Apua, kutiseva iho ja pienet näppylät!
Ihan kutissut nyt muutaman viikon ajan etenkin iltaisin ihan ympäri kroppaa. Tällåkin hetkellä kyllä kutiaa, mutta en ehkä kiinnitä samalla tavalla huomiota kutinaan, kun touhuan muuta. Nyt viikonloppuna huomasin pientä ihottumaa/näppylöitä eri puolilla kroppaa, joka ilta tuli lisää näppylöitä Mistä voi johtua?
Olen uinut ja saunonut viikottain, enkä ole koskaan ollut kovin ahkera rasvailemaan ihoa, koska en ole koskaan kärsinyt kuivasta ihosta atopiasta tms. Lapsilla atooppinen iho, mutta itselläni tietääkseni ei, ellei nyt vanhemmiten ole tullut.
Nyt mietin onko syyhy vai onko todennäköisempää että jostain muusta ihosairaudesta kysymys?
Kommentit (21)
Kuulostaa kuivuudelta ja kloorin ärsyttämältä iholta.
Kokeile ottaa desloratadiinia. Allergialääke apteekista. Voi ottaa 2 tablettia aamulla ja 2 illalla. Se auttaa urtikariaan. Lisäksi voi ostaa hydrokortisonia ja katsoa rauhoittaako se. Tai sitten aloittaa kokeilun ihan perusvoiteella esim ceralan, xylider, koska iho voi olla vain kuiva.
Voiko kloorista tulla näppylöitä? Luin että urtikariassa näpyt/ihottumaläiskät häviävät 24 tunnissa. Minulla jäänyt jäljet näpyistä useammaksi päiväksi, olen tosin raapinutkin niitä. Mutta siis joka ilta tullut ehkä 5-10 näppyä lisää eri puolille kroppaa. Niitä on vatsan/kyljen alueella eniten, lisäksi reidessä, toisessa polvitaipeessa ja kämmenen/sormen päälläkin muutama. T. Ap
Itselläni oli muutama kk sitten samat oireet. Osoittautui syyhypunkiksi.
Vierailija wrote:
Kokeile ottaa desloratadiinia. Allergialääke apteekista. Voi ottaa 2 tablettia aamulla ja 2 illalla. Se auttaa urtikariaan. Lisäksi voi ostaa hydrokortisonia ja katsoa rauhoittaako se. Tai sitten aloittaa kokeilun ihan perusvoiteella esim ceralan, xylider, koska iho voi olla vain kuiva.
Voiko kuiva iho aiheuttaa kutisevia näppylöitä? En tosiaan ole koskaan kärsinyt iho-ongelmista ja olen jo 40v. T. Ap
Ihotautilääkäri yksityisellä osaisi sanoa. Jotkut hiustenhoitoaineet jäävät iholle ja aiheuttavat tuollaisia oireita. Tai pesuaineallergia vaikka omenan tuoksua lisätty siihen. Entä muu allergia, ruoka-aineet? Ihovoide sisältää mitä? Apteekin hoitoaineista osa voi aiheuttaa myös näppylää, sekään ei ole varma. Villa, vaate, pyykinpesuaine, kemikaali?
Vierailija wrote:
Itselläni oli muutama kk sitten samat oireet. Osoittautui syyhypunkiksi.
Kerrotko tarkemmin oireistasi? Osaatko sanoa mistä sait syyhypunkin?
Kyllä mun syyttävä sormi kääntyy sinne uimahalliin.
Eli kloorin ärsyttämä ja uimisesta kuivunut iho, jos et ole sitä edes rasvannut.
Lisäksi tossa iässä voi puhjeta herkkyyksiä pesuaineille.
Jos lapsellakin atooppinen iho, luultavasti sullakin sellaiseen taipumusta.
En tiedä mistä olin punkin saanut. Oireet mätsäs aivan yks yhteen kun googlasin oireista. Eli iltaa vasten koveneva kutina, lyhyitä 5 - 10mm mittaisia näppylöitä etenkin nivusissa, reisissä, vatsassa, ranteissa ja sormien välissä. Menin tk:hon kysymään kirjoittaisiko joku lääkäri reseptin ja äkkiä suurennuslasilla katsellessaan hoitaja tuumasi että joo siellähän se punkki vilistää.
Minulla on kuivana kutiava iho joka pysyy kurissa kun käytän karbamudia (hienompi nimi urealle) sisältävää kosteusvoidetta, esim. HTH jota saa ruokakaupastakin.
Jos päästän käsien ihon kuivumaan ja pesen niitä ahkerasti niin lopulta iholle tulee sellaisia ihan pieniä punaisia näppylöitä mutta kutina alkaa jo aiemmin kun iho näyttää vielä ihan terveeltä.
Kutina alkaa samoissa hiukan oudoissa paikoissa ellei niitä rasvaa: käsissä, olkapäissä, nilkoissa ja jalkapohjassa. Kutina alkaa siis vaikka ihossa ei ole vielä mitään näkyvää näppylää tai punoitusta.
Uimahallissa uinnin jälkeen myös selän puolella lavoissa joita onkin hauskaa yrittää itse rasvata.
Minulle tuli tuollainen uudesta saippuasta. Meni vaihtoon.
Vierailija wrote:
Kyllä mun syyttävä sormi kääntyy sinne uimahalliin.
Eli kloorin ärsyttämä ja uimisesta kuivunut iho, jos et ole sitä edes rasvannut.
Lisäksi tossa iässä voi puhjeta herkkyyksiä pesuaineille.
Jos lapsellakin atooppinen iho, luultavasti sullakin sellaiseen taipumusta.
Oletin että lapsi perinyt ihonsa isältään. Olen tosiaan nyt parilla eri perusvoiteella rasvamnut ihoa sen jälkeen kun kutina alkoi, mutta tuntui siltä että toinen rasvakin ärsytti ihoa?? Ei tunnu auttavat kutinaan, allergialääkekin oli yhtä tyhjän kanssa. Kutina ei kyllä mitenkään painotu iltaan/yöhön, koska nytkin kokoajan kutisee tosi paljon.
Meillä myös keliakiaa suvussa, siitä tosin luin että ihokeliakiassa näppylät ovat tietyillä alueilla kehossa. T. Ap
Tuosta syyhypunkista kaipaisin vielä lisää kokemuksia.. Itsellä ei tosiaan käsissä tai ranteissa ole juurikaan näppylöitä, kuten kai yleensä syyhytapauksissa on? T. Ap
Noille ei useinkaan syytä edes löydy. Niitä vaan joskus tulee esim.stressistä ja sitten ne itestään paranee.
Sitä mietin myös, että nyt olen syönyt tosi paljon sieniä, mitä yleensä en syö ollenkaan. Lähinnä suppilovahveroita. Enkä tosiaan lapsenakaan syönyt niitä ollenkaan, joten onko niille mahdollista olla allerginen? Mietin vaan kun tämä on niin ennenkokematonta, että ihoni oireilisi tällä tavalla, joku selkeä syy luulisi olevan. T. Ap
Aihesta luin tänä aamuna Ilta Sanomat tai ilta Lehti. Veditkö jutun sieltä? Mene selaa kumpaakin lehteä nyt.Saat oikean vastauksen.Tai ajan kuluksi tuleta päätsi.Sulje netti ja kävele lähimpään apteekin, Opastavat neuvovat kaikessa siellä, jokaista ihmistä ongelmissa,joka liittyy terveyteen.Kuin osaavt sanoa varaa aika lääkärin.
Mulle tekee aurinkorasvat tuota. Ne tee kalvon iholle ja myrkyt imeytyy verenkiertoon. Aiheuttaa urtikarian, kutisevat näpyt ja punoituksen.
Kuulostaa urtikarialta. Sitä voi kai aiheuttaa lähes mikä vaan, mulle sitä teki hikoilu. Onneksi vaiva poistui hetken kärsimisen jälkeen itsestään.