Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuaaa, mistä tietää onko syyhy?

Vierailija
20.10.2023 |

Mua kutissut aina välillä iltaisin todella pahasti sanotaan viimeisen parin kolmen viikon ajan. Kutinaa ei tosin ole ollut ihan joka ilta. Joskus olen käynyt nopeasti suihkussa ja se on auttanut. Nyt toisaalta eilen kutisi juurikin suihkun jälkeen, kun ostin uuden pesusienen ja jynssäsin sillä ihon läpi. Nyt olen löytänyt ympäri kehoa myös muutamia näppyjä. Näpyt eivät kutise.

Iho on myös kuiva, mutta eilen ainakaan rasvaus ei auttanut. Miten todennäköistä on että kutina liittyy ilmojen viilenemiseen ja ihon kuivumisen tai että on syyhy?! Lapsilla on atooppinen iho, minulla ei ole diagnoosia, eikä oireitakaan ollut koskaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis eniten kutiaa vatsa ja selkä ja päänahka. Kasvotkin kutisee! T. Ap

Vierailija
2/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta syyhystä? Ostan kaikki vaatteeni kirppareilta, vaikka yleensä tuuletan niitä ensin ja pesen, niin joskus olen laittanut suoraan vaan pesukoneeseen, joten varmasti on mahdollista olla saanut tartunta. T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on syyhy, näkee käytäviä kämmenissä esimerkiksi ekana. Ja sormien välissä. Yleensä ranteet ja kädet alkaa ensin kutiamaan ja kuuma suihku pahentaa kutinaa.

Vierailija
4/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämmenselästä löysin yhden näpyn ja vatsasta ehkä pari, en ole varma? Reidessä on myös jotain ihottumaa/näppyjä. Mitään käytäviä en kyl näe missään. Jostain luin et käsiin ei välttämättä tuliskaan, jos pesee paljon käsiä ja itse pesen jatkuvasti. T. Ap

Vierailija
5/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös!

Vierailija
6/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kutina voi myös johtua ihon kuivuudesta. Yleensä jos on syyhy niin suihkussa käynti vaan pahentaa niitä oireita. 

Se kutin alkaa nimenomaan iltaisin kun tulee pimeetä, yks varma merkki että on syyhy on se että esim. kämmeniin alkaa tulemaan sellasia juovia (missä se syyhy liikkuu eli siis käytäviä)

Se vaiva on niin inhottava että kyllä sen huomaa jos se on. Usko pois itsellä joskus ollut

Vierailija
7/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kutisee jonkin verran kyllä nytkin selkää ja joudun raapimaan. Eilen illalla kutina oli vaan ihan kamalaa ja aloin miettiä että onko syyhy 🙈 Saattoi tietty olla vaikutusta kun tosiaan jynssäsin koko kropan karhealla pesusienellä, kun yleensä en käytä sientä ollenkaan. Vaikka yritin rasvailla suihkun jälkeen, en varmasti yksin joka paikkaa saanut rasvattua kunnolla (selkä). Päänahkaa tosiaan kutiaa tosi paljon, ja se ei kai kovin yleistä ole että aikuisilla syyhy menisi päänahkaan? Itselläni paksu tukka. T. Ap

Vierailija
8/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämmenselässä on yksi näppy, ehkä toinenkin, en ole varma… Mitään käytäviä ei kyllä näy. Mutta alkuvaiheessa niitä ei varmaan vielä välttämättä ole?

Mitenköhän yleinen syyhy on ja mistä te, jotka tartunnan saaneet olette sen napanneet? T. Ap

Vierailija
9/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun korvaan kuivalta iholta, jota pahensit raapimalla sitä pesusienellä. Millä peset ja rasvaat ja kuinka usein? Juotko riittävästi vettä ja syötkö rasvoja? Kollageenia? Iho-omegaa? Kuinka kuiva huoneilma?

Vierailija
11/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se kutina voi myös johtua ihon kuivuudesta. Yleensä jos on syyhy niin suihkussa käynti vaan pahentaa niitä oireita. 

Se kutin alkaa nimenomaan iltaisin kun tulee pimeetä, yks varma merkki että on syyhy on se että esim. kämmeniin alkaa tulemaan sellasia juovia (missä se syyhy liikkuu eli siis käytäviä)

Se vaiva on niin inhottava että kyllä sen huomaa jos se on. Usko pois itsellä joskus ollut

Liikkuva syyhypunkki aiheuttaa ne käytävät.

Vierailija
12/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää keskittyä sen... alkusyyhyn! *Badum tsssss*

Vierailija
14/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää kysyä ni sulla ei ole. Se on helppo tunnistaa ja Googlella löydät kuvia siitä miksi 

Vierailija
15/24 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka syyhyllä trollailee, sillä nahka kohta kutisee.

Vierailija
16/24 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on syyhy, näkee käytäviä kämmenissä esimerkiksi ekana. Ja sormien välissä. Yleensä ranteet ja kädet alkaa ensin kutiamaan ja kuuma suihku pahentaa kutinaa.

Ei pidä paikkaansa tuo sormivälit ja ranteet. Minulla alkoi jalasta ja taistelin kauan ennen kun sain reseptilääkkeet. Arpien alla helposti se piileskelee, siihen ei lääkkeet pääse niin vaikuttamaan. 

Unohtakaa apteekin NIX voide, ei tehoa  tappavasti  nykyiseen syyhyyn.

Lääkäriltä reseptit

Antihistamiini Benadryl  tehosi paremmin kutinaan, kuin reseptilääke kortisoni

Vierailija
17/24 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kämmenselässä on yksi näppy, ehkä toinenkin, en ole varma Mitään käytäviä ei kyllä näy. Mutta alkuvaiheessa niitä ei varmaan vielä välttämättä ole?

Mitenköhän yleinen syyhy on ja mistä te, jotka tartunnan saaneet olette sen napanneet? T. Ap

Ei minulla mitään käytäviä tullut, näppyjä  tuli  kun punkki kuoli lääktyksellä, sitten tuli  siitä muutaman päivän päästä musta  piste, jonka kaivoin pois, siitä   kohtaa hävisi sitten kutina

Luulen saaneeni yleisestä vessasta, en ihmiskontaktista, yksinasuja

Vierailija
18/24 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Liikkuva syyhypunkki aiheuttaa ne käytävät.

Ei minulla  käytäviä näkynyt, näppylöitä  oli emopunkin ympärillä 6-12 kpl

Vierailija
19/24 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuivalta iholta, tuntuuko iho myös kireältä?

Vierailija
20/24 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tään on kyllä paras vinkki. Lääkäri kerto mulle saman.

https://marianordin.blog/miten-tunnistaa-syyhy-tee-helppo-mustetesti/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän