Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu, jos yksi kuolinpesän osakkaista kieltäytyy

Vierailija
25.10.2023 |

Allekirjoittamaan perukirjaa? Onko se silti lainvoimainen? Voiko sen silti lähettää verottajalle? Onko mitään tehtävissä sellaisessa tilanteessa? Siis jos kyseessä on vaikkapa vaan kiusanteko allekirjoittamatta jättämisellä...

Ja ei, en löytänyt googlaamalla, ainoastaan tietoa perintöriidoista...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastemies täytyy laittaa asialle.

Vierailija
2/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän ei allekirjoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta verottajalta voi hakea lisäaikaa ja sitten pitää varmaan hommata pesänselvittäjä.

Vierailija
4/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjaa ei tarvitse allekirjoittaa kun yksi ilmoittaja ja kaksi uskottua miestä.

Vierailija
5/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitään. Siinä perukirjassa on mainittu läsnäolijat ja uskotut miehet. Sitten on allekirjoitukset ja nimenselvennykset niiltä, jotka allekirjoitti, niin se riittää. Perukirjassa pitää olla isot asiat oikein. Ei ole tarkoitus joka kahvikuppia ja kauluspaitaa ilmoittaa. Tilaisuudessa valitaan myös pesänhoitaja, jos joku perillisistä on halukas ja kykenevä tähän. Aina on parempi, jos perinnönjakosopimus ja perinnönjako saadaan tehtyä oman porukan kesken.

Vierailija
6/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pesänosakkaiden ei ole pakko allekirjoittaa perukirjaa. -Vähimmäsivaatimis on, että pesän ilmoittajan ja uskottujen miesten on aina allekirjoitettava perukirja.

lMyös perunkirjoituksessa paikalla olevilla on oikeus allekirjoittaa perukirja mutta heidän ei ole pakko sitä tehdä Sen sijaan jos läsnäolijalla on huomautettavaa, hänen tulee se kirjata tai kirjauttaa se perukirjaan ja tämän vakuudeksi hänen olisi hyvä se myös allekirjoittaa.

Uskovainen mies

Vierailija
7/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Perukirjaa ei tarvitse allekirjoittaa kun yksi ilmoittaja ja kaksi uskottua miestä.

Juridisesti nämä riittää.

Vierailija
8/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prunkirjaan tarvitaan perukirjan ilmoittajan (sen joka lähettää kirjan verottajalle) ja uskottujen miesten allekirjoitukset. Muiden osakkaiden allekirjoituksia ei tarvita, mutta jos he ovat paikalla, he voivat halutessaan allekirjoittaa perukirjan. Itse olen joskus ollut jonkun kaukaisemman sukulaisen kuolinpesän osakas, mutta en mennyt edes perunkirjoitukseen. Sain kopion perunkirjasta myöhemmin postitse.

Vierailija
9/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä periaatteessa näin, minä olin perillisistä ainoa joka oli paikalla. Mutta se on hassua, jos paikalla olijat eivät allekirjoita. Jää vähän epäselväksi, tuliko pesänhoitajalle riittävästi kannatusta.

Vierailija
10/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ulkomailla enkä mitään perunkirjaa allekirjoittanut. 

Vierailija
11/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Saako edes toinen näistä olla nainen vai täytyykö molempien olla miehiä?

Vierailija
12/12 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Saako edes toinen näistä olla nainen vai täytyykö molempien olla miehiä?

Kyllä toinen uskottu mies voi olla vaikka naispuolinen postimies tai putkimies, lakimiehistä puhumattakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän