Hällä-väliä-menkat
En ole ikinä tajunnut kuukautisista sitä kierto-juttua? Olen jo keski-ikäinen, joten turhaa alkaa opettelemaankaan, mistä siinä on kyse. Harvoin olen kalenteriinkaan merkannut - pitäiskö niistä pitää jotain kirjaa muka? Aina ollut niin, että hups, ai nytkös ne taas tulivat, siitäkös tämä kaikki johtui taas.
Onko ketään muuta yhtä huoletonta naista kuin minä?
Kommentit (16)
Mä kirjasin nuorempana kalenteriin, mutta sitten aloin laistaa siitä. Latasin sovelluksen puhelimeen, ja sen avulla tulee taas huolehdittua tästäkin. Etenkin siitä on etua, kun suunnittelee menoja. Toki myös huomaa sen, jos kierrossa on vaihtelua. Sovelluksella helpommin.
Siis mikä kierto?? Sitä juuri en tajua? Miten se lasketaan..
Vierailija kirjoitti:
Kierto on kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjasin nuorempana kalenteriin, mutta sitten aloin laistaa siitä. Latasin sovelluksen puhelimeen, ja sen avulla tulee taas huolehdittua tästäkin. Etenkin siitä on etua, kun suunnittelee menoja. Toki myös huomaa sen, jos kierrossa on vaihtelua. Sovelluksella helpommin.
Koronan jälkeen kuukautiskierto sotkeentuu ja kuukautisia on ollut jopa pari kertaa kuukaudessa. Pakko on yrittää päästä perille siitä, mikä se kierto oikein on.
Muakaan ei pariin vuosikymmeneen kiinnostanut yhtään, en edes päässyt koulussa läpi sitä terveystiedon koetta, jossa näitä kyseltiin kuukautiskierron juttuja. Olin jotain 33v kun opin mikä on ovulaatio.
Ihan hyvin elämä mennyt näinkin ja olen korkeakoulutettu akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan jälkeen kuukautiskierto sotkeentuu ja kuukautisia on ollut jopa pari kertaa kuukaudessa. Pakko on yrittää päästä perille siitä, mikä se kierto oikein on.
Sovellus on tosi hyvä. Mulla on käytössä Clue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierto on kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään.
Pitkälti päälle 30v olin, kun tämän opin.
Meillä oli koulussa 80-luvulla naispuoleinen liikunnan opettaja joka tosi selvästi kertoi nämä kiertoasiat. Oli sitten heti selvät sävelet kun menkat alkoi eikä tarvinnut miettiä että milloinkohan tulee seuraavat. Oli helppoa merkata kalenteriin silloin ja nykyään sovellukseen.
Otin terveystiedon opetuksen tosissaan. Menkat mittavat terveydentilaani. Muutokset menkassa kertovat, jos on jotain häiriötä. Raskautta suunnitellessa on myös hyvä tietää menkoista hedelmöitysajankohdan määrittämiseksi. Minulla ultralla todettu ja itse ilmoittamani raskauden kesto ovat aina täsmänneet.
Oletko kehitysvammainen tai jotenkin muuten erityinen?
Vierailija kirjoitti:
Oletko kehitysvammainen tai jotenkin muuten erityinen?
Mikäs sinua nyt tänään painaa?
Itse kyllä seuraan, koska se on osa terveydenseurantaa. On myös tärkeä arvioida onko raskaana, myös siis silloin kun on ehkäisy käytössä.
Minä en nuorena merkannut kuukautisiani mihinkään. Ne olivat kohtalaisen niukat, joten muutama side/tamponi käsilaukussa pelasti aina tilanteen, jos reissussa alkoi.
Sitten tuli aika hankkia lapsi. Muutaman negatiivisen raskaustestin jälkeen aloin kelaamaan, että hetkinen, eihän minulla ole koskaan ollut kesällä kuukautisia. Itse asiassa kuukautiset ovat aina tulleet n. 4-5 kertaa vuodessa.
Ensimmäisen keskenmenon jälkeen kuukautiset alkoivat tulla joka kuukausi. Se tuntui aluksi kamalalta. En kuitenkaan edelleenkään merkannut kuukautisia kalenteriin, vaikka terveydenhuollossa niistä aina kyseltiin. Opin kuitenkin jo parin raskauden (ja keskenmenon) jälkeen tunnistamaan, milloin olen raskaana.
Nyt, kun kuukautiseni ovat esivaihdevuosien vuoksi muuttuneet epäsäännöllisiksi, olen alkanut niitä merkkailemaan. Että tietää sitten, milloin ehkäisyn voi jättää pois.
Kyllä mä tykkään laittaa kalenteriin, ettei vaikka varta vasten jotain kivaa menoa laita siihen kohtaan ku on menkat (ennen vuosin kuin seula). Ei se kyllä päivälleen tarkka rytmi ole mulla vaan jonkin verran vaihtelua. Eli silti saa jännätä et mikä päivä jollain viikolla ne taas alkaa.
Joo kyllä ap:n tapaisia "luonnonlapsia" on enemmänkin. Aikoinaan YTHS:n lääkärin vastaanotolla oli oveen kiinnitetty lappu jossa luki isoilla kirjaimilla: "Nainen, selvitäthän viimeisten kuukautistesi alkamisajan ennen vastaanotolle tuloa."
Joten et ole lumihiutale.
No silloin, kun kierto oli melko vakio, ei sitä tarvinnut miettiä.