Olen aivan hämmentynyt miten suuressa roolissa presidentti Martti Ahtisaari oli maailman rauhanneuvotteluissa
Olen kuunnellut monien ihmisten muistelua ja keskusteluja presidentti Ahtisaaren roolista vaikeissa ja pitkissä konfliktitilanteissa Afrikassa ja muualla. Lämmin ihminen ihmisten keskellä, joka ei politikoinut, vaan jaksoi neuvotella riitatilanteissa pitkään ja päämäärä mielessään. Suuri kunnioitukseni hänelle.
Kommentit (13)
Itsestä tuntuu, että joku kolmikantaneuvottelu on paljon haastavampi neuvottelu kuin rauha kahden sotivan heimon välille mutta ehkä Martissa on ollut jotain leppoista buddhamaisuutta, että heimopäälliköt on sitten pitäneet paremmin sopimuksesta kiinni.
Vierailija wrote:
Itsestä tuntuu, että joku kolmikantaneuvottelu on paljon haastavampi neuvottelu kuin rauha kahden sotivan heimon välille mutta ehkä Martissa on ollut jotain leppoista buddhamaisuutta, että heimopäälliköt on sitten pitäneet paremmin sopimuksesta kiinni.
Mietippä kosovon sotaa, vai oletko kuullutkaan?
Vieläkin siellä meinasi taas leimahtaa pariviikkoa sitten, olet vissiin "jonne" ikäpolvea oleva
Vierailija wrote:
Jatkajia tarvitaan, monia.
Mm. Haavisto voisi jatkaa ja jättää muut hommat muille.
No mutta Tavja oli kuitenkin ylioppilaskunnan puheenjohtaja.
Mika Aaltolakin voisi yrittää hankkia kentältä rauhanneuvottelukokemusta ja liittyä presidenttipeliin vasta 12 vuoden kuluttua.
Radiossa eilen haastateltiin ihmisiä kadulla ja paikalle sattui belgialaisia, jotka eivät koskaan olleet kuulleetkaan Ahtisaaresta.
Enpä tiedä minäkään Belgian johtajia, muistelisin kyllä että siellä on kuningas tai kuningatar.
"Sinä päivänä kun kaikki rakastaa minua"
Ahtisaarellehan myönnettiin rauhan Nobel.
Onhan se hyvin noloa, jos ei oman maansa lähihistoriaa tunne ollenkaan.
Vierailija wrote:
Media ei paljoa asiasta melunnut. Väärä henkilö oikeissa hommissa.
Niin se ihmisen muisti tekee tepposet. Martti Ahtisaari oli hyvinkin paljon otsikoissa - myös Suomen ulkopuolella - vetäessään mm. Namibian itsenäistymiseen johtaneita neuvotteluja ja myöhemmin mm. Kosovon osalta. Montakohan uutisjuttua on tehty siitäkin, että Namibiassa on paljon Martti-nimisiä ihmisiä?
Nyt kyllä kehutaan kovasti myös Halonen, paitsi että Halonen kehui pääasiassa itseään. Oisko mummelin jo aika pysyä poissa kuvioista?
Media ei paljoa asiasta melunnut. Väärä henkilö oikeissa hommissa.