Miten kestää sietämätöntä sekoa pomoa, joka ei kuuntele?
Jessus että menee hermo. Olen asiantuntijatyössä ja samoin ovat kollegani. Ihan joka kerta kun pomo tekee toimeksiannon ja siihen vastataan, niin ei kelpaa vaan homma tehdään kuitenkin niin kuin hän haluaa. Tiimissä on jatkuvasti väittelyä siitä, miten asiat pitäisi hoitaa ja pomo voittaa tietysti aina: ja usein lopputulos on huono. Hän ei kuuntele, vaikka pyytää aina meiltä mielipiteitä. Vaikka kuinka yrittäisi selittää, miksi joku asia on hoidettava kuten täytyy, hänellä on jokin parempi näkemys ja sen mukaan toimitaan. Hän myös nälvii, että osaamista meiltä puuttuu kun ei ajatella samalla tavalla kuin hän. Olemme kaikki olleet häntä kauemmin tässä organisaatiossa ja kaikkia alkaa pikkuhiljaa ketuttaa tämä touhu. Miten hitossa tuollaista nälvimistä ja nollaamista jaksaa tai miten siihen voisi suhtautua? Kiinnostus työtä kohtaan alkaa olla nollassa.
Kommentit (18)
"miten kestää" - eikun "miksi kestää"
Vierailija wrote:
Milloinkas organisaatiossa mikään olisi liikkunut ylöspäin? Ainoa mikä liikkuu on *aska ja sekin valuu vain alaspäin. Ja arvaanko oikein jotta pomosi päätöksen huonon lopputuleman hän siirtää välittömästi jonkun muun syyksi, näin se menee useimmiten.
Juuri näin. Olen enää puolisen vuotta tuolla töissä (määräaikaisuus päättyy keväällä, tarjoavat kyllä jatkoa mutta tuon pomon takia en halua jatkaa vaikka kaikki muuten organisaatiossa ja työssä onkin hyvin) ja yritän sinnitellä mutta ketuttaa niin vietävästi tuo itsensä ylentäminen ja muiden nollaus. Ai että kun savua tulee korvista. Hän on aina erinomainen, muut ehdottelevat hölmöjä ja hän tietää kaiken joka asiasta, vaikka meillä on asiantuntijaedustajat jotka osaavat parhaiten arvioida toimivia toimenpiteitä niin ei, pomo ei niitä kuuntele.
Ei se vain sinun pomo ole seko. Olen huomannut, että tuo on aika yleistä tuo sekoilu ihan ministeriötasolla asti. Samoja asioita veivataan ja mietitään yhä uudestaan ja uudestaan. Saadaan joku päätös aikaan, niin kohta sitä vuoden päästä veivataan uudestaan, eikä päädytä taaskaan oikein mihinkään. Sitten taas unohdetaan vähnksi aikaa ja eiku uudestaan taas vuoden päästä.
Ymmärrän, jos jotain 10 vuotta talossa ollut on kyyninen.
Ainoa konsti on äänestää jaloilla. Näitä on maailma täynnä, ollut ennen ja on nykyään.
Ei kannata kyseenalaistaa mitään vaan mikset tee just niinkuin pomo sanoo, meni sitten syteen tai saveen. Ei työasioista pitäisi suotta stressata. Minä teen mitä minulle sanotaan ja saan siitä korvauksena palkan kerran kuussa. Olen tyytyväinen.
Jos vaan keksitte, viestikää huomaamatta asiassa eteenpäin organisaatiossa. Tarkoitan siis, että jos on isompaa johtoa paikalla, sähköpostissa, teamssissä jne. niin kertokaa, kuinka esititte ratkaisua X, jonka vahvuudet olisivat olleet Y ja Z, mutta "onneksi" pomo toi esiin ratkaisun A, joka varmasti sopii paremmin.
Toivottavasti organisaatiossa on joku, joka herää pomonne hölmöilyihin. Ainakin asiakkaiden luulisi reagoivan. Silloin on tärkeää, että pomon pomo tietää kuka kantaa vastuun päätöksistä. Jos pomo on tuollainen, niin hän takuulla syyttää teitä alaisia omista huonoista päätöksistään.
Tietysti esimieheillä on enemmän sanottavaa. Yritä tiivistää äläkä jaarittele.
Asiantuntijatyö...heh heh! Ei ihme, että pomoa ei kiinnosta. Ettehän te "asiantuntijat" tee muuta kuin heiluttelette käsiä.
Vierailija wrote:
Ei kannata kyseenalaistaa mitään vaan mikset tee just niinkuin pomo sanoo, meni sitten syteen tai saveen. Ei työasioista pitäisi suotta stressata. Minä teen mitä minulle sanotaan ja saan siitä korvauksena palkan kerran kuussa. Olen tyytyväinen.
Jos on vakituisessa työssä, niin sitä varmaan ajattelee noin. Ymmärrän, jos määräaikaisessa työsuhteessa olevia hämmentää seurata sekoilua sivusta ja työsuhteen päättymisen jälkeen miettiä, että mitä v**'t ua mulle just tapahtui.
Aivot narikkaan ja teet mitä sanotaan. Helppoa.
Pomo, joka ei luota alaistensa ammattitaitoon, on firman surma. JA varsinkin sellainen pomo, joka on tumpelo.
Viekää asiaa vaivihkaa ylemmäs. Onhan pomollakin pomo yleensä. On meilläkin vaihdettu pomoja, kun alaisilta on tullut tyytymättömyyden ilmaisuja, mm. sähköpostiviesteihin vastaamattomuudesta ja johtamistaitojen puutteesta. Olen itse joskus suoraan sanonut pomon pomolle, että yhteistyö on hyvin vaikeaa, kun vastauksia/näkemystä ei saa. Se pomo lähti vaihtoon, kun tarpeeksi moni valitti.
Miten tämä näkyy organisaation tai yksikkönne tuloksessa? Jos on jotakin objektiivisesti mitattavaa tuloksen heikkenemistä tämän pomon tultua tehtäväänsä, niin siitä voisi aloittaa, kun puhutte tai kirjelmöitte asiasta hänen esihenkilöilleen.
Joukkoirtisanoutuminenhan noissa kuitenkin lopulta yleensä on se käytännön seuraus, josta ylempi johto joko tajuaa jotain tai ei.
Tuon takia työkavereiden kanssa ystävystytään. Liittoutukaa ja tehkää just kuten pomo käskee. Suojatkaa toistenne selustat. Antakaa pomon hankkia itse itselleen potkut: teissä ei ole vikaa koska teette juuri kuten on käsketty.
Oikeissa asiantuntijatöissä ei oikein voi mennä tuolla ehdotetulla aivot narikkaan, olen vain töissä täällä -asenteella kovin pitkään, tai menettää joko ammattitaitonsa, maineensa, mielenterveytensä tai kaikki näistä. Ei yksinkertaisesti ole varaa tehdä asioita vuosien ajan päin honkia, jos aikoo vielä jatkaa uraansa. Silloin on puututtava ajoissa ja kaikin käytettävissä olevin keinoin huonoon johtamiseen ja alettava välittömästi käyttää kaikki mahdollisuudet uuden työpaikan löytämiseen tai freelancerina työskentelyyn.
Vierailija wrote:
Asiantuntijatyö...heh heh! Ei ihme, että pomoa ei kiinnosta. Ettehän te "asiantuntijat" tee muuta kuin heiluttelette käsiä.
Arvostan yleensä paljon duunariammatteja ja duunareita, koska yhteiskunta ei pyörisi ilman heitä. Aina siihen asti, kun luen tällaisia p*skakommentteja.
Se "käsienheiluttelu" vaatii sitä, että on jaksanut opiskella ja tutkia kyseistä asiaa niin, että tuntee sen perustoimintamekanismit ja jo olemassa olevan tiedon alueesta. Ja sitten pystyy vielä soveltamaan sitä uusiin käyttötapauksiin.
Koulussa jo huomasi, että suuri osa ei jaksanut tehdä mitään "tylsää" tai nähdä vaivaa asioiden oppimiseksi. Ei siinä mitään, mutta ei se kaikki tarvittava tieto ihan Netflixiä katsomalla imeydy.
Että kun käyttää kännykkäänsä, saa syöpähoitoja, matkustaa lentokoneella tai ajaa sillan yli, voi miettiä, olisiko koskaan päässyt tekemään sitä, jos kaikki tekisivät niitä "OIKEITA TÖITÄ".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Arvostan yleensä paljon duunariammatteja ja duunareita, koska yhteiskunta ei pyörisi ilman heitä. Aina siihen asti, kun luen tällaisia p*skakommentteja.
Se "käsienheiluttelu" vaatii sitä, että on jaksanut opiskella ja tutkia kyseistä asiaa niin, että tuntee sen perustoimintamekanismit ja jo olemassa olevan tiedon alueesta. Ja sitten pystyy vielä soveltamaan sitä uusiin käyttötapauksiin.
Koulussa jo huomasi, että suuri osa ei jaksanut tehdä mitään "tylsää" tai nähdä vaivaa asioiden oppimiseksi. Ei siinä mitään, mutta ei se kaikki tarvittava tieto ihan Netflixiä katsomalla imeydy.
Että kun käyttää kännykkäänsä, saa syöpähoitoja, matkustaa lentokoneella tai ajaa sillan yli, voi miettiä, olisiko koskaan päässyt tekemään
Tyypillinen käsienheiluttelijan kommentti, eli siinä ei ole mitään järkeä. Teoria sinulla ehkä on hallussa, mutta käytännön asioissa olet täysin "kujalla". Siksi teitä käsienheilutteijoita ei kukaan ota vakavasti.
Perusteleeko pomo päätökset aina miksi vai sanooko vain? Onko firma eettisesti kestävä, jos jokin on pielessä. Onko palautelomaketta jonka kautta työntekijä voi itse perustella kantansa, vaikka nimettömänä. Ehkei se auta.
Milloinkas organisaatiossa mikään olisi liikkunut ylöspäin? Ainoa mikä liikkuu on *aska ja sekin valuu vain alaspäin. Ja arvaanko oikein jotta pomosi päätöksen huonon lopputuleman hän siirtää välittömästi jonkun muun syyksi, näin se menee useimmiten.