikki assit ole samasta puusta veistettyjä, puhtoisia ja viattomia. Aspergeriin voi myös liittyä mt-ongelmia ym, jotka vaikuttavat siihen miten henkilö käyttäytyy. 

Vierailija
31/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ttu sä olet ärsyttävä vääristelijä. En ikinä ole ollut tuollainen :) 

Vierailija
32/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollanen voi olla asperger. Itse olen aika pitkälle samantapainen, lukuun ottamatta vainoharhaisuutta. Ja mulla on teini-iässä saatu asperger-diagnoosi. Olen siis tosiaan myös taitava saamaan ihmisiä puolelleni ja taivuttelemaan heidät kannalleni, ja minua sanotaan karismaattiseksi. Osaan siis vetää sellaista roolia esim. työelämässä. Silti jos minut näkee työroolin ulkopuolella, vaikka taloyhtiön roskakatoksella, olen juuri sellainen pökkelö sosiaalisesti kömpelö, mitä aspergereista usein sanotaan. Kun ei ole selvää roolia ja kontekstia, minkä mukaan toimia, vaan pitäisi jotenkin vain luontevasti kohdata ihminen ihmisenä, en osaakaan. Ja koska tosiaan töissä vaikutan varmaan äärimmäisenkin sosiaalisesti taitavalta, käytöstäni pidetään ylimielisyytenä: sitä ei vaan huvita jutella mulle tms. 

Tunnepuoli on usein meille aspergereille vaikeaa. Itse käsittelen tätä puolta terapiassa. OLin myös nuorempana sekä sulkeutunut e

Itketkö koskaan? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Että oletko oppinut ilmentämään tunteitasi oikealla tavalla.

Vierailija
33/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko oikeasti että jos joku on kirjoilla, niin hän tuntee, kokee, ajattelee, käyttäytyy ja näyttäytyy jollain tietyllä tavalla niin kuin kaikki muutkin kirjoilla olevat?

Tai että jos on asperger, tms niin se sulkee pois kaiken muun tai että omat tulkintasi olisivat ns oikeat kyseisestä henkilöstä?

Onko jotenkin merkityksellistä tai ylipäätään tervettä analysoida toista ihmistä noin paljon ja epäillä tämän diagnooseja tms?

Ja jos henkilö on työkyvytön tai jotakin sinne päin, niin siihen tarvitaan jokin diagnoosi ellei useampi ja selvitys siitä kuinka se alentaa henkilön työkykyä. 

Moni työkyvytön on paperilla terve kuin pukki tai jotain siihen suuntaan. 

Tosi hienoa että meillä on näitä ap kaltaisia tietäjiä jotka herättää kuolleetkin haudoistaan jos vähänkin on sellainen tunne.. 

Vierailija
34/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itketkö koskaan? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Että oletko oppinut ilmentämään tunteitasi oikealla tavalla."

Äärimmäisen harvinaista se on. Olen tainnut aikuisella iällä itkeä vain pari kertaa. Yksi oli kun koirani lopetettiin, ja toinen kun isäni sai minun nähteni kotona sydänkohtauksen ja kuoli siihen. Itkin kun ambulanssi tuli ja todettiin kuolleeksi. Muuten en itke, ei vaan itketä. Enkä sinänsä pidä sitä edes tarpeellisena. Terapian myötä osaan sentään jo tiedostaa surun tunteet ja hyväksyä ne, se on minusta tärkeintä, eikä se, osaako jotenkin ulospäin kehollisesti näyttää niitä tunteita kuten neurotyypillisillä on tapana.

Vierailija
35/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monet mt ongelmaiset on taitavia johtamaan testeissä harhaan, koska kysymykset on johdattelevia ja ihmisen on helppo päätellä, kuinka "kuuluu" vas

Jos riittävän älykäs osaa johtaa harhaan ja tietää mitä odotetaan.

Vierailija
36/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenelläkään pitäisi olla mielenkiintoa epämiellyttäviin asioihin?

Vierailija
37/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilölle täytyisi tehdä asianmukaiset tutkimukset jotta voisi tietää varman vastauksen. 

Vierailija
38/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikään asperger jonka olen elämäni aikana tuntenut ei ole ollut tuonkaltainen

Vierailija
39/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Aspergerin diagnostiset kriteerit ja mieti sen jälkeen uudestaan että voiko random palstalaiset diagnosoida läheisesi tai sulkea pois jonkun diagnoosin.

Luettelit kasan luonteenpiirteitä ja toimintatapoja, minkä perusteella ei voi päätellä yhtään mitään.

Miksi se diagnoosi edes on oleellinen asia? Tarvitsetko diagnoosin tietoosi jotta pystyt ajattelemaan että minkä takia tämä läheisesi on niin hankala ja epämukava ihminen? Miksi et voisi vain ajatella että hän nyt on hankala ja epämukava ihminen ja sillä sipuli. 

Vierailija
40/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Aspergeria on noi rutiinit. Mutta ei sellaista diagnoosia olekaan, joka kattaisi ihmisen kaikki ominaisuudet. Olemme kaikki erilaisia.