Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen? En pysty auttamaan kaveria enää tämän ongelmissa.

Vierailija
10.10.2023 |

Olen tuntenut kyseisen ihmisen nyt pari vuotta, ja koen hänen auttamisensa ihan älyttömän raskaaksi. Kyseiset ongelmat on mm. Niin pahoja perheriitoja että naapurit on soittaneet poliisit ja jatkuvaa riitelyä samoista aiheista samojen kavereiden kanssa. Siis oikeasti, kyseinen ihminen on ylin ystävä yhden toisen kaverinsa kanssa ja viikon päästä taas niin pahoissa riidoissa että en edes käsitä miksi he ovat edelleen tekemisissä toistensa kanssa. Koen että en ole yhtään valmis tai kykeneväinen näiden huolien ja riitojen selvittelyyn, kun rehelliset neuvoni eivät auta ja sellainen "voi voi oi kun ikävää" tyylinen lässytys tuntuu niin turhalta, kun tiedän että ne toistuu kohta taas uudestaan. Onko tässä enää mitään muuta keinoa kuin ottaa etäisyyttä tai rehdisti katkaista välit omaan hyvinvointiin vedoten?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/6 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun velvollisuutesi auttaa häntä.

On hienoa, että sinussa on tuollaista auttamisen halua ja lähimmäisestä välittämistä. Ne ovat hienoja ominaisuuksia, ja on oikein, että olet läheisillesi auttava ja huomioiva ja välittävä.

Mutta tämä ihminen ei ansaitse saada sinulta noita hyviä asioita, joita olet valmis antamaan itsestäsi. Hän ei ole siinä mielessä läheisesi, että hänen auttamisensa pitäisi olla itsestäänselvyys. Auta omaa perhettäsi, lapsiasi, vanhempiasi, sukuasi. Auta kilttejä naapureitasi ja kilttejä ystäviäsi. Mutta älä tuhlaa energiaasi niihin naapureihin tai ystäviin, jotka eivät ole kilttejä. Sinulla ei ole mitään velvollisuuksia näitä ihmisiä kohtaan. Kaikki eivät ansaitse päästä osaksi hyvyyttäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuta keinoa? Ei ole. Kaverin joko pitää himmata sitä omien murheiden kaatoa, tai sitten otat etäisyyttä. 

Vierailija
4/6 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä voi olla vaikka epävakaa persoonallisuushäiriö. Ei siinä silloin enää kaverin tukeminen auta, vaan tarvitaan hyvää ammattilaista. Huomaa sitten myös, että kaikki ammattilaiset eivät ole hyviä.

Vierailija
5/6 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaan käyttäytymisen sietämisen tai tällaisen henkilön auttamisen ei pitäisi olla kenenkään maallikon vastuulla, vaan ammatti-ihmisten. Olet jo tehnyt oman osuutesi eli riittävästi. Irrottaudu kaverista, ennenkuin hän uuvuttaa sinut kokonaan ja pilaa elämäsi.

Vierailija
6/6 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut tekemään niin, että jouduin täysin irroittautumaan kaverista, jonka ongelmat ja ongelmakäyttäytyminen sai minutkin oireilemaan. En olisi halunnut jättää häntä, sillä olin häneen kiintynyt, ja hän on ollut ongelmiensa vuoksi aina hyvin yksinäinen.

Mutta lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa. Olisi pitänyt ymmärtää jo aiemmin, että hän veti minua vain syvemmälle omaan ongelmien maailmaansa. Mutta kun jonkinlainen pohja tuli vastaan, niin sitten minullekin oli selvää, että minun on laitettava oma perhe ja lapset edelle. En halua, että jokin "vain" kaveri vaikuttaa niin paljon lastenikin hyvinvointiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi