n.1v kanssa matkustamisesta?
Mietin tässä että miten onnistuu matkustaminen 1v. lapsen kanssa, kun tarkoitus olisi mennä junalla määränpäähän, ja siellä kyläpaikassa sitten liikkuisimme jonkin verran autolla, esim. rautatieasemalta kyläpaikkaan ja kauppareissuja jne. Niin pitääkö autokaukalo raahata junassa mukana? Kyläpaikassa ei sellaista ole että voisi siellä lainata. Ja entäpä varsinkin sitten kun 1v iässä lapsi ei autokaukaloon enää mahdu, pitääkö auton turvaistuin raahata mukana em. tapauksessa? Sehän on vielä vaikeampi kuljettaa mukana kuin vauvakaukalo, jossa sentään on kantokahva!
Miten te muut olette toimineet? Voiko 1v matkustaa tilapäisesti pelkissä turvavöissä, tai vaikka istuinkorokkeella, joka sekin olisi helpompi kuljettaa reissuissa kuin turvaistuin?
Kommentit (3)
Itsehän sinä päätät onko kannattavaa lapsen istua edes lyhyitä matkoja ilman turvaistuinta autossa. Onnettomuudet voi sattua myös juuri niillä lyhyillä matkoilla ;)
Mutta siis, vuoden 2006 toukokuun alusta astui voimaan laki, joka vaatii kaikille alle 135cm pitkille asianmukaisen (omaan painoon ja pitutteen suhtautettu) turvaistuimen/turvakaukalon autossa matkustaville. Joten jos sitä ajatellaan niin siinä tapuksessa: kyllä täytyy ottaa istuin mukaan.
Itse olen ollut lapsieni kanssa kolarissa, ja vaikka matka tosiaan oli lyhyt ja nopea uimareissu vaan, niin silti auto meni rekan jyräämäksi ja sillä autolla ei enään koskaan ajeta -> onneks henkikullat säästyivät vaikka ruhjeita tuli kaikille paitsi vauvalle.
Olisiko niillä tutuilla tuttavaperheitä, joilta istuimen saisi lainaan? Tai sitten tosiaan tuo MLL:n vuokrauspalvelu ja joskus olen kuullut lastentarvikeliikkeidenkin vuokraavan esim istuimia.
Itse kyllä " raahaisin" sen istuimen kotoa mukaan, aika vaivattomastihan se junassa kulkee ja jos kerran on joku tulossa autolla vastaan teitä niin samalla kai voi tulla ihan junalle saakka kantamaan sen istuimen autoon? Eri asia sitten kotoa lähtiessä juna-asemalle, jos on pidempi matka. Saisiko jonkun saattamaan mukaan?
on mahdollista vuokrata turvaistuin/kaukalo/matkasänky/tms. täälläpäin ainakin MLL:lta voi ja hinnat on kyllä tosi kohtuulliset (harmi vaan kun en muista paljonko... oisko matkasänky ollu 2e/yö?)
kysele tutuilta siellä määränpäästä, josko he ovat vastaavasta kuulleet tai joltain tutuntutulta vois lainata. MLL:sta kannatta kysyä, he ehkä osaavat neuvoa eteenpäin, jos eivät itse voi asiaa järjestää.
ja jollei asia muuten järjesty niin sit kai täytyy rahdata oma istuin mukana. junassahan se menee mukana kantamattakin ja ne välit junan ja auton välillä ei (kai?) ole hirveän pitkiä. uskoisin, että onnistuu jotenkin kun etukäteen varautuu asiaan päässään :) mukavaa matkaa!