Olen huolissani äidistäni 58 vuotias. Epäilen alkavaa dementtiaa!
Äiti käy vielä töissä ja siitä en oikeastaan tiedä, että kuinka siellä pärjää.
Ei ole ainakaan maininnut ongelmista.
Äiti myös liikkuu sujuvasti Helsingissä julkisilla, mutta lähdimme eilen bussilla käymään loviisasassa.
Äiti oli aivan pihalla.
Ihmetteli viikki porvoo välistä maaseutua, sanoi, ettei edes muistanut, että tässä on matkalla on näin pitkä taajama kaistale.
Porvooseen saappuessa äiti ihmetteli, että mikä kaupunki on kyseessä, luuli, että olemme loviisassa.
Äiti tosiaan liikkuu harvoin ulos Helsingistä, mutta vielä kaksi vuotta sitten oli aivan kartalla tuolla välillä eikä mitään tällaista ollut.
Huomasin myös, että oli loviisassa ja eksyksissä, vaikka on ennen tuntenut kaupungin.
Voiko olla alkavaa dementtiaa?
Kommentit (36)
Välillä on huonoja päiviä. Itse olin visiitillä suomi-ruotsi- Ahvenanmaa ja välillä en muistanut aina mikä päivä on tai missä paikassa oltiin viimeksi oltu. Ihan normia.
Parkinsonin taudissa menee hajuaisti.
Välillä on huonoja päiviä ja stressiä.
Itse ehdottaisin varovasti myös estrogeenihoitoa, jos sitä ei vielä ole. Äitisi lienee ohittanut vaihdevuodet ja valitettavasti se sukupuolihormonien liian matala taso johtaa kaikenlaisiin epämääräisyyksiin, kuten mielialaoireisiin ja aivosumuun...
Vierailija wrote:
Välillä on huonoja päiviä ja stressiä.
Itse ehdottaisin varovasti myös estrogeenihoitoa, jos sitä ei vielä ole. Äitisi lienee ohittanut vaihdevuodet ja valitettavasti se sukupuolihormonien liian matala taso johtaa kaikenlaisiin epämääräisyyksiin, kuten mielialaoireisiin ja aivosumuun...
Voi johtaa
Vierailija wrote:
Välillä on huonoja päiviä. Itse olin visiitillä suomi-ruotsi- Ahvenanmaa ja välillä en muistanut aina mikä päivä on tai missä paikassa oltiin viimeksi oltu. Ihan normia.
Joskus en muistanut muutaman viikon Kaakkois-Aasian reissulla että mikä vuodenaika Suomessa oli😄 Piti hetki miettiä
Vierailija wrote:
Alzheimerissa menee kuulemma ensimmäisenä suuntavaisto...
Kuin myös muissa muistisairauksissa.
Vierailija wrote:
Kyllä dementialta kuulostaa. Muistakaa edunvalvontavaltuutus nyt heti. Se on tehtävä heti, koska pian sitä ei enää hyväksytä. Muistitestiin ja jos siitä saa vielä ok- tulokset niin edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä.
Ajattelu menee alaspäin nopeasti ja sitä ennen pitää miettiä asumisjärjestelyt.
No vedäpä henkeä välissä, jottei happi lopu!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mites lähimuisti? Se kertoo paljon. Kertooko samoja juttuja lyhyellä aikavälillä?
Ei Alzheimer oireile välttämättä mitenkään noin, että toistaisi tarinoita, on hyvin yksilöllistä. Mutta sanojen löytämisessä voi olla vaikeaa, hakee oikeaa sanaa, käyttää vääriä sanoja, luonteesta tulee rajaton ja puhuu ajattelemattomasti, suunnistusvaisto on olematon, viimeisenä raha-asioiden hoito ei enää onnistu, eikä tunnista sukulaisia.
Tarinoiden toistelu tulee myöhemmässä vaiheessa, ei ensioire.
Vierailija wrote:
Kyllä tuossa on sen verran merkkejä, että kannattaa kertoa äidille huolestaan ja ehdottaa neurologilla käyntiä. Onko teillä suvussa nuorena alkavia dementioita, siis n. 60 vuoden tietämillä? Neurologi voi tehdä lähetteitä muistitutkimuksiin, esim. neuropsykologisiin tutkimuksiin ja tarvittaessa otetaan myös aivokuva. Mitä varhaisemmassa vaiheessa muistisairaus todetaan, sitä paremmin lääke hidastaa etenemistä. Mikäli kyseessä on sellainen muistisairaus, johon lääke voidaan aloittaa. Onhan niitä muitakin kuin Alzheimer.
Alzheimer ei ole dementia. Alzheimer on muistisairaus.
No mä olin sekaisin ja oppimiskyvytön ja muistiton pari vuotta sitten eli 49v. Olin liikatoiminnalla kilpirauhassairauden takia. Kukaan ei ollut huolestunut.
Menin minäkin sekaisin tuota lukiessa, saavuitte Porvooseen ja olitte kuitenkin Loviisaa ihmettelemässä? Olen matkustanut bussilla Helsinki-Porvoo väliä ja nyt kun en ole vuosikausiin reissannut niin voi olla että itsekin ihmettelisin että tältäkö täällä näyttää.
Voisitko ottaa asian puheeksi äitisi kanssa? Koska hän käy vielä töissä, niin työterveydessä voisivat tehdä hänelle perusteellisemman tutkimuksen.
Milloinka äitisi on sitten viimeksi matkustanut bussin reittiä Loviisaan? Ja milloin se on ollut tuttu kaupunki?
Alle kolmikymppisenä olin aivan ihmeissäni, että missä mennään, kun tulin Porvoosta Helsinkiin jollain paikallislinjalla, oli nimittäin aivan eri reitti kuin mitä olin kulkenut sinne Porvooseen ja useamman kerran Kotkaan ja takaisin Helsinkiin. Voin sanoa, että yhtenä kesänä olin ihmeissäni, kun menin lapsuuden kotiini, kun siellä oli tehty paljon uusia tiejärjestelyitä tuon asuinalueen ympärille. Esimerkiksi vanha virallinen reitti kouluuni oli katkaistu kokonaan, sieltä ei päässyt ajamaan lainkaan. Toisaalta sinne, mistä oikaisin pellon poikki lyhentäen koulumatkaa, oli rakennettu kokonaan uusi yhteys.
Vierailija wrote:
Hitostako tuollaisia muistaa edes nuorempi. Itse olin just Pärnussa. Tosi monta kertaa meni Tartto ja Pärnu sekaisin, sentään muistin ettei Tallinnassa enää olla. Monta vuotta sitten reissattiin Balkanilla (ei Baltiassa, nekin sekoittaa) Montenegro, Kosovo, Makedonia, Serbia, Bosnia-Hertsegovina ja Kroatia kolmessa viikossa, kyllä siinä piti ihan ilman dementiaakin miettiä, että mikä maa, mikä valuutta?
No ei kyllä sekoita Baltiaa ja Balkania keskenään kukaan normaalilla ajattelulla varustettu :D:D
Suurin osa ei nykyään osaa ilman navigaattoria edes lähikauppaan enää, ei se mitään dementiaa ole, pelkkää yksinkertaisuutta.
Ei tuo vielä kovin pahalle kuulosta. Seuraile tilannetta.