Mistä voimia elämäntapamuutokseen?
Olen ylipainoinen, työtön, uupunut. Minun pitäisi saada kuitenkin painoa pois, että jaksaisin paremmin. Kilpirauhasen vajaatoiminta on, mutta se on hoidossa. Ozempic kokeiltu, ei toimi minulla. Mitä tehdä?
Kommentit (4)
Muutos vaatii aina energiaa. Ota tavoitteeksi muuttaa yksi asia kerrallaan, siten, että siitä tulee tapa. Kun jaksaminen on vähissä, kannattaa aloittaa niistä asioista, jotka ovat itsellesi helppoja. Vaikka niillä ei isoja muutoksia saisi, jokainen on kuitenkin parempaan päin.
Aloita vaikka tällä viikolla syömällä aamuisin kaurapuuroa, lasi maitoa ja marjoja. Kun tuosta tulee tapa, se ei enää ole vaivalloista.
Liikunnassa myös tavan muuttaminen on vaikeinta. Opettele siis ensin vaikka tapa. Vedä joka päivä lenkkarit jalkaan ja käy kävelemässä vailla talo ympäri. Totut siihen, että lähdet ulos. Sitten vaikka parin viikon päästä kävelet korttelin ympäri. (Oikeasti todennäköisesti kyllästyt kävelemään taloa ympäri aiemmin.)
Tai roskia viedessäsi kävelet talon ympäri samalla.
Tuntuu tosi pieniltä jutuilta, mutta jos viikon parin välein jaksat lisätä uuden pienen jutun rutiineihisi, sulla on vuoden päästä ainakin parikymmentä pysyvää muutosta. Ja vaikka ei olisi noin montaa, vähempikin määrä hyviä juttuja on silti joka päiväinen hyvä tapa.
Varmaan kannattaisi alkaa ryypätä, niin se vähän piristäisi ankeaa elämää...
Mun mielestä yleinen virhe on, (mihin itsekin välillä sorrun), että ihmiset odottaa että innostus ja inspiraatio vain iskevät. Todellisuudessa olen huomannut että se innostus tulee siitä kun lähtee tekemään vaikka ei huvittaisi. Ja sitten sitä ihmettelee, että miksei aloittanut jo aiemmin. Välillä pitää vain mennä epämukavuusalueelle, sillä aivot kyllä keksivät aina tekosyyn miksi ei kannata tehdä sitä ja tota ennenkuin siitä tulee rutiini. Se on ihan ok että jotkut uudet asiat ovat alussa vähän pakkopullaa, mutta niiden tekeminen helpottuu koko ajan ja aloittamisesta tulee helpomaa. Tsemppiä uuteen viikkoon!
N31
Muutat, ei siihe oo mitää koppaskonsteja, se on vaan muutettava, otettava itteään niskasta kiinni ja tehtävä asioita sen eteen että jotain tapahtuu. Kukaan ei tuu vetämään ylös sängystä tai vauvapalstalta.
Alku on aina vaikein