Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistatteko kirjeenvaihtojutut?

Vierailija
08.11.2023 |

Olivat sellaisia sinipunavalkoisia lappuja, jossa nimi ja sitten lähetettiin kirjeitä. Ne laput tulivat kouluun.

Minulla oli kirjeenvaihtokavereina yksi tyttö Japanista, jolle kirjoitin pari vuotta. Olisi kiva tietää kuulumisen nyt 45 vuoden jälkeen, mutta netti on ihan mahdoton suo ja hän tuskin muistaa minua

Sitten oli yksi Kazim Turkista, hänenkin kanssaan muutaman viestin vaihdoin, mutta lopetin kun aikoi tulla Suomeen.

Lisäksi oli Jyväskylästä nuori mies, joka opiskeli valokuvausta, me kirjoiteltiin ehkä pari tai kolme kirjettä. En muista mihin loppui. Hän taisi olla minua vanhempi.

Muistatteko noita? Ajalta, jolloin Koululainen-lehtikin tilattiin kouluun . Minä en koskaan tilannut, mutta noita kirjeenvaihtoilmoituksia oli, ne taisivat maksaa muutaman markan aina kappale

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just 60-luvulla olin jostain saanut kirjekaverin. No lähetti Turkista kuvan kanssa kirjeen englanniksi. Siinä oli jo ensimmäisessä kirjeessaä niin vimakkaita tunteita, että tyrehdyin kokonaan. Ai love yuuta ja kaikkea makeaa. Se jäi siihen. Ei silloin voinut kuvitella, että olisi auervaaroja nuorissa miehissä. Ajat olivat turvallisempia nuorille.

Mullakin sen turkkilaisen nuoren miehen kanssa tyssäsi siihen, kun oli tulossa Suomeen ja ymmärsin, että oletti, että minä maksan matkat hälle :D . Tein vintage-ghostauksen. En lähettänyt ainuttakaan kirjettä Kazimille sen jälkeen :D 

-ap

(tapahtui vuonna 1978)

Joo, se oli silloin kun uskallettiin antaa osoite ja nimi. Eihän se muuten olisi käynytkään. Kuvista ei niin ottanut selvää kenen kaunis kuva siinä oli.

Ajattelen, että ne oli mahtavia aikoja, kun posti kulki ja se oli niin suuri ilo olla yhteyksissä ulkomaille, mitenkäs se muuten olisi toiminutkaan.

Vierailija
22/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja teidän kaikkien kielitaito oli superluokkaa,että tosta vaan kirjoiteltiin kenialaisen kanssa mutuha kielellä,muhhaa ja mandariini kiina oli niin helvetin helppoa oppia.

Ihan normaalilla yläasteen englannilla pärjättiin. Kirjoittelin pitkiä kirjeitä :) Englanti oli kielivaatimus tietysti ja ne ulkomaisetkin osasivat kyllä ihan hyvin. Ymmärrettiin toisiamme

Aivan englanniksi kirjoitin minäkin, vaikka ei ollut paljon taitoja ja muutenkiaan kielet eivät olleet minun asiani. Tosin kirjoitin että olin oppikoulussa ja käänsin sen boarding school. Mitähän tämä oikein tarkoittaa, en edes tiedä tänä päivänä? Mitä olisi pitänyt oppikoulusta kirjoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla syntynyt ja mulla oli kaikkinensa kymmeniä kirjekavereita ympäri maailman, ei toki samaan aikaan vaan osan kanssa kirjoteltiin vain hetki ja pitkäikäisimmän kanssa ehkä sellaset 15 v. Lähinnä englanniksi mutta parille ruotsiksi ja saksaksi.

Vierailija
24/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli turkkilainen Muammer niminen poika kirjeenvaihtokaverina. Se olis halunnut, että mä olisin lähtenyt sinne. Kirjoitteli mulle runoja ja lähetti kuivattun ruusunkin.

Vierailija
25/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun joku nosti vanhan ketjun.

Muistan toki. Minun koulussa ei kysytty haluaako joku kirjekaverin vaan kaikki sai sen. Minulla oli 2. Toisen olen unohtanut, mutta toinen oli Italiasta. Englanniksi kirjoiteltiin, että opittiin vaihtamaan ajatuksia. Kiva oli niitä kirjeitä saada. 

Vierailija
26/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Japanista ja sitten jostain Afrikasta en muista maata. Olisi hauskaa tosiaan tietää mitä heille kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi