Tiktok on täynnä kiukuttelevia nuoria
Siis mikä näitä nuoria vaivaa he kiukuttelevat leikkauksista aivan älyttömän raivon vallassa. Kun itse olin nuori kävin töissä opintojen ohessa vaikka asuin kotona ja rahaa laitettiin säästöön ja osallistuin asumiskuluihin. Ja kotihommat vielä päälle. Koulusta kun pääsin niin siitä suoraan töihin plus viikonloput töissä myös aina kun mahdollista. En muista koskaan kiukutelleeni työstä ja opiskelusta olihan se rankaa mutta kyllä siitä selvisi hyvin ja ehdin vielä harrastuksiin. Miten nämä nuoret ikinä tulevat pärjäämään työelämässä tuolla asenteella.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
"Asuin kotona, tein kotitöitä" LMAO no joopa joo, monet eivät asu kotona että puhu omasta puolestasi. Plus inflaatio tekee elämisestä kallimpaa kuin nykyään. Taidat elää ihan eri maailmassa kuin nykyajan nuoret. Olen itse työssäkäyvä aikuinen ja sääliksi käy opiskelijoita. Saavat vielä vähemmän tukia kuin työttömät joten voit pitää suusi kiinni kun et ole edes ajan hermoilla. Mielestäni oikeutettua että sanovat mitä ajattelevat. Nuorten pahoinvointi on lisääntynyt entisestään, leikkaukset ajavat heidät ahdinkoon kun ei ole turvaverkkoja. Herää tahvo. Laita TikTok kiinni, niin minäkin tein jos käy liian ylivoimaiseksi katsella vai oletko addiktoitunut?
Siis minä asuin kyllä kotona ja kävin töissä Työskentelin myyjänä kaupassa koulun ohella iltaisin ja viikonloppuisin lisäksi tein töitä kotitilalla maatilalla ja kävin koulussa. Minun ei olisi tarvinnut vältämmättä mutta sain säästöön ja maksoin osuuteni asumiskuluista ja jatkoin samaa kun itsenäistyin. Eli mikä siinä on kun nykyajan nuoria ei saa yhtään arvostella. Nämä nuoret ei todellakaan näytä olevan ahdingossa hienot vaatteet ja kännykät kädessä. Eniten ihmetyttää asenne. Kauheasti vaaditaan mutta mitään ei olla valmiit tekemään. Viikonloppusin töitä tai muutamaa iltaa koulun jälkeen.
nuorten pahoinvointi...ei jumalauta lopettakaa jo
Tunteet ovat tyypillisiä nuorille ja sen ilmaisu eri tavalla. Ehkä he haluavat muutosta, ymmärrystä, ei vähättelyä - että heidän tunteilla olisi väliä. On muutkin ongelmissa, mutta eivät uskalla ottaa asioita esille - vaikka kauniisti sanoisi. Eivät kaikki ole sunlaisia jotka jaksavat painaa, olla pelkästään työrobotti, osalla on rajoitteita tai perussairauksia tms. Ilmasto vaikuttaa myös.
Kaiken huippu oli kun joku neitonen porasi että hän ei halua maksaa hyvätuloisten veronkevennyksiä omasta etuudestaan. Yliopisto-opiskelija ja tietämys on tällä tasolla. Huolestuttavaa..
Se ite some tekee niille enemmän haittaa ku mitkää leikkaukset
Vierailija kirjoitti:
Tunteet ovat tyypillisiä nuorille ja sen ilmaisu eri tavalla. Ehkä he haluavat muutosta, ymmärrystä, ei vähättelyä - että heidän tunteilla olisi väliä. On muutkin ongelmissa, mutta eivät uskalla ottaa asioita esille - vaikka kauniisti sanoisi. Eivät kaikki ole sunlaisia jotka jaksavat painaa, olla pelkästään työrobotti, osalla on rajoitteita tai perussairauksia tms. Ilmasto vaikuttaa myös.
Kaikilla on ongelmia itse olen ollut 12v nuoresta asti masentunut ja edelleenkin kamppailen asian kanssa 30v. Lisäksi minulla on lonkkavaivoja Enkä minä mikää työrobotti ole ollut mutta silti muistan näitä aikoja ne olivat parasta aikaa elämässäni olin aktiivinen ja onnellinen. Sain paljon kehuja töistä ja kotoa. Ja koulukin meni hyvin. Olin aina ollut arka ja pelokas. Työelämä kasvatti minut ja minusta tuli sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
"Asuin kotona, tein kotitöitä" LMAO no joopa joo, monet eivät asu kotona että puhu omasta puolestasi. Plus inflaatio tekee elämisestä kallimpaa kuin nykyään. Taidat elää ihan eri maailmassa kuin nykyajan nuoret. Olen itse työssäkäyvä aikuinen ja sääliksi käy opiskelijoita. Saavat vielä vähemmän tukia kuin työttömät joten voit pitää suusi kiinni kun et ole edes ajan hermoilla. Mielestäni oikeutettua että sanovat mitä ajattelevat. Nuorten pahoinvointi on lisääntynyt entisestään, leikkaukset ajavat heidät ahdinkoon kun ei ole turvaverkkoja. Herää tahvo. Laita TikTok kiinni, niin minäkin tein jos käy liian ylivoimaiseksi katsella vai oletko addiktoitunut?
Opintotuen ostovoima on valtavan paljon heikompi nykyään kuin se oli silloin vuonna muna ja kirves.
Monen on käytännössä pakko ottaa lainaa pärjätäkseen ja he valmistuvat valtava lainataakka niskassa. Siitä onkin sitten hyvä mennä palkattomiin harjoitteluihin sun muihin, kun ei ole rahaa elättää itseään eikä maksaa niitä lainoja takaisin.
Olen ihmetellyt miten monet opiskelijat näyttävät tyylikkäiltä, on marimekkoa, uudet puhelimet, tietokoneet, kauniisti sisustetut asunnot, käydään ulkona syömässä, ei ollut tällaista ennen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt miten monet opiskelijat näyttävät tyylikkäiltä, on marimekkoa, uudet puhelimet, tietokoneet, kauniisti sisustetut asunnot, käydään ulkona syömässä, ei ollut tällaista ennen.
Niillä on rikkaat vanhemmat.
Opiskelijat on valitettavasti se sorretuin tukiensaajaryhmä.
Miksi opiskelijat ovat ainoita, joiden pitäisi opiskella täyttä päivää, käydä iltaisin, viikonloppuisin ja koko kesä töissä ja tehdä vielä koulutehtäviä lisäksi kotona? Minä en jaksanut opiskella ja käydä töissä samaan aikaan, mutta jaksoin kyllä pelkästään opiskella ja jaksan käydä pelkästään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelijat ovat ainoita, joiden pitäisi opiskella täyttä päivää, käydä iltaisin, viikonloppuisin ja koko kesä töissä ja tehdä vielä koulutehtäviä lisäksi kotona? Minä en jaksanut opiskella ja käydä töissä samaan aikaan, mutta jaksoin kyllä pelkästään opiskella ja jaksan käydä pelkästään töissä.
Aika moni yrittäjä ja kokopäivätyötä tekevä samassa tilanteessa. Otetaan esimerkiksi vaikka maatalousyrittäjät. Ovat töissä vuoden jokaisena päivänä. Välillä kellonympäri. Terveenä tai sairaana. Tuntipalkka on mitä on. Istuskelevatko he nyt tuolla kadulla itkemässä. Eivät vaan pyörittävät yhteiskuntaa. Varmistavat että lellipennut voivat tuillaan ostaa pizzaa ja cokista.
Eikä tässä kukaan vaadi että joka päivä tarvis töissä mutta pari kertaa viikossakin riittää. Itsekkin koko aikatyössä niin yleensä on se yksi kokonainen vapaapäivä. Nuorten on hyvä tutustua työelämään ja ottaa vastuuta. Niin aukeaa vähän miten hyvinvointijärjestelmä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuen ostovoima on valtavan paljon heikompi nykyään kuin se oli silloin vuonna muna ja kirves.
Monen on käytännössä pakko ottaa lainaa pärjätäkseen ja he valmistuvat valtava lainataakka niskassa. Siitä onkin sitten hyvä mennä palkattomiin harjoitteluihin sun muihin, kun ei ole rahaa elättää itseään eikä maksaa niitä lainoja takaisin.
Palkansaajien ostovoima alimmillaan 15 vuoteen, työntekijät joutuvat hakemaan tukia pysyäkseen hengissä. Kaikki tässä samassa vuotavassa veneessä ollaan. Ikäväähän tuo on mutta ei nyt mitään erityistä, meni itselläkin yli 10 vuotta että oli opintolainat maksettu, tämä "kultaisella" 90-luvulla.