mitä tekisit? kyse lapsen sairastelusta
1½ v lapsella ollut yskää ja nuhaa pian pari viikkoa. ei milestäni mitenkään outoa, mutta
pe alkoi kuumeilu, joka sahailee sillai, et aamulla ei ole, iltapäiväksi taas vähintään 38,5, yöllä myös n 38,5 vaik illalla annetaan pronaxenia.
ja aamulla taas ei ole.
lapsi on aika hyvävointinen noin muuten. jaksaa leikkiä, syö kohtuulliisesti, juo hyvin, päivisin ei itkeskele eikä ole normaalia väsyneempi. yskä on kova etenkin öisin, silloin yskii koko yön läpi, tiedän tämän koska valvoin yhden yön kokonaan oman sairauteni takia. kuitenkin hän myös saa nukuttua jotenkuten vaikka yskiikin.
päivisin yskää tulee silloin tällöin, tosi limaista, lohkeavaa yskää.
la otettu angiinanäyte pikatestinä, koska minulla todettiin se silloin. lapsella tulos oli neg. lääkäri kurkkas myös korviin ja sanoi toisessa olevan jotain pientä märkää, muttei siitä sit sen kummempaa. ei kuunnellu keuhkoja, ja sitä mä mietin, voisko olla nyt keuhkoputken tulehdus? tai sit se korvatulehdus? mut lapsi ei tosiaan päivisin ainakaan vaikuta kovin kipeältä ja ihmettelen nyt pitäskö käydä huomen lääkäris vai ei?
mitä sinä tekisit?
niin ja lapsella myös lievä infektioastma, johon käyttää tällä hetkellä jatkuvaa lääkitystä, myös siis terveenä ollessaan. ja nyt sairaana annostus täysillä+ventoline ielä lisäksi yskän takia.
Kommentit (4)
Meillä oli vastaava tilanne 3,5 v astmaatikon kanssa, mutta onneksi menin lääkäriin ja oli paha tulehdus molemmissa korvissa.
mut nyt kun taas kattoo tota lasta joka ei vaikuta yhtään kipeältä, pelkään lääkärin " nauravan meidät ulos" sieltä.
tosin se nyt on ihan samantekevää mitä lääkäri meistä ajattelee. mä ajattelen vain lapseni parasta.
vaan kun on eka lapsi eikä kokemusta kauheesti sairasteluista niin olen vain epävarma että mikä nyt on hoitoa vaativaa ja mikä ei...
olisko muilla viel mielipiteitä?
ap
koska annoin sen just ennen nukkumaanmenoa ja lämpöä oli sama määrä noin 4 tunnin kuluttua lääkkeenannosta. mut sit annoin uudetsaan supon puolenyön aikaan ja sit laski kuume.
' musta nukkui paremmin viimeyön pronaxenin voimalla. yskikin vähemmän.
aamulla en antanu mitään lääkettä kun ei olu lämpöä ja oli ihan iloinen ja pirteä. ei valita korvaa, ei räplää niitä, mutta eihän se tietty sitä todista että ne terveet olis.
niin ja astmalääkkeet ei oo meillä kans auttanu mitään.. rohinaa oli ja yskää ihan samanlailla vaikka annos tuplattiin ja ventoline lisättiin.
soitan kyl aamulla lääkriin aikaa mut kertokaa viel kokemuksia!
ap
lisäksi kuumeilua, korvatulehdusta jne
Meilläkään ei astmalääke auttanut (lapsella infektioastma) - muutaman päivän lapsi yksi todella pahasti, lähes taukoamatta, nyt jo parempi. Keuhkoissa ei kuitenkaan ollut mitään, lääkärin mukaan tätä on todella paljon liikkeellä nyt. Ja onhan lapsen tarhakavereista todella moni " sairaslomalla"