Työpaikalla mies puhuttelee kokoajan etunimelläni, ahdistavaa!
Esimerkiksi kun sanoo moi, ei sano vaan moi, vaan moi Nimitähän!
Kommentit (21)
Miksi sinulla on nimi, jos sitä ei saisi käyttää?
Olisiko parempi et sanoisi vain tyttö. Tai kulta pieni?
Jos tekee samoin muidenkin kanssa, niin en ymmärrä meteliä. Jos taas muita puhuttelee sukunimellä, ettekä ole tuttuja, niin onhan se vähän erikoista.
Mikä tämän kokoajan nimi on? Jos et ole kyseinen kokoaja, sano se työkaverillesi. Ehkä hän on vain erehtynyt henkilöstä.
Tuo on todella todella ärsyttävän kuuloista, kun puhutaan nimellä. Englannista otettu suomenkieleen, pidän idiootteina jotka puhuvat tuollatavalla.
Siis miksi tuo ärsyttää? Etkö pidä nimestäsi?
Dale Carnegien kirja selvästi luettu.
Ja mikä oli ongelma? Suomessa tyypillisesti kollegat puhuttelevat toisiaan etunimellä. Kerro hänelle mieltymyksesi äläkä itke nettiin ja virnuile hänelle sanomatta mitään
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on nimi, jos sitä ei saisi käyttää?
Ei ole tapana Suomessa.
Itse sanoisin tuolle miehelle, että se on rouva XX sinulle.
Mä puhun noin aina ka kaikille. Asuin vuosia maassa, jossa tämä on tapana, ja on jäänyt päälle. Itse tykkään jos mua puhutellaan nimellä. Kaikesta te vedätte herneet nenään.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä oli ongelma? Suomessa tyypillisesti kollegat puhuttelevat toisiaan etunimellä. Kerro hänelle mieltymyksesi äläkä itke nettiin ja virnuile hänelle sanomatta mitään
Suomessa tyypillisesti käytetään ihmisen nimeä kahdess tilanteessa: jos tahdot "herättää" sen ,että hei Ritva, kuunteles tätä juttua. Tai jos tahdot torua lastasi tms.
Suomessa EI tervehditä ihmisiä nimellä.
Meilläkin on töissä tälläinen mies, se kuulostaa tältä ja tarjoillaan suoraan silmiin tuijotettuna lipevän hymyn kera. "Hei Mari, voitko Mari tehdä mulle sellaisen palveluksen, että Mari kattosit tämän laskun läpi Mari mun kanssa, ku mä en Mari taas osaa."
Onko sulla eri etunimi kokoamistöissä kuin muuten? Sen käsityksenhän tuosta sun sepustuksestasi saa.
Asun maassa jossa nimen käyttö on ihan normaalia. Mitä pahaa siinä on?
Seuraavalla kerralla katsot häneen paheksuvasti ja toteat "Anteeksi vain herra (hänen sukunimensä), minä en muista meidän tehneen sinunkauppoja!"