Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerataas tyoelaman epareiluja kaytatoja! Tuli vaan mieleen, etta taitaa suurin osa olla naisvaltaisten alojen kaytantoja, miehet tuskin hyvaksyisivat...

Vierailija
27.12.2006 |

Noh ite olin koululaisena töissä paikassa, jossa palkanmaksu oli tosiaan tasan työvuoron perusteella, eli esim 8-16. Kuitenkin jotta saatoit aloittaa työsi, sinun piti tulla työpisteeseesi ainakin 10 ennen. Samoin iltapäivällä. Eli 20 minuuttia ilmaista työtä työnantajalle. Joskus oli niin kiire, että päivän ainoa tauko oli noin 8 minuutin hätäinen ruokailu, yleensä seisten kuumaa ruokaa hotkien. Työpaikan henki, kaikki hengettäret naisia, oli hyvin uhrautuvainen. Jos ei ollut ennen varttia työajan alkua töissä, alettiin muikistella, että onkohan nyt pyörästä puhjennut kumi kun taitaa myöhästyä. Samoin koskaan tasan työajan loppuminen ei kehdannut lähteä, muuten sai laiskurin maineen. Oli varmaan ihan odottanut että koska pääsisi kotiin. Kerran jos toisenkin meni hommat sen verran pitkäksi, että tuli tunti tai kaksi ylimääräistä. Ensimmäisellä kerralla kysyin toiveikkaana, että kai me nyt laitetaan tähän työvuorolistaan ylös, että oltiinkin näin pitkään. Työparini, sikkehidas superuhrautuja, sanoi äidillisesti että no eihän me nyt tällaisista pienistä olla tavattu.

Vuosi oli jotain 1998 ja kuukausipalkka vähän alle 6000 markkaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilmaista ylityötä tulee tehtyä parisataa tuntia vuodessa.

Vierailija
2/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

useamman kerran viikossa. Ylitöiden korvaamiseen lomana suhtaudutaan vihamielisesti. Nytkin joululomalla pitäisi saada eräs projekti valmiiksi. Olen päivystänyt sähköpostin ääressä joka päivä ja huomenna menen toimistolle tekemään töitä. Sairastahan tämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetusalalla

Vierailija
4/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkka n. 4300 euroa, veroprosentti kokonaisuudessaan noin 40 %. Ylitöitä ei korvata, kova vastuu tuloksista ja alaisten tyytyväisyydestä. Kyllä sitä leipänsä saisi helpommalla suorittavassa työssä ja veroprosentti olisi naurettavan pieni. Sairaana en ole koskaan kotona.

Vierailija
5/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 16.30. Töissä ei anneta parasta suoritusta vaan surffataan netissä ja laiskotellaan. Bonarit saadaan, kun muutama tekee ryhmän tuloksen.

Vierailija
6/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudut tekeen tän nyt toiseen kertaan, vaan annetaan ymmärtää että ihan ok, mutta tässä sulle nyt vielä pari korjattavaa kohtaa, joihin saat ystävällisesti tästä vinkkejä.

Vierailija
7/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sikasairaana pitäisi olla töissä palkallisenkin... yrittäjä on yrittäjä ja se on eri asia kuin että palkallisen pitäisi terveytensä vaarantaa jotta yrittäjällä olisi hyvä mieli... :(

Vierailija
8/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen ilmoittanut olevani raskaana. Molemmissa paikoissa sattumalta valittiinkin joku pätevempi. Olin hoitanut samaa työtä jo 11 kk ja toisella kertaa 9 kk. Jälkimmäisessä työpaikassa luvattiin suullisesti, että työt jatkuu äitiyslomaan saakka, mutta niin vaan sain lähteä kuukautta ennen loman alkua. Ja minä tyhmä en edes hakenut sairauslomaa, vaan olin loppuun asti itkua pidätellen ja välillä itkienkin töissä.

Vierailija
9/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin työkokemusta jo n. 20-30 vuotta.... Vasta vuoden työskentelyn jälkeen samalla työnantajalla saa sitten ANOA niitä ikälisiä ymym. Ihan käsittämätöntä....

Vierailija
10/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että töistä saa mukamas olla kolme peräkkäistä työpäivää poissa akuutisti sairaan lapsen kanssa. Lapseni sairastui perjantaina ja oli vielä maanantainakin niin kipeä, että kotiin oli jäätävä, mutta jouduin ottamaan sen päivän palkatonta, koska viikonlopun päivät laskettiin mukaan tuohon kolmeen päivään, vaikka olivatkin vapaapäiviä.

Vierailija
11/25 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijät (naisia kaikki) kilpailevat kuka on sairainpana töissä (jopa mahataudissa lasten keskellä) ja jos joku saikulla (vaikkapa rintasyövän takia) siitä jupistaan ja rutistaan kahvipöydässä.. huoh! aikuisia ihmisiä...

ja ihan aikuisten oikeesti :(

Vierailija
12/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuitenkin työkokemusta jo n. 20-30 vuotta.... Vasta vuoden työskentelyn jälkeen samalla työnantajalla saa sitten ANOA niitä ikälisiä ymym. Ihan käsittämätöntä....

Vierailija
13/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että töistä saa mukamas olla kolme peräkkäistä työpäivää poissa akuutisti sairaan lapsen kanssa. Lapseni sairastui perjantaina ja oli vielä maanantainakin niin kipeä, että kotiin oli jäätävä, mutta jouduin ottamaan sen päivän palkatonta, koska viikonlopun päivät laskettiin mukaan tuohon kolmeen päivään, vaikka olivatkin vapaapäiviä.

ainakin meidän TESissä lukee, että 3 KALENTERIpäivää. Sinä saat palkan myös lauantailta ja sunnuntailta vaikka et ole työssä. Sillä se perustellaan. Voisihan palkan maksaa vain arkipäiviltä. Meillä tuo sujuu kyllä niin, että voi ottaa ylityövapaan tai vuosilomapäivän sinne maanantaille - ei ole pakko ottaa palkatonta.

Vierailija
14/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun tekemään ylitöitä ja matkustamaan paljon. Ylitöitä ei ns. ole olemassakaan, koska työt on tehtävä, vaikka siihen menisi tupla-aika. Virallisesti työaika 37,5 tuntia / viikko, mutta käytännössä joka päivä tulee ylitöitä.

Niitä ei korvata mitenkään. Olisin välipäivät halunnut pitää ylityövapaita, KOSKA KOLLEGANI pitävät, mutta minun kohdallani se ei kuulemma sovi. Koko vuoden olen tehnyt mukisematta satoja ylitunteja, mutta koskaan niitä ei voi pois pitää. Nyt siis istun täällä toimistolla, mutta en paljoa viitsi tehdä.

Työhöni kuuluu matkustamista. Ja matka-aikahan ei ole työaikaa noin virallisesti. Minä matkustan noin 2-3 päivää viikosta ulkomailla, ja mitään korvausta en niistä saa. Eli aamulla lähtö kentälle klo 5 ja paluu parin päivän päästä puolen yön aikaan. Mutta sehän ei ole ylityötä, se on matka-aikaa. Kollegat pitävät vapaita miten sattuu, mutta minä en saa.

Ja tämä johtuu siitä, että olen esimiehelleni suurin uhka. Hän pelkää oman pallinsa puolesta, ja yrittää siksi saada minua lannistumaan ja väsymään. Lapseni joutuu olemaan ympärivuorokautisessa hoidossa useita päiviä, ja maksan siitä korkeat maksut. Tällä tavoin siis rahoitan yhtiömme toimintaa.

Pidän työstäni, mutta rajansa kaikella. Minä en kyllä ole se joka lähtee, vaan ihan joku muu.

Vierailija
15/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(lapseton) konttoripäällikkö pitää huolen siitä että jopa äitienpäivänä ovat (perheelliset) naiset töissä " kun on töitä niin paljon" .

Vierailija
16/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakinaistamisen tarpeen näkee sokeakin.

Määräaikaisten sopimuksia ei jatketa äippäloman lähestyessä ja uusi otetaan tilalle (tästä on tosin istuttu käräjät ja nykyään näin ei enää tapahdu tässä firmassa mutta muualla taitaa olla edelleen yleistä).

Työntekijöiksi otetaan alikoulutettuja ihmisiä vaikka koulutettuja olisi jonoksi asti ovella (vedotaan että ei löydy koulutettuja joten on otettava " väärälle alalle koulutettuja" mutta todelliset syyt ovat näiden " väärien" alempi palkka).

Vierailija
17/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomia " ymmärretään" , kunhan hommat tulee tehtyä. Käytännössä tarkoittaa sairaslomien paikkomista omalla ajalla. Ylitöitä ei saa tehdä. Tarkoittaa sitä, että kellokortilla näkyvät plussatunnit pidetään vastaavasti vapaina. Ei vaan koskaan ehdi pitää niitä vapaita. Äitiyden ja " uran" yhdistäminen tuntuu juuri nyt mahdottomalta (projekti päättyy huomenna, hirveä urakka vielä edessä).

Toinen paikka onkin haussa....

Vierailija
18/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin teen monta sataa tuntia vuodessa, mutta eihän määräaikaisen pätkätyöläisen auta ruveta isottelemaan...

Vierailija
19/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on valvontavuoroissa ja oppituntien rytmityksessä (eli hänessä, joka lukujärjestyksen laatii).

Vierailija
20/25 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä joudun tekemään ylitöitä ja matkustamaan paljon. Ylitöitä ei ns. ole olemassakaan, koska työt on tehtävä, vaikka siihen menisi tupla-aika. Virallisesti työaika 37,5 tuntia / viikko, mutta käytännössä joka päivä tulee ylitöitä.

Niitä ei korvata mitenkään. Olisin välipäivät halunnut pitää ylityövapaita, KOSKA KOLLEGANI pitävät, mutta minun kohdallani se ei kuulemma sovi. Koko vuoden olen tehnyt mukisematta satoja ylitunteja, mutta koskaan niitä ei voi pois pitää. Nyt siis istun täällä toimistolla, mutta en paljoa viitsi tehdä.

Työhöni kuuluu matkustamista. Ja matka-aikahan ei ole työaikaa noin virallisesti. Minä matkustan noin 2-3 päivää viikosta ulkomailla, ja mitään korvausta en niistä saa. Eli aamulla lähtö kentälle klo 5 ja paluu parin päivän päästä puolen yön aikaan. Mutta sehän ei ole ylityötä, se on matka-aikaa. Kollegat pitävät vapaita miten sattuu, mutta minä en saa.

Ja tämä johtuu siitä, että olen esimiehelleni suurin uhka. Hän pelkää oman pallinsa puolesta, ja yrittää siksi saada minua lannistumaan ja väsymään. Lapseni joutuu olemaan ympärivuorokautisessa hoidossa useita päiviä, ja maksan siitä korkeat maksut. Tällä tavoin siis rahoitan yhtiömme toimintaa.

Pidän työstäni, mutta rajansa kaikella. Minä en kyllä ole se joka lähtee, vaan ihan joku muu.

Miten joku voi olla noin nössö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi