Onko ompelukoneissa merkittäviä eroja?
Heräsin siihen faktaan että tähän talouteen tarvitaan ennen pitkää ompelukone. En ole ompelukonetta käyttänyt kuin aikoja sitten koulussa. Sen osaan sanoa että se on kätevämpi kuin käsinompelu mutta siihen se jää.
Mitä kannattaa ottaa huomioon ompelukoneen hankinnassa?
Kommentit (4)
On isoja eroja. Älä ainakaan osta Lidlin tarjoussingeriä, vaikka halpa hinta houkuttelisi. Mieti ensin mitä ominaisuuksia tarvitset, ja jos ompeluksesi ovat käyttövaatteiden korjausta tai muuta vastaavaa, suosittelen ostamaan käytettynä vanhemman mekaanisen koneen. Erikoisompeleet, automaattiset napinlävet, kirjontaominaisuudet ja vastaavat ovat luultavasti tarpeettomia. Eli suuntaapa ompelukoneliikkeeseen kokeilemaan mikä tuntuu hyvältä.
Mulla on vanha Eva. Osaan ommella suoraa ja siksakkia. Oppi tuli koulun käsityötunnilta. Äiti ei virkanaisena ommellut.
Kummasti muistin langan pujotuksen koulun käsityötunnilta. Piuolaus onnistui manuaalia lukemalla.
Muutamat housut olen onnistunut itse lyhentämään.
Osta käytetty Bernina, Pfaff tai joku muu kelvollinen mekaaninen kone. Elektroniikasta ei ole iloa jos mekaniikka ei toimi ja kone katkoo neuloja. Singer ei ole hyvä merkki.
Älä osta uutta halpiskonetta.
T. Nimim. Bernina & Pfaff
Metallirunko. Ehdottomasti. Halvat muoviset romut venkuu ja vonkuu eikä jaksa esim. farkkua ommella.
Vanha valurautarungolla on hyvä, tai sitten on uusia joissa on muovikuori ja runko sisällä metallia. Hyvän saa 300e ylöspäin uutena, käytettyjä kannattaa kysyä ompelukoneliikkeistä huollettuna.