Lapselle toimiva iltarutiinit?
Täytyisi tehdä 6 vuotiaalle lapselle toimivammat iltarutiinit tästä illasta alkaen.
Missä järjestyksessä tekisitte seuraavat toimet lapselle?
-iltasatu (valikointi kestää)
-iltapala,
-hammaspesu,
-lelujen keräys (protestointi nukkumaanmenosta usein alkaa)
-television sulkeminen,
-vaatteet pois (keksii tässä kohtaa aina jotain muuta mikä pitäisi vielä tehdä)
-sänkyyn meno,
-hammaspesu,
käsi ja naamapesu.
Suihkupäiväei jokapäivä, siksi ei listalla
Mihin kellonaikaan tekisit te?
Ja jos muitakin vinkkejä iltatoimiin niin otan vastaan
Kommentit (20)
Eiköhän lapsi nukahda ihan helposti ilman erityisiä rutiineitakin kun hoitaja on tuollainen jankkaaja. Pelkkää tylsistymistään nukahtaa.
Kysyt tätä kerran viikossa, saat runsaasti ohjeita ja neuvoja, mutta mikään niistä ei sitten lapsesi kanssa toimi.
Tästä illasta alkaen jätä kaikki rutiinit pois, anna lapsen olla pieni ihminen ilman uhkaavaa aikuista. Tulet huomaamaan, että se pakottamasi 4 tunnin iltarutiini on oikeasti turha.
PS. televisio ei ole koko iltana "auki", ei sitä tarvita, koska leikit lapsesi kanssa.
Meillä aloitetaan iltatoimet klo 14, jolloin ensimmäisen kerran sanon, että nyt leikit pois ja valitsemaan iltasatua. Sitten iltapala, pesut ja pisut ja lapsi nukahtaa tyytyväisenä taputtelujen ja hyssyttelyn jälkeen noin klo 21.30.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aloitetaan iltatoimet klo 14, jolloin ensimmäisen kerran sanon, että nyt leikit pois ja valitsemaan iltasatua. Sitten iltapala, pesut ja pisut ja lapsi nukahtaa tyytyväisenä taputtelujen ja hyssyttelyn jälkeen noin klo 21.30.
Miten ihmeessä ehditte? Me aloitamme klo12.30 ja vasta klo22 aikaisintaan nukahtaa. Jaa parhaat vinkkisi pian!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ehditte? Me aloitamme klo12.30 ja vasta klo22 aikaisintaan nukahtaa. Jaa parhaat vinkkisi pian!
Tämä on pitkän harjoittelun tulos: ryhdyttiin ulkoilemaan heti aamulla vähintään 6 tunnin ajan, itse asissa me majaillaan aina aamu kodassa, jossa teen aamupalan ja lounaan. Meillä on pihaleikkejä ja sulan maan aikaan kasvimaanhoitoa heräämisestä siihen asti, kun on aika mennä nukkumaan. Silloin siirrytään sisälle. Meillä tämä toimii, mutta ei kuulemma kaikilla. Joku sanoi olevansa lapsen kanssa kerrostalon kellarissa, kun naapurit vaati poistamaan kodan pihasta eikä kaupungissa ole ulkoilu samanlaista kuin taajamassa. Hämärä, pimeä tila on kuulemma lapselle niin rauhoittava, että tämä nukkuu sen jälkeen hyvin.
Kannattaa aloittaa iltatoimet hyvissä ajoin
Sänkyyn, siellä hammaspesu, sitten unohtunut iltapala ja lopuksi tv kiinni.
Iltatoimet kannattaa aloittaa heti herätessä. On virkeimmillään heti aamusta.
Anna herätys, Anna herätys, Anna herätys, Anna herätys........
Anna herätys......
Ei tuohon aikaan enää mitään lelujen siivousta ja itse valitsen sadun. Meillä näin:
-iltapala (pari vaihtoehtoa)
-pyjamat
-hampaanpesu
-wc
-sängyssä iltasatu
-nukkumaan
Tämä toimii oikein hyvin ja nukkuvat 20.30-07 (6v ja 8v)
Miten se voi olla edes miettimistä vaativa asia? Iltapala klo 19 ja siitä pesemään hampaat ja vessaan. Yöasu päälle ja vanhempi viereen lukemaan satua. Sitten itse nukahtaminen mikä lapselle ja vanhemmille sopii parhaiten, eli joko yksin tai vanhemman kanssa. Unessa noilla on mahdollista olla jo klo 20 jos on aikainen aamu vielä tuon ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon aikaan enää mitään lelujen siivousta ja itse valitsen sadun. Meillä näin:
-pyjamat
-hampaanpesu
-wc
-sängyssä iltasatu
-nukkumaan
Onko rutiinien järjestyksellä mielestänne väliä ja annatko lapsen esimerkiksi pestä hampaat ennen pyjaman vaihtoa jos niin haluaa?
Ja miten suhtaudutte jos lapsi vitkuttelee.
Eli yöasu on tuolilla vielä 20 minuutin päästä ja lapsi edelleen vaatteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pyjamat
-hampaanpesu
-wc
-sängyssä iltasatu
-nukkumaan
Onko rutiinien järjestyksellä mielestänne väliä ja annatko lapsen esimerkiksi pestä hampaat ennen pyjaman vaihtoa jos niin haluaa?
Eli yöasu on tuolilla vielä 20 minuutin päästä ja lapsi edelleen vaatteet päällä.
Ei ole väliä järjestyksellä, jos kuitenkin samat asiat toistuvat joka päivä . Meillä vaihtelee tuo järjestys aina mutta ovat silti lapsille tuttu ja hyvä rutiini. Useimmilla se iltapala aloittaa iltarutiinin ja loput tulee missä järjestyksessä tulee.
Jos lapsi vitkuttelee niin annan hetken aikaa, ehkä muutaman minuutin Sitten pyydän vähän jämäkämmin pukemaan. Jos ei vieläkään pue niin autan alkuun/puen itse. Pukeutumista ei meillä harjoitella illalla vaan silloin ideana on kyllä päästä sänkyyn mahdollisimman rauhallisessa tilassa ja nopeasti.
Kyselet sellaisia asioita, että saattaisit hyötyä esimerkiksi perhetyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pyjamat
-hampaanpesu
-wc
-sängyssä iltasatu
-nukkumaan
Ei ole väliä järjestyksellä, jos kuitenkin samat asiat toistuvat joka päivä . Meillä vaihtelee tuo järjestys aina mutta ovat silti lapsille tuttu ja hyvä rutiini.
Jos lapsi haluaa siinä kohtaa mennä nukkumaan päivävaatteissa niin suostuisitko siihen jos lapsi sitä haluaa?
Eikös se ole vähän turhan julmaa lasta kohtaan jos alkaa nyhtämään siltä itse niitä vaatteita pois?
Vai onko siitä niin tarkkaan joka ilta pidettävä kiinni että yöpuku pitää pukea?
Meillä 5-vuotias menee iltapalalle noin klo 19, sitten vaihtaa yövaatteet, käy pissalla ja pesee kädet, pestään hampaat, luetaan iltasatu (valinta kestää korkeintaan minuutin), peittelen sänkyyn ja sammutan valot, nukahtaa aina nopeasti itsekseen.
Telkkaria ei katsota iltaisin ja siivoukset ym. hoidetaan aikaisemmin iltapäivällä.
Meillä oli tuossa vaiheessa:
- iltapala (jotain mitä lapsi söi mielellään, yleensä pilkottuja hedelmiä ja leipää. Silloin ei ollut enää mitään telkkaria tai laitteita päällä, vaan juteltiin.)
- suihkuun (lapsi meni itse käskettäessä, minä olin ottamassa vastaan ja kuivasin)
- yövaatteet päälle ja hampaiden pesu
- lapsi sänkyyn kuuntelemaan äänikirjaa, yleensä nukahti ennen kuin vartin ajastus loppui. Oli sovittu, että sai laittaa lisää aikaa aina vartin kerrallaan jos uni ei tullut. (en lukenut koska en viitsinyt ja ammattilaiset osasivat paremmin)
Lapsi kävi suihkussa joka päivä, koska meillä on hevosia kotona ja lapsi osallistui heppahommiin ja oli iltaisin oikeasti likainen. Silloin jos esimerkiksi tultiin vasta juuri ennen iltatoimia sisälle märkinä ja kuraisina, lapsi kävi ensin suihkussa ja söi sitten iltapalan pyjamassa.
Itsestään selvää oli, että sänkyyn pyjamassa. Ei siitä koskaan käyty mitään neuvotteluja, eikä tarvinnut "nyhtää" vaatteita lapsen päältä. Ihan vain kehotus suihkuun riitti. Tallilla ja pihalla illan viettänyt lapsi oli nukkumaanmenoajan lähestyessä väsynyt, ja meni tyytyväisenä sänkyyn kuuntelemaan kirjojaan.
Lasten kanssa toimii toistuvuus, ennustettavuus ja jatkuva opettaminen.
meillä on kolmen lapsen kanssa toiminut hyvin se, että iltarutiinit ovat:
- aina aikalailla samat, riippumatta viikonpäivästä, kotona olevasta vanhemmasta tai ollaanko kotona vai reissussa
- lapselle aletaan kertomaan jo vähän etukäteen että kohta aloitetaan iltatoimet, vanhempana osaavat itse katsoa kellosta. Tärkeää on että iltatoimet ovat kuin luonnonvoima, ei mikään arbitraarinen asia jota voi alkaa debatoimaan
- järjestys on: iltapala, pyjama päälle, hampaiden harjaus ja iltasatu. Keskimmäiselle laulettiin myös iltalaulu sadun jälkeen. Laulu oli aina sama
- jos pitää siivota, käydä pesulla tms niin nämä tehdään lapsen kanssa ennnen iltatoimien alkua. Eli kun iltatoimet alkavat niin se on yksisuuntainen juna joka toistuu joka ilta samanlaisena, alkaa iltapalasta ja päättyy siihen että lapsi jää odottelemaan unen tulemista sängyssä ja yövalo päällä. Kun nukahtaa niin käydään sammuttamassa valo ja peittelemässä.
Varmasti jokainen lapsi on yksilö eikä ylläoleva välttämättä toimi kaikilla, mutta suosittelen hakemaan hommaan selkeyttä ja toistettavuutta.
Lainaukset toimii niin huonosti niin kirjoitan nyt aloittajalle näin, kun kyselit voiko päivävaatteissa nukkua.
Ei voi. Ihan hygieniasyistä puetaan erillinen yöasu, varsinkin leikki-ikäiselle, joka touhua jo paljon päivävaatteissa eri paikoissa. Näin sänky pysyy puhtaana. Lapsen puhtaudesta ja terveydestä kuuluu huolehtia. Lapsi pitää useamman kerran viikossa pestä suihkussa saippualla, hänen käsiään pitää pestä useamman kerran päivässä ja kasvot pyyhkiä jos niihin ruuasta jotain jää - vaikka lapsi ei itse haluaisi. Vaatteet tulee pitää suhteellisen puhtaina ja taata puhdas paikka nukkua. Lapsen hampaat pestään aamuin illoin ja jos se on todella tuskaista, niin sitten ei yritetä vängällä sitä kahta minuuttia vaan mahdollisimman hyvin lyhyemmän aikaa.
Ihan perusjuttuja. Terveyteen vaikuttavista asioista ei voi joustaa useinkaan kovin paljon. Suosittelen edelleen jonkinlaista tukea hankkimaan kotiin siihen lapsen hoitoon.
Tuossa on liikaa lapselle. Iltapala, hammaspesu, iltasatu. Ei tv pitäisi olla lainkaan päällä, jos sitä ei katsota ja se on olohuoneessa - aikuinen hoitaa sen. Pikkulapselle vain muutama ohjelma aikuisen valinnalla ja aikaisemmin. Leluja ei illalla enää keräillä väsyneenä. Kädet voi pestä ennen iltapalaa.