Prisman kassalla nuori kassahenkilö (nainen) osasi puhua asiakkaalle englantia
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo nyt on?
Kun niitä aina moititaan että on vaan Prisman kassalla.
Minun ekaluokkalainen osaa tervehtiä ja vastata sellaiseen englanniksi. En uskon että Suomessa on alle eläkeikäisiä jotka ei englanti pystyisi tuollaisessa tilanteessa käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo nyt on?
No hän oli varmaan joku yliopisto-opiskelija, eihän hän muuten mitään englantia osaisi. Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo nyt on?
Kuka moittii? Olen kuullut vain että jotain mäkkärin työntekijöitä väheksytään ja sekin kertoo vain väheksyjän tietämättömyydestä ja siitä että kopio maneerinsa USA:sta.
Kaikki opiskelevat Suomessa englantia vähintään kuusi vuotta. Vähintään. Se on tietenkin yksilöstä kiinni, kuinka paljon opettelee sanoja ja muutenkin. Mutta kuusi vuotta kartuttaa englannin osaamista väkisin sen verran, että yksinkertaiset jutustelut onnistuvat.
Mutta, täällä on edelleen kummallinen kulttuuri, että väitetään ettei osata puhua. Hävetään jos lausuminen lipeää ja kielioppi tökkii. Vanhemmat saattavat sanoa, ettei se meidänkään Jonne opi englantia, en minäkään oppinut. Ei ole kielipäätä. Ja sitten ihmetellään, jos Prisman kassa puhuu englantia.
Voi ihme.
Tiedän joitakin henkilöitä, jotka rohkaisudrinksun, tai kaksi hörpättyään alkavat puhua kohtuullista enkkua ihan vain peruskoulupohjalta. Tai että ovat siis opiskelleet englantia sen kuusi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minun ekaluokkalainen osaa tervehtiä ja vastata sellaiseen englanniksi. En uskon että Suomessa on alle eläkeikäisiä jotka ei englanti pystyisi tuollaisessa tilanteessa käyttämään.
Minä tiedän, että on. Ei ole uskon asia.
Vierailija kirjoitti:
Öö, kyllä Suomessa työelämässä on yhä ihmisiä, jotka eivät ole opiskelleet englantia peruskoulussa. On myös ihmisiä, jotka ovat opiskelleet, mutta eivät ole oppineet tai eivät ole käyttäneet kieltä opintojen jälkeen. Olen itse opiskellut ranskaa 10 vuotta, mutta en ole käyttänyt kieltä 20 vuoteen. En siis varmaan kykenisi asioimaan kassalla, jos pitäisi sanoa muutakin kuin hei, maksan kortilla ja kiitos. Jotain ulkoa opeteltuja verbin taivutuksia ja prepositioita muistan, mutta oikeaa keskustelua en enää osaisi käydä.
vau, soita seiskaan