Miltä aloilta niitä työntekijöitä puuttuu? Lääkäri ja sh:t tiedän, mutta avatkaapa vähän lisää.
Koko ajan valitetaan työvoimapulaa ja samaan aikaan on työttömiä. Joku tässä ei täsmää.
Kun lukee tuota varhaiskasvatuksen ongelmia -ketjua, siitä saa sen käsityksen, että alalla teetetään liian vähällä työvoimalla liikaa töitä, liian pienellä palkalla. Sekö se on se ongelma, vai eikö suomalaiset halua enää tehdä töitä?
Ei tämäkään juttu asiaa oikein avannut:
Kommentit (58)
Iso osa työttömistä on pelkän peruskoulun varassa, monella on alkoholi- tai huumeongelma ja sitten on niitä, joiden suvuissa kukaan ei ole koskaan ollut töissä, joten heille asian ajattelukin on mahdotonta.
Kokit, hitsarit, sähköasentajat, koulujen ym laitosten ruokapalvelu, siivoojat, trukkitaitoiset, myyjät, Nämä ainakin minun asuinkaupungissa, asun Hesan ulkopuolella isohkossa kaupungissa
Olen itse keskikokoisessa teollisuusyrityksessä töissä, jossa kokoajan etsitään tuotantopuolelle ja varastoon työntekijöitä. Ei ihan Pk-seudulla, mutta ei kovin kaukana. Melko edullisia asuntojakin olisi lähistöllä.
Isännöitsijöitä huudetaan lehdissä.
Sosiaalityöntekijöistä pula. Pitkä koulutus ja henkisesti raskas työ.
Riippuu myös alueesta, juuri tänään oli lehdessä juttu että 75% Pohjois-Karjalan yrityksistä on kärsinyt työvoimapulasta. siihen luulisi mahtuvan alan jos toisenkin.
Siivoojista. Mutta nimenomaan ammattitaitoisista. Jostain syystä alan koulutuksiin ei ole tunkua. Tiedän monta ihmistä jotka työttömiä ja fyysisesti kykeneviä eivätkä töitä saa. Olen tuota ehdottanut koska ala työllistää, mutta ei
Vierailija wrote:
Riippuu myös alueesta, juuri tänään oli lehdessä juttu että 75% Pohjois-Karjalan yrityksistä on kärsinyt työvoimapulasta. siihen luulisi mahtuvan alan jos toisenkin.
Täyttä puppua. Hakualueeni on koko Suomi ja joka kuukausi olen lähetellyt hakemuksia myös Pohjois-Karjalaan. Heillä on pulaa SOPIVISTA hakijoista, eli 800 eurolla töihin tulevista huippukoulutetuista hakijoista. Ainoat, joilla voi olla pulaa ovat matalapalkka-alat siellä jorpakossa, minne ei pääse bussilla. Palkka niin huono, ettei autoon ole varaa.
Kaivinkoneen kuljettajat, hitsaajat, teurastajat, lihanleikkaajat, puheterapeutit, psykoterapeutit, psykologit, erityisopettajat, kirjanpitäjät, tilintarkastajat, lääkärit, hoitajat kaikilla aloilla, kaikenlaiset sijaiset.
Henkilökohtaiset avustajat, kuljetusala tulee mieleen edellä mainittujen lisäksi. Tällä hetkellä kova pula renkaiden vaihtajista. Se on toki sesonkityö.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täyttä puppua. Hakualueeni on koko Suomi ja joka kuukausi olen lähetellyt hakemuksia myös Pohjois-Karjalaan. Heillä on pulaa SOPIVISTA hakijoista, eli 800 eurolla töihin tulevista huippukoulutetuista hakijoista. Ainoat, joilla voi olla pulaa ovat matalapalkka-alat siellä jorpakossa, minne ei pääse bussilla. Palkka niin huono, ettei autoon ole varaa.
Kai ymmärrät että sieltä jorpakosta saa myös vuokra-asunnon alle 300€:lla kuukaudessa, jolloin siihen autoon jää varaa pienemmästäkin palkasta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kai ymmärrät että sieltä jorpakosta saa myös vuokra-asunnon alle 300€:lla kuukaudessa, jolloin siihen autoon jää varaa pienemmästäkin palkasta?
Itse asiassa en täysin ymmärrä. - Ei vuokrat siellä, jossain Jorpakossa ole Helsingin tasoa mutta on harhaluulo, että siellä jossain Jorpakossa voisi aina asuakin erityien edullisesti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse asiassa en täysin ymmärrä. - Ei vuokrat siellä, jossain Jorpakossa ole Helsing
Minä taas taidan ymmärtää miksi et ole töitä löytänyt.
Erilaisista huippuosaajista on pulaa kaikilla aloilla. Varsinkin jos palkkatoivomus ei ole kova.
ravintola työntekijöitä