Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan kestää toipua psykoosista?

Vierailija
27.09.2023 |

Sairastin aika rajun mutta onneksi lyhytkestoisen psykoosin vähän yli vuosi sitten. Sen jälkeen on ollut aika voimakasta ahdistuneisuutta, masennusta ja väsymystä. Pahin ahdistuneisuus on helpottanut, mutta väsymys ja masennus vaivaavat yhä. Kaikki tekeminen tuntuu työläältä ja haluaisin vain maata sängyssä tekemättä mitään. Tämä tilanne ärsyttää minua, koska toisaalta haluaisin tehdä asioita, mutta tuntuu etten jaksa mitään. Pelottaa, että tämä tila jää pysyväksi, kun psykoosistakin on jo yli vuosi aikaa. Voiko tästä vielä kuntoutua?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö säännöllisesti psykoterapiassa?

Vierailija
2/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuohon voi mitään yleispätevää sanoa. Oletko varma, ettei kyse ole nyt sairautesi muista oireista, ei psykoosin jälkitilasta sinänsä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö säännöllisesti psykoterapiassa?

En käy psykoterapiassa. Olen käynyt psykiatrisen sairaanhoitajan juttusilla sairaalasta kotiutumisesta lähtien, aluksi kerran viikossa, viime aikoina vähän harvemmin. Käynnit siirtyy nyt eri paikkaan, jossa vastaanotto kerran kuussa.

Vierailija
4/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuohon voi mitään yleispätevää sanoa. Oletko varma, ettei kyse ole nyt sairautesi muista oireista, ei psykoosin jälkitilasta sinänsä?

Voi olla, että kyse on sairauden muista oireista. Toivoisin, että tämä olisi psykoosin jälkitilaa ja että tämä olo vielä tästä helpottuisi.

Vierailija
5/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat oireet ja sairastin psykoosin vuosi sitten. En vaan jaksa nousta aamulla ylös sängystä. Ei ole edes hoitokontaktia. Psyykenlääkkeetkin lopetin kun ajattelin, että masennus johtuu niistä.

Vierailija
6/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samat oireet ja sairastin psykoosin vuosi sitten. En vaan jaksa nousta aamulla ylös sängystä. Ei ole edes hoitokontaktia. Psyykenlääkkeetkin lopetin kun ajattelin, että masennus johtuu niistä.

Psyykenlääkkeitten lopetus saattaa johtaa uuteen psykoosiin, joten sinuna miettisin vielä. Ehkä kannattaa olla lääkäriin yhteydessä ja vaikka vähentää tai muuttaa lääkitystä. Itse en uskaltaisi lääkitystä omin päin lopettaa, kun psykoosi on ollut minulle niin tuskallinen tila ja siitä toipuminen kestää kauan eikä välttämättä toivu ennalleen. Ap

Vierailija
7/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli psykoosin jälkeen huomattava mielialan lasku/alakulo. Se ettei huvittanut tehdä mitään tai nousta sängynpohjalta, johtui kyllä liiasta lääkityksestä, ne lääkkeet lamaannuttaa. Toipumiseen meni pari vuotta.

Vierailija
8/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin toipumaan kun lopetin neuroleptien käytön. Ei tee hyvää blokata dopamiinin tuotantoa.

Vierailija
9/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli sairastaa skitsofreniaa ja hän on saanut monta psykoosia. Yleensä noin 3-4 kk on kestänyt sairaalahoito. Kotiin päästessään on vielä melkoinen raunio. Noin vuoden verran on kestänyt päästä ns. normaalitilaan. Väsymys liittyy tuohon.

Missään tapauksessa ei kannata jättää lääkkeitä pois, koska silloin psykoosi uusii nopeasti. Onneksi sinulla on hoitokontakti. Voisitko kysyä sairaanhoitajalta tai lääkäriltä neuvoja, esim. lääkkeen vaihto voi joskus auttaa.

Voimia!

Vierailija
10/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään tapauksessa lopeta lääkkeitä puhumatta siitä lääkärin kanssa. Hyvin luultavasti voi tulla uusi psykoosi päälle. Voithan keskustella auttaisiko lääkkeen vaihto. Saatko terapiaa?

Vierailija
11/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psyykenlääkkeitten lopetus saattaa johtaa uuteen psykoosiin, joten sinuna miettisin vielä. Ehkä kannattaa olla lääkäriin yhteydessä ja vaikka vähentää tai muuttaa lääkitystä. Itse en uskaltaisi lääkitystä omin päin lopettaa, kun psykoosi on ollut minulle niin tuskallinen tila ja siitä toipuminen kestää kauan eikä välttämättä toivu ennalleen. Ap

Psykoosilääkkeet voi ylläpitää tuota flegmaattista oloa.

Ja jos on lyhytkestoinen psykoosi, niin siihen ei välttämättä kannata ottaa neurolepteja ollenkaan. Antaa psykoosin mennä ohi ihan itsekseen.

Vierailija
12/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli sairastaa skitsofreniaa ja hän on saanut monta psykoosia. Yleensä noin 3-4 kk on kestänyt sairaalahoito. Kotiin päästessään on vielä melkoinen raunio. Noin vuoden verran on kestänyt päästä ns. normaalitilaan. Väsymys liittyy tuohon.

Missään tapauksessa ei kannata jättää lääkkeitä pois, koska silloin psykoosi uusii nopeasti. Onneksi sinulla on hoitokontakti. Voisitko kysyä sairaanhoitajalta tai lääkäriltä neuvoja, esim. lääkkeen vaihto voi joskus auttaa.

Voimia!

Liittyykö? Vai voisiko sittenkin liittyä siihen alentavaan kohteluun, jota veljesi saa sairaalassa ja yleensä hoitokontakteissa?

Oletko itse ollut täysin romuna useita kertoja ja mennyt sitten toisten vallan alle useiksi kuukausiksi? Ilman vaihtoehtoa käydä edes ulkona yksin? Saanut pakolla huonoa oloa tekeviä lääkkeitä ja kuullut vähättelyä niiden haitoista?

Vierailija
13/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään tapauksessa lopeta lääkkeitä puhumatta siitä lääkärin kanssa. Hyvin luultavasti voi tulla uusi psykoosi päälle. Voithan keskustella auttaisiko lääkkeen vaihto. Saatko terapiaa?

Ei täällä pääse lääkäriin.

Vierailija
14/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia!

Tiedätkö mitä se "hoito" on?

Kerron esimerkin: minun oli käytävä toimintaterapeutilla muutamia kertoja. Olin lääkkeiden takia normaaliolotilaa huonommassa kunnossa, mutta se ei vaikuttanut nyt tähän.

Kerroin pitäväni kalenteria, tehnyt niin vuosia.

Kirjaukseen tuli: asiakkaalle ehdotettu kalenteria arjen avuksi.

Vierailija
15/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole tarpeen. Aikuinen saa lopettaa lääkkeet koska haluaa, kunhan ei ole pakkohoitoa päällä.

Lääkäri ei tykkää siitä, ettei hänen mieleisensä toimintatapa ole potilaalle mieleinen. Siksi hän ei niitä halua lopettaa eikä piittaa siitä, ettei niillä saa toimintakykyä takaisin.

Vierailija
16/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia!

Tiedätkö mitä se "hoito" on?

Kerron esimerkin: minun oli käytävä toimintaterapeutilla muutamia kertoja. Olin lääkkeiden takia normaaliolotilaa huonommassa kunnossa, mutta se ei vaikuttanut nyt tähän.

Kerroin pitäväni kalenteria, tehnyt niin vuosia.

Kirjaukseen tuli: asiakkaalle ehdotettu kalenteria arjen avuksi.

Alapeukuttaja taitaa olla töissä loikoileva psykiatri, kun totuus ei kelpaa levitettäväksi.

Vierailija
17/17 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti useamman kuukauden toipua työkuntoiseksi, mutta masennus jäi seuralaiseksi, ilmeisen pitkäkestoiseksi, koska psykoosista on kymmenen vuotta. Mulla todettiin ptsd, joka siis johtuu tuosta psykoosiin sairastumisesta ja se kai pitää masennusta yllä. Voisiko sulla olla jotain samaa? Terapian tarpeessa olen juu, mutta nyt ollaan perheterapiassa, eikä mulla ole voimavaroja tai edes rahaa omaan terapiaan. No, näillä mennään ja katsotaan mihin se riittää.