Missä eläimessä menee eläinrääkkäyksen raja?
Kommentit (23)
Esim kaloista ei kukaan välitä. Suomalaisia kiinnostaa vain liito-oravat, turkisketut ja norpat. Eli jos eläin ei ole söpö, niin suomalaisia teennäisiä p a skoja ei kiinnosta.
Minusta raja menee kasveissa ja siemenissä (alkio).
Ei mitään eliötä tai olioita saa satuttaa. Ehkä emme pysty suojelemaan mikroskooppisia otuksia kovin hyvin. Invaasioötököitä ei haluta kotiin, mutta mikä on parempi kuin nykyiset myrkyt.
Aina jos se menee pakoon tai kiemurtelee niin teet jotain mikä sattuu kipeästi. Ei ne syyttä suotta mene pakoon. Esim. mato on pelkkää hermostoa. Myös hyönteisillä on jonkinlaista hermostoa joka tuntee kipua ja sen verran älyä että osaavat menna usein sinua pakoon.
Se että sinä et tunne kipua kun pistät matoa koukkuun ei tarkoita sitä että mato ei tuntisi kipua, tämä on vähän alkeellinen ajattelutapa.
Itse en tapa muita eläimiä kuin tuholaishyönteiset jos kotiin sattuu ja nekin niin nopeasti että eivät ehdi tajuta.
Kuivan alkion voin tappaa, ja mukulassa olevat alkiot...
Mutta heti kun alkio on lähtenyt aktualisoitumaan...
Olen elävän organismin, yksilön, tuhoaja; ja mikä minä olen sanomaan, miltä tuhotuksi tuleminen saa tai ei saa tuntua?
Kyllä hyönteinenkin ihan varmasti omalla tavallaan kärsii, jos sitä kiduttaa.
Täällä oli kerran kauhea ketju, jossa joku kertoi lapsensa nyppineen kärpäseltä siivet. Vaikka kyseessä on pelkkä hyönteinen, jolla ei ole kehittynyttä hermojärjestelmää, maalaisjärkikin sanoo, että tuollainen aiheuttaa kärpäselle kärsimystä. Sillä on tarve lentää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
On uskomatonta ajatella, että maailmassa on vielä tänäkin päivänä ihmisiä, jotka eivät usko vastasyntyneen ihmisen ymmärtävän mitään kivusta. Ja että hänen sukupuolielimensä voi siksi leikellä toivotunlaiseksi (terskaa suojaava osa poistetaan) ilman paikallisanestesiaa!
Synnytys on kivulias ja tunteja kestävä sekä eläimillä, että ihmisillä.
Minä en sääli hyttysiä, hirvikärpäsiä, banaanikärpäsiä enkä tavallisia huonekärpäsiäkään, jos ovat minulle häiriöksi. En koe itseäni eläinrääkkääjäksi, jos päästän em. öttiäisiä päiviltä.
Matoa en mielelläni laita itse koukkuun, mutta en pidä tavallista onkimista mitenkään ongelmallisena.
Rääkkäämistä on mielestäni se, että liiskataan ulkona, omassa elinympäristössään liikkuvia, harmittomia ötököitä tai eläimiä, joista ei ole ihmiselle mitään haittaa. Jotkut lapset eivät osaa olla liiskaamatta pikkuötököitä ulkona, pidän tällaista toimintaa jokseenkin psykopaattisena.
Eikös hyttysten tappo kisasta tehty joku ilmoitus joskus?
Vierailija wrote:
Esim kaloista ei kukaan välitä. Suomalaisia kiinnostaa vain liito-oravat, turkisketut ja norpat. Eli jos eläin ei ole söpö, niin suomalaisia teennäisiä p a skoja ei kiinnosta.
Lakiin on tehty uudistuksia kalojen osalta. Kalat pitää esim. tappaa välittömästi kalakilpailuissa.
Ei kärpäsiä pidä kiusata, vaikka ihminen ei pystyisi todistamaan niiden kivuntuntoa. Näissä jutuissa pitää muistaa aina, että ihmisen kyvyt ovat rajallisia ja että ihminen oppii uusia asioita tieteen kehittyessä. Tulevaisuuden ihmiset ovat ennenkin nauraneet menneisyyden ihmisille, kun ei olla ymmärretty jotain juttua. Tiede ei ole kaikkitietävä, se on aina oman aikansa tuotos; rajallinen sellainen.
Hyönteiset eivät tuota opiaatteja, tutkijat myöntävät. Mutta opiaattien sijaan tutkijakolmikko havaitsi niiden tuottavan muita neuropeptidejä, jotka voivat palvella samaa tarkoitusta.
Hyönteisillä tekemiensä kokeiden perusteella tutkijat pitävät mahdollisena, että hyönteisilläkin voi olla kipuaisti. Niiden loukkaantuessaan tuottamat neuropeptidit ovat tutkijoiden vankin todiste tämän puolesta.
Tutkijat myöntävät, että aiheesta tarvitaan lisätutkimuksia ennen kuin hyönteiset voidaan julistaa kipua tunteviksi eläimiksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lakiin on tehty uudistuksia kalojen osalta. Kalat pitää esim. tappaa välittömästi kalakilpailuissa.
Tubessa on videoita joissa kala nauttii silittelystä ja hakeutuu silittelevän ihmisen seuraan. Kyllä se tuntoaisti varmasti toiseenkin suuntaan toimii.
Broilerissa. Sitä en osta.