Ylen yleissivistys testi
https://yle.fi/aihe/a/20-10005313
Pärjäsin ihan hyvin 14/18 mutta 18 kysymystä joista 1 matematiikkaa ja 1-2 kemiaa/fysiikkaa. Olipas turha testi. Vähintään puolet pitäisi olla kovia luonnontieteitä eikä mitään kenen jonninjoutavan turhakkeen piirrustus tämä on.
Kommentit (29)
Testiin olisi ehdottomasti pitänyt liittää pari yhdyssanatietämystä koskeva kysymys. Se jo mikä paljastaa hetkessä ihmisen sivistyksen tason.
Arvon ap, sinä et nyt taida tietää edes mitä itse termi yleissivistys tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvon ap, sinä et nyt taida tietää edes mitä itse termi yleissivistys tarkoittaa.
Yle is sivistys
16/18. Peruna ja viinimarja väärinpäin ja huolimattomuusvirhe prosenttilaskussa. Olen aika vanha joten tietoa on ehtinyt karttua.
Minä sain 17/18 oikein. Kosahdin klassisen musiikin kysymykseen vaikka musiikkimakuni pääosin klassisen puolella. :D Ikää on jo liki 70 joten minulle kysymykset olivat helppoja luullakseni koska liikkuivat historiassa. ;)
15/18. Viihde ei ole Trivial Pursuitissakaan vahva alueeni, eikä se ollut nytkään.
Minusta on hölmöä, että jos tekee osiossa YHDEN virheen, koko osion pistemäärä on nolla!
Leffoja/sarjoja en tiennyt kunnolla, päättelin vain ekan, vikan ja Armin.
Vierailija kirjoitti:
Tv-sarjat ja elokuvat ei kuulu yleissivistykseen.
Kulttuuri kuuluu yleissivistykseen, ja siihen kuuluu tv-sarjat ja elokuvat. Tosin ihmettelen valintoja mitä tuohon ottivat, koska ei noista melkein mikään ollut kulttuurisesti tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tv-sarjat ja elokuvat ei kuulu yleissivistykseen.
Netflixin kattominen on nykysuomessa kuin hiihtäminen ennen.
18/18
Ihan hyviä kysymyksiä oli. Varsinkin joku kysymys 1900-luvun tapahtumien järjestykseen laittamisesta testasi aika paljon yhdessä kysymyksessä ymmärrystä.
Yleissivistykseen kuuluu mielestäni olennaisesti tietää miten maailmankaikkeus toimii -> kovat luonnontieteet. Sen takia typerää että vain erittäin pieni osa kysymyksistä olivat tällaisia. Tämä on kylläkin yleistä tietovisoissa yleensäkkin. Testataan tiedetäänkö ketä joku Kimi Räikkösen tädin serkku kävi kiksauttamassa tai montako kivestä oli jollain turhakkeella joka piirti turhake piirrustuksen x, eikä mitään todellisuudessa tärkeää tietoa.
-ap
Ihmisen fysiologiasta ei yhtään kysymystä kuten montako luuta ihmisessä tai klassinen mikä on isoin ja pienin luu. Myös montako hammasta ihmisellä on.
Joku matemaattinen yhtälö olisi myös voinut olla mukana sekä musiikin nuoteista.
Sain 16/18. Kosahti 1900-luvun tapahtumien järjestykseen laittamiseen ja väkilukukysymykseen, koska luin Pohjois-Amerikan sinnikkäästi Etelä-Amerikaksi. Yleissivistys on siis ihan ok, mutta lukutaito heikko.
Sama 14/18 mullakin.