Vinkkejä kiinteiden syöntiin!?
Neiti on 6,5kk ja kiinteitä on yritelty ainakin kuukauden verran todella huonolla menestyksellä. Mielenkiintoa lusikasta syötäviin ei ole sitten yhtään! Lusikalle ei kertakaikkiaan aukea suu. Jos suuhun jotain menee (saan sen auki vaikka hauskuttamalla), se tulee yleensä pärryttämällä tms ulos. Omasta kädestä on syönyt raakaa porkkanaa, keitettyä perunaa, leipää, maissinaksuja. Mutta niitäkään ei mene kuin pieniä määriä kerralla alas asti eikä mielenkiinto riitä aina niidenkään syömiseen, oli nälkä tai ei.
Pulloakin on kokeiltu erilaisilla tuttiosilla. Paras tulos siinä puolessa tunnissa 5ml.
Ollaan juuri lähössä neuvolaan, katotaanpa minkälaista satikutia saadaan sieltä... Sisu kun ei riitä yrittämään lusikkaa enää joka päivä... Tissillä elää!
Kommentit (2)
Meillä 7kk vauva ja ihan samoja ongelmia eli ei kiinnostunut syömisestä juuri lainkaan. Sitten huomasin, että herkuilla päästiin hyvään menoon. Tarjoilin vauvalle herkkuja= banaani, mango, päärynä päivälliseksi (ja lisäksi lounaalla vihanneksia bataatti, kukkakaali jne. )mutta näistä herkuista vauva innostui ja alkoi määrät lisääntyä pikkuhiljaa näissä banaani, mango ruoissa. Kun sitten niiden kautta innostui syömisestä niin myös nämä vihannekset lisääntyivät pikkuhiljaa.
Teen myös ruoista aika löysiä ja sotken äidinmaitoa tarvittaessa esim. noihin juureksiin.
Itse en pienokaisen syömisestä hirveesti stressannut vaikka neuvola vähän siihen suuntaan lietsoi. Kyllä ne pienet voi tissimaidollakin vielä hyvin jos vauveli pysyy reippaana. Pikkuhiljaa pienokainen siitä syömisestäkin innostuu, jos tilanteesta tekee ahdistavan niin varmasti pienokainen sen vaistoaa. Itse aina kehun kovasti ja iloitellaan yhdessä muutamastakin lusikallisesta ja lopetin suosiolla melkeen heti jos vauva näytti tosi tuskastuneelta/ ahdistuneelta syömisestä.
Koita vaan olla stressaamatta, pikkuhiljaa ne pienokaiset sen kiinteän ruoan syömisen ilon löytävät :)
Kaverilla kävi lapsensa kanssa noin. Pitivät pari viikkoa taukoa ja sitten onnistuikin ihan ok.
Meillä on hyvä temppu ollut tehdä soseista melko nestemäisiä. Siis paljon lähempänä keittoa kuin sosetta.
Kolmas vinkki on kokeilla syöttää leikin lomassa. Jos syöttö ei onnistu syöttötuolissa tai sitterissä, niin kokeile niin, että lapsi leikkii lattialla ja aina vaivihkaa sujautat lusikan suuhun. Vaatii tietty kärsivällisyyttä vanhemmilta.
Oman äitini vinkki oli se, että anna toinen lusikka lapselle käteen ja toisella syötät itse. Lapsen lusikassa voi olla vähän sosetta mukana. Voit sitten ohjata itse lapsen lusikkaa suuhun. Kun saa hommasta kiinni, niin syöttäminenkin saattaa sujua. Sotkua tulee, mutta pistä vaikka pyyhe tai vahakangas lattialle.
Jotkuthan skippaavat soseet vallan ja siirtyvät heti sormiruokiin. Netistä löytyy ainakin englanniksi hyvin ohjeita hakusanoilla baby fingerfood. Vauva siis syö itse.