Mikä on karjalan "oikea" lippu?
Hei, olen kouluikäinen tyttö jonka kaikki sukujuuret ovat karjalasta pääosin Viipurista ja Terijoelta, mutta myös muista karjalan osista.
Meidän pitää koulutehtävässä piirtää oma sukupuu ja kansallisuuden lippu myös kansat yms huomioiden. Olen nähnyt käytössä kahdenlaisia lippuja karjalaan viitaten. Vihreätaustaiseen jossa on punamusta risti ja raitamalliseen jossa on sininen, punainen ja vihreä. Olen myös kuullut, että vihreätaustainen on itä-karjalan lippu. Kumpi näistä lipuista on ns minun sukujuurilleni sopiva? Haluaisin tietää, jos joku osaa paremmin sanoa ja mieluiten selittää lippujen poliittiset erot yms.
Asiallisia vastauksia ja antakaa kirjoitusvirheet anteeksi:)
Kommentit (4)
Jos sukujuuresi ovat Viipurista ja Terijoelta, niin ne eivät ole Itä-Karjalasta. Itä-Karjala on se osa Karjalaa, joka ei kuulunut Suomelle ennen sotaa. Viipurissa ja muualla Suomelle kuuluneessa viedyssä Karjalassa puhuttiin suomea. Itä-Karjalassa puhuttiin karjalaa.
Toki jos olet Viipurista, niin sama Suomen siniristilippu siellä oli, kun sukusi asui siellä.
Kansallisuuden lippu on tietenki Suomen lippu. Ei ole mitään muita virallisia lippuja. Se "Uhtuan tasavallan" lippu nyt ei ainakaan ole mikään virallinen Karjalan lippu. Tämä nykyinen lippu taas on nykyisen Karjalan tasavallan lippu, eikä edusta suomalaisia Karjalan evakkoja mitenkään.
t: Karjalan evakon poika
Vierailija wrote:
Maakunnilla ei ole lippuja - eikä niillä ole kansallisuuttakaan. maakunnilla voi olla viirit, mutta se on eri asia.
Tässä kohtaa sun siis täytyy valita, että oletko mielestä si suomalaista vai venä läistä.sukua.
Älä viitsi puhua höpöjä, kun et asiaa ymmärrä. Ahvenanmaa on maakunta ja sillä on lippu.
Eikä sellaisen tarvitse pohtia suomalaisuuttaan, jonka juuret ovat Karjalan kannakselta. Suomalainen sellainen on.
Maakunnilla ei ole lippuja - eikä niillä ole kansallisuuttakaan. maakunnilla voi olla viirit, mutta se on eri asia.
Tässä kohtaa sun siis täytyy valita, että oletko mielestä si suomalaista vai venä läistä.sukua.