Millaisia reppuja/laukkuja koululaiset käyttivät lapsuudessasi?
Ja oliko silloin jako erityisen sukupuolittunutta, esim. pojilla reput ja tytöillä laukut? Kun mä aloitin koulun 20 vuotta sitten, oli kaikilla reppu. Dakine, Eastpak ja Jansport olivat silloin suosittuja etenkin isompien alakoululaisten keskuudessa niin tytöillä kuin pojilla, pienemmilläkin oli osalla sellainen mutta osalla jonkun satuhahmon tms. teemareppu, tytöillä joku pinkki ja pojilla joku musta. Mutta yläasteella kun olin 2000-10-lukujen taitteessa, oli lähes kaikilla tytöillä sellainen nahkainen, käsilaukkumallinen olalla kannettava laukku, kun taas pojilla oli reppu (yleensä tumma).
Kommentit (28)
Muiden reppuihin en kiinnittänyt huomiota, mutta minulla oli tosi hieno neonvärinen reppu jossa oli ketunkuva. Se oli kuuminta hotti silloin 80-luvulla kun aloitin koulun.
Mulla oli kohon putkikassi. Ne oli silloin in.
Ensimmäisillä luokilla tytöillä oli paljon hevosaiheisia reppuja, sitten tuli NHL-reput sekä tytöille että pojille. Mullakin oli Mighty Ducks-reppu, pelipaita ja lippis vaikken ollut koskaan katsonut lätkää. Sitten taisi olla vuorossa Kiplingit tai sen halpiskopiot, erityisesti oranssina ja vihreänä. Yläasteella tytöillä oli Marimekon olkalaukut.
Tytöt ei käyttäneet reppuja, vaan olkalaukkuja. Olisi ollut noloa.
Myöskään hiukset ei saaneet olla auki, vaan letillä tai saparolla - aina. Tämä ei tietenkään tähän liity, mieleen tuli.
Olen koulun aloittanut 1965.
Nahkainen selkäreppu, sitten kangaskassi ja sen jälkeen muistaakseni joku Husqvarnan mainoslaukku joka hajosi pakkasella. Sitten oli vuosia joku metsurimallinen selkäreppu. Loppuaikoina, eli 9 lk keväällä itse omin kätösin tehty farkkukassi, josta lahosi pohja aikansa kun hinkkasi pyörän pinnoihin. Viimeiset päivät kuljettelin kirjoja varaosaliikkeen muovikassilla. Kouluvuodet 1974 - 1983. M56.
Vierailija kirjoitti:
Heh, mulla tämänoloinen 1.-2.luokalla.
https://aarteetjaloydot.fi/tuote/punainen-vanha-koululaukku-reppu/
Toisilla oli sinisiä.
Olisko joillain ollut peukaloisenretket-kuva tän mallisessa repussa...
Vierailija kirjoitti:
Heh, mulla tämänoloinen 1.-2.luokalla.
https://aarteetjaloydot.fi/tuote/punainen-vanha-koululaukku-reppu/
Mulla 50-luvulla samantapainen, ei ihan noin hieno.
Kävin koulua 50-60-luvulla. Kansakoulussa tytöillä oli olkalaukku ja pojilla reppu, sellainen perinteinen. Joillakin tytöilläkin oli reppu, koska heillä oli pitkä koulumatka eikä koulukyytejä ollut. Sulan maan aikaan he kulkivat pyörällä ja talvella hiihtäen, joten reppu oli kätevämpi kuin olkalaukku. Kovilla pakkasilla maitopullo saattoi jäätyä, jos matkaa oli paljon ja voileivätkin olivat lähellä jäätymistä. Se oli siis aikaa, jolloin koulusta sai vain lämpimän ruuan.
Kun menin oppikouluun, oli muodissa merimiessäkki sekä jenkkikassi. Pitkien väittelyiden jälkeen sain ostaa merimiessäkin. Se ei osoittautunut kovinkaan kelvolliseksi, sillä se oli kapea ja syvä. Tavaroiden kaiveleminen säkin pohjalta oli hankalaa. Myöhemmin oli sitten erilaisia kasseja.