Opettaja salakuvatuksi
Olimme puolisoni kanssa kaupassa ja samaan kauppaan oli sattunut viime keväänä ysin päättänyt oppilas. Olen siis yläkoulun opettaja.
Hyllyltä pois kääntyessäni huomasin, että entinen oppilas oli ottamassa/ottanut itsestään selfien siten, että puolisoni (ja ehkä minäkin) näkyy kuvassa.
Hämmennyin, enkä sanonut mitään.
Jäi todella kurja fiilis, suututtaa, hävettää, hämmentää, ihmetyttää. Enkä yhtään voi tietää mihin kuva leviää, lähettääkö vain kavereille juorutarkoituksessa vai meneekö laajemmalle.
Miksi joku tekee noin? Miksi ketään kiinnostaa jonkun entisen opettajan kauppareissu noin paljon?
Onko kenelläkään kokemusta salakuvatuksi joutumisesta?
Kommentit (20)
Julkisella paikalla kuvaaminen ja tuon kuvan levittäminen on täysin laillista. Vasta, jos kuvaan liitetään sinua tai miestäsi solvaavia tekstejä, muuttuu teko laittomaksi. Valitettavasti näin.
On kokemusta. Nuoriso kuvaa minua jatkuvasti, ja julkaisee videoita ja kuvia netissä, ja kierrättää niitä kaveriryhmissään.
Tiedän, että laillista. Valitettavasti.
Tähän tarvittaisiin kyllä lainsäädäntömuutos.
Kamerakännykät ovat myös hyvin yleinen kiusaamisen keino oppilaiden keskuudessa ja vaikea puuttua.
Ap
Ikävä juttu, toivottavasti ei mitään julkaista...
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Nuoriso kuvaa minua jatkuvasti, ja julkaisee videoita ja kuvia netissä, ja kierrättää niitä kaveriryhmissään.
Todella kurja kuulla ja niin väärin. Tapahtuuko kuvaaminen koulussa? Miten jaksat asian kanssa?
Tietääkö rehtori?
Ap
Ennenvanhaan opettajille soitettiin pilapuheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kurja kuulla ja niin väärin. Tapahtuuko kuvaaminen koulussa? Miten jaksat asian kanssa?
Tietääkö rehtori?Ap
Ei tapahdu koulussa, vaan kadulla, kirjastossa, kaupassa yms.
Huonosti jaksan asian kanssa, olen hankkinut itselleni tukihenkilön tämän asian takia, mutta meidän tukiaikamme alkaa olla lopussa.
Poliisille olen kertonut ja rikosilmoituksen tehnyt, mutta ei asialle voida oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö rehtori?Ap
Huonosti jaksan asian kanssa, olen hankkinut itselleni tukihenkilön tämän asian takia, mutta meidän tukiaikamme alkaa olla lopussa.
Poliisille olen kertonut ja rikosilmoituksen tehnyt, mutta ei asialle voida oikein mitään.
Oletko siis opettaja näille nuorille tai tunnetko heitä?
Ap
En ole opettaja, vaan sellainen kylähullu jota nuoriso kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö rehtori?Ap
Oletko siis opettaja näille nuorille tai tunnetko heitä?
Ap
En ole opettaja, vaan sellainen kylähullu jota nuoriso kiusaa.
Todella kurja kuulla. Oletko kokeillut kuvata takaisin? Ottaa vaikka selfieitä siten että nuoret näkyvät taustalla ja julkaista esim kylän Facebookissa? Vanhemmat näkisivät ketkä kuvaavat...
Miksi ei saisi kuvata. Vai eikö mukanasi ollut oma miehesi.
Siis kuvassa on vain miehesi ja sinä kaupassa? Mitä väliä? Olenko ainoa jonka mielestä ap:n reaktio on ylimitoitetun suuri? Ennemin ihmetyttää miksi reaktio on voimakas. Julkisella paikallahan saa ihan lain mukaankin kuvata eikä kuvassa näy mitään noloa/opettaja ei ole missään nolossa kyseenalaisessa tilanteessa. Mitä väliä vaikka jossain leviääkin kuva jossa ap on kaupassa.
Julkisella paikallakaan ei saa mennä kuvaamaan varta vasten ketään ja levittää kuvia.
Tästä on ihan laki olemassa.
Etenkään lapsia ja alaikäisiä ei saa kuvata.
Virkamiehen pahoinpitely henkisesti on myös rikos nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten muut ammattiryhmät? Meillä ei ole yhtä pitkiä lomia, mutta osamme mekin saamme huorine paskanamien äpärien kuaamisesta jne.
Se on eri asia. Ja se alle pari tonnia kuussa riittää teille lukihäiriöisille.
Tuo on normi monille suomalaisille, joita salakuvataan milloin missäkin. Ja ties missä tarkoituksessa. Tuskin ainakaan missään hyvässä tarvitsee salaa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuvassa on vain miehesi ja sinä kaupassa? Mitä väliä? Olenko ainoa jonka mielestä ap:n reaktio on ylimitoitetun suuri? Ennemin ihmetyttää miksi reaktio on voimakas. Julkisella paikallahan saa ihan lain mukaankin kuvata eikä kuvassa näy mitään noloa/opettaja ei ole missään nolossa kyseenalaisessa tilanteessa. Mitä väliä vaikka jossain leviääkin kuva jossa ap on kaupassa.
Olen muutaman kerran kuvannut näitä lupaa kysymättä kuvanneita takaisin, jostain syystä näyttivät olevan kovasti pois tolaltansa. Tekopyhät paskat.
Ottaen huomioon millaista paskaa ne opettajat ideologioidensa mukaan ajaa
niin saavat kylllä samalla takaisin. Mitäs oot miesvihaaja feministi.
Kuseta oppilaita, oppilaat kusettaa sua.
Mä olisin näyttänyt kieltä tai suuttunut ihan p***rkeleesti, riippuu millä tuulella. Huumori ei kyllä ihan aina sekään pelasta.
Onpa nuorisolla edelleen huvit.. Onneksi jäin jo eläkkeelle opettajan työstäni.
Kakaroitten aivoitukset ovat käsityskyvyn ulkopuolella.
Haluuako hän nyt jossain nettisaitilla kertoa että opetkin käy kaupassa. Huom poliisihenkilö voi ja saa käydä vapaalla viinakaupassa ja baarissa eikä siinä ole mitään kuvaamisen aihetta.
En ole ope, poliisi enkä kylähullu, mut mun pärstäkuvaa on kakarajengi levitellyt herjojen kera. Mut minkäs teet kun pitäs se saitti löytää... mut totta tuo kuitenkin on, sillä sen jälkeen kun se jengi tänne ilmaantui erityisiä juttuja on alkanut tapahtua erikoisissa paikoissa eli toisessa kaupungissa tulee jotain kakaroita hillumaan... sen jengin kiho o kriminaaliperheestä.
Kamerapuhelimiin pitäisi olla K18 ikäraja.