Oletko ollut koskaan ortodoksisessa jumalanpalveluksessa?
Miten eroaa evlut. jumalanpalvelukseen verrattuna? Ortodoksisessa ei lauleta viestejä?
Kommentit (11)
Ortodokseilla ei ole penkkejä. Ja tilaisuus kestää pitkään.
Olen. Ei penkkejä kuin ihan muutama heikkokuntoisille vanhuksille. Kestää pitkään. Liturgiasta sen sen tarkemmin muista.
Olen ollut ortodoksikirkossa, en koko toimituksen aikaa. Ihmiset kävelee, menee ja tulee. Pappi heiluttelee suitsukeastiaa ja laulaa uskonnollista liturgiaa, ihmiset tekee ristinmerkkejä ja pussailee ikoneja, jotka on sivustoilla.
En tiedä, onko siinä alku ja loppukohtaus, mutta jossain keskivälillä olen ollut. On mukava rauhallinen tunnelma, jotenkin pyhä ja harras.
Olen ja odotin koko ajan milloin se loppuu, mutta se jatkui ja jatkui aina vaan. Meinasin pyörtyä. En tajua miksi seisominen on niin tärkeää niissä menoissa. Olin tuttavan kanssa joskus joulun aikaan.
Olen käynyt jouluaaton iltamessussa ortodoksisessa jumalanpalveluksessa. Muistan, että siellä seisottiin paljon ja pappi oli paljon äänessä laulaen niitä säkeitään. Ei siis puhunut vaan lauloi niitä saarnoja. Mulla oli mustat hevarityyliset tai rock-henkiset vaatteet silloin päällä ja tuntui, ettei se oma pukeutuminen sopinut sinne. Kirkkoon on tottunut menemään missä tahansa vaatteissa.
En, mittaa kiinnostaisi.
Luin, että niillä on yhteinen ehtoollislusikka. Erittäin epähygieenistä. Eikö voisi muuttaa tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ortodokseilla ei ole penkkejä. Ja tilaisuus kestää pitkään.
Palveluksia on erilaisia eivätkä kaikki kestä pitkään.
Kävin Valamossa ortodoksisessa jumalanpalveluksessa ja suitsukkeen haju on jäänyt mieleen hyvin voimakkaana. Muuten oli kyllä mielenkiintoista käydä siellä.
Korjaus. Siis virsiä - ei viestejä.
AP