Päiväkoti käytännöistä
Tuli mieleen kun aina oli tapana hoitajilla selittää jotain kevennyksiä päivän päätteeksi ja yleisimpiä oli mitä on tehty ja mitä syöty.
Joskus oli pokassa pitelemistä, kun yksi aina selitti koko ruokalistan hyvin yksityiskohtaisesti viimeistä raastetta myöten. "Tänään oli perunaa, jauhelihaa, kastiketta, karjalanpiirakka, punajuuri- (pinnistelee muistia välillä ja pitää tauon) porkkana raastetta, kiisseliä.
Joka päivä täysi sepostus.
" Hyvä päivä on ollut. Tänään oli... "
Kommentit (5)
Sitten kun menee kouluun et kuulekaan enää muuta kuin mikä on mennyt pieleen.
Vierailija wrote:
Ei meil vaan. Ihan hyvin mennyt. Koulussa ei lässytetä asioista yleensä. Joskus joku virhearvio on opelle käynyt, mutta kummasti väheni kun ykkösluokasta päästiin eteenpäin. Yleensä siellä käsitellään asiat opettajien ja oppilaiden kesken. Niinkuin kuuluukin. Ei aina äitiltä kysellä kaikkea.
ja mitä tulee tuohon,että ehkä täti luuli,että kiinnostaa tuollaiset sepustukset. No yritin vähän vihjaista,että ei kiinnosta. Ei se hymyä ollut ainakaan,vaan sellasta, että naurattaa ja pokka ei kestä.
Läpystä vaihtaen my ass. Siellä ne tätöset oli juttelemassa mammojen kanssa aina 10 min. Silläkin uhalla että kuiskutellaan huonoista käytöstavoista joskus tokaisin väliin, että hei kun mulla ei mitään kysyttävää niin ilmoitan vaan että Maikku on haettu ja sitten voitte jatkaa. Yleensä ei ollut mitään huipputärkeää, mitä olisi pitänyt höpötellä tuolloin. Jotkut mammat meni kyllä yli. Ei tuo mikään perheasiain keskustelutuokio ole tarkoitus olla, missä käydään Milla-Marian kasvatuspulmat läpi. En sellaisia jäänyt odottamaan, jotta sain lapseni kuitattua päiväkodista ulos.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei meil vaan. Ihan hyvin mennyt. Koulussa ei lässytetä asioista yleensä. Joskus joku virhearvio on opelle käynyt, mutta kummasti väheni kun ykkösluokasta päästiin eteenpäin. Yleensä siellä käsitellään asiat opettajien ja oppilaiden kesken. Niinkuin kuuluukin. Ei aina äitiltä kysellä kaikkea.
ja mitä tulee tuohon,että ehkä täti luuli,että kiinnostaa tuollaiset sepustukset. No yritin vähän vihjaista,että ei kiinnosta. Ei se hymyä ollut ainakaan,vaan sellasta, että naurattaa ja pokka ei kestä.
Kuulostat melko lapselliselta ihmiseltä. Ihan turha ainakin on sun naureskelun aihe. Minä sanoin suoraan, ettei minulle tarvitse kertoa joka päivä mitä lapsi on syönyt ja miten on nukkunut, meille riittää että tietää onko päivä mennyt hyvin tai jos on sattunut jotain erikoista.
Ei ole tarvinnut tätien arvailla mun vihjailuja, eikä minun yrittää ”pitää pokkaa” vuodesta toiseen lasta hakiessa.
Varmaan luuli että sinua kiinnostaa ne, kun et ikinä sanonut ettei kiinnosta vaan myhäilit suupielet korvissa.
Toiset vanhemmat haluaa tietää kaiken tarkasti ruokailusta lähtien, toiset haluaa kuulla toteamuksen ”hyvin meni” ellei mikään mennyt huonosti, toiset ei halua kuulla huonoja uutisia ollenkaan, jotkut ei halua vaihtaa sanaakaan vaan tuoda ja hakea lapsen tyyliin portilta läpystä vaihtaen, osa haluaa jutustella pitempään small-talk-tyyppisesti ja heille pitää muistaa kertoa ne päivän pienet, hauskat, ihanat sattumukset.
Ja me hoitajat koitamme sitten navikoida näiden välillä ja tehdä kaikkien kanssa saumatonta yhteistyötä - vanhemman omaa tyyliä kuunnellen ja mukaillen.