Viides antibioottikuuri keuhkotulehdukseen? Mika syyna?
Mulla oli kevaalla helmi-huhtikuun aikana 4 perakkaista keuhkotulehdusta ja niihin 4 antibioottikuuria seka viimeisen kanssa steroidikuuri, joka vihdoin taltutti taudin. Silloin myos koskis todella kovaa vasempaan kylkeen, kuin puukkoa olisi tyonnetty keuhkoihin, eika voinut hengittaa syvaan. Yskiminen tuntui kuin raastinrautaa olisi heilutettu keuhkoissa! Tehtiin keuhkorontgen jossa oli vahan tulehdusta vas. keuhkon pohjalla mutta ei muuta.
Nyt minulla oli noin kk verran koko ajan pahenevaa yskaa joka alkoi olla niin rohisevaa etta laakari maarasi taas antibootit, kuulema taas tulehdus siella jossain keuhkoissa.
Oireina ei ole muuta kuin puuskittainen yska silloin talloin, ja silloin pitaa yskia kovaa etta saa henkea, kun lima sisaanhengittaessa tuntuu tukkivan hengitystiet.
Olen odottanut aikaa spirometriaan, mutten ole vielakaan saanut aikaa sinne, testaisivat kehkojen kapasiteetin. Antoivat myos astmapiipun kevaalla keuhkoteita avaamaan, muttei se tuo huomattavaa helpotusta.
Sita nyt siis ihmettelen etta miksi minulle nyt naita infektioita oikein tulee, kun en ikina ole yli 30 vuoteni aikana sairastanut yhtakaan henkitystieinfektiota, enka syonyt antibioottia sellaiseen.
Suvussani ei ole minkaanlaisia allergioita mista olisin tietoinen, eika astmaa, ja olen aina ollut elainten kanssa tekemisissa, terve muutenkin. Otimme kylla kanin reilu vuosi sitten mutta ei asu normaalisti sisatiloissa. En tupakoi.
Antakaa neuvoja, pliis!!!
Kommentit (17)
mulla alkoi tulla ihan yhtäkkiä tosi usein keuhkokuumeita, joitakin vuosia sitten jouduin talven aikana syömään 8 antibioottikuuria (parin kuukauden sisällä). Tutkittiin, ja ainoa mikä löytyi, oli astmaan viittaavat oireet. En kuitenkaan joudu käyttämään astmalääkkeitä jatkuvasti, vaan aina kun tulee vähänkin flunssa niin silloin heti otan lääkkeet käyttöön. Jos en ota, niin seurauksena on keuhkokuume.
eli homeesta ei voi olla kyse. Ellei sitten jossain asunnossa ollut hometta, ja se sairastutti alunpitäen. Mistä sitä tietää.
En tieda. Mutta huolestuttavaa on kun ei tieda mika vaivaa ja miksi.
Samalla yrittaa toissa kayda ja hoitaa lapsia ja koko rumbaa. Ei nyt niinkaan tama tauti, kun ei vaikuta kuin sina yskana ja rohinana, mutta se tietamattomyys mika vikana ja pelottaa.. Milloin menee vaikka siihen keuhkokuumeeseen saakka... tai pahempaakin.
Kirjoitan kuitenki, kun kokemuksia kyselit. Äidilläni oli joulu-tammikuus kolme perättäistä keuhkokuumetta. Tehtiin useita keuhkojen rtg-kuvauksia, ja lääkärit sanoivat et varjostumia on, mut ne johtuvat tulehduksesta. Sit löydettin syöpä, joka oli levinnyt keuhkoihin. Nyt hoidot päällä, mutta yskii puuskittaisesti. Kuumetta ei kortisonilääkityksen ansiosta ole ollut, mutta tuo yskä on paha.
edeltääkö flunssaa tms, vai onko oireena vaan tuo yskä?
ja kun toinen lääkäri katsoi jo ensimmäiset kuvat oireiden jälkeen hän näki siinä syövän. Hoito viivästyi liian pitkään ja mies menehtyi.
En halua pelotella mutta vaatisin tarkemmat tutkimukset keuhkoistasi.
selventamaan rintaa niin joutuu yskimaan, mutta ikina ei se tule puhtaaksi, siis ikuisuuksiin joutuisin rykimaan ja silti ei tyhjene lima.
Joskus yskittaa vahan muutenkin. Yot olen saanut nukuttua kunnolla ja aamuisinkin ok, mutta sitten paivan mittaan tuntuu etta se lima alkaa "kirnuamaan" siella keuhkoissa enemman.
Joskus tulee keltaista/vihreaa klonttia. Mutta harvemmin kkuin kevaalla tuli. Siina tassa 4kk valissa olin ihan ok. Ei yskaa tms.
Nyt tama henkilo joka maarasi nama antibiootit varasi jo uuden ajan valmiiksi tarkastukseen omalle laakarille, joka kuuntelee keuhkot, etta ovatko paremmat. Antibioottikuuri alkoi siis pe aamuna, muttei rohina ole parantunut, yska tosin on talttunut paremmaksi.
Tuo uusi aika on siis nyt torstaina, ja tuntuu etta ei tuo kauhea aani keuhkoissa ole parantunut, saa nahda ehtiiko mitaan tapahtua torstaihin mennessa. Ja mita voin vaatia laakarilta, mita voin sanoa etta paasisin tarkempiin kuvauksiin tms? Taalla tuntuu olevan niin kauhean vaikeaa kaikki ylimaarainen laakareille.
ap
Sanot, että olet niin huolissaan tilanteesta, ettet pysty elämään normaalia elämää ellei keuhkojasi tutkita kunnolla. Ole tiukkana, kyse on SINUN terveydestäsi!!
(olen siis se, jolla oli niitä keuhkokuumeita usein). Mulle aina tosiaan iski flunssan jälkeen se keuhkokuume, tuli yli 40 asteen kuume ja aivan hirveä kipu tuonne kylkeen. CRP nousi reippaasti yli 100:n, ja röntgenissä näkyi selvä keuhkokuume. Antibiootit kuitenkin aina auttoi, ja jälkitarkastus aina ok. Nyt on taas flunssa päällä, pitää olla tosi varovainen, ettei taas iske... Astmalääkkeet kovassa käytössä. Mutta vaadi ap tarkempia tutkimuksia!!
Minkalainen lukema se on? Laakari sanoi etta suht ok.
Kavin omalla laakarillani tana aamuna ja tuntui ekaa kertaa etta tama laakari otti asian selvittaakseen perusteellisemmin.
Sain puhallusmittarin PEF:in ja mittaan silla aamuin illoin lukemat ja jos kaytan astmalaakitysta niin se mitaa mainita siihen kaavioon. Nain siis mennaan kk eteen pain ja sitten takaisin laakariin. Kysyin astman mahdollisuudesta ja laakari sanoi etta voisi viitata siihenkin muttei tietysti voi diagnosoida hatkoiden. Puhui myoskin siita kevaisesta rontgenkuvasta ja sanoi etta siina oli ollut vahan varjostumaa siina keuhkon pohjalla, ja vahan paksuntumaa(?) keuhkoputkien haaraumissa (en muista oliko juuri noin) ihan siella alhaalla. Mika kuuelmma voisi olla juuri astmaan viittaavaa.
Ja yha odottelen spirometriaa.
Miten Suomessa astmadiagnoosi tehdaan?
Mitka kokeet, enne kuin kunnon laakitys aloitetaan?
ap
Bronkiektasia on keuhkoputkien laajentumatauti, jonka oireina on mm. toistuvat keuhkokuumeet, limaisuus ja yskä.
Itse kärsin pitkään hengenahdistuksesta ja aamuisin yskin limaa, mutta lääkärissä tutkittiin vain astmaa, jota se ei ollut. Kun sairastuin kolme kertaa keuhkokuumeeseen, heräsi lääkärienkin epäilys, että tämä on jotain muuta. Tavallisessa röntgenkuvassa bronkiektasia ei välttämättä näy, mutta itselläni se huomattiin viipalekuvista.
Itselläni diagnoosi helpotti huomattavasti elämää, koska nyt pystyn itsehoidolla (paljon liikuntaa ja liman tyhjennystä) parantamaan oloani ja jossain määrin estämään keuhkokuumeita.
eli olen itse astmaatikko, säännöllisellä ja melko rankalla lääkityksellä. Mulla pisti nimenomaan silmään se että kuvailit yskimisen tuntuvan kuin raastinrautaa heilutettaisiin keuhkoissa. SIltä mullakin tuntuu kun astma alkaa pahenemaan.
Ja keuhkon syöpäkasvaimet kyllä näkyy röntgenkuvassa, ei niin että näyttää vähän tulehdukselliselta vaan usein keuhkon syöpäkasvaimet sekoitetaan keuhkokuumeeseen.
Kerroit että steroidi oli viime kerralla auttanut asiaa, sekin sopisi astmaan hyvin. Keuhkosyövästä johtuva yskiminen ei parane steroidilla ja jos keuhkossa on syöpä tai etäpesäke tms. kasvain, välissä ei ole oireetonta jaksoa vaan olo on koko ajan yhtä huono.
Myös lisääntynyt liman nousu sopii astmaan hyvin. Kerroit että sulla on spirometria tulossa, se on hyvä, koska se oikeasti selvittää paljon keuhkojen tilannetta.
Astmaan sairastumista ei tarvitse pelätä. Taudin kanssa voi elää hyvin, ja ihan normaalia elämää eikä se kunnolla hoidettuna vaikuta elämän laatuun eikä pituuteen. Lääkkeitä joutuu tietysti ottamaan päivittäin ja kontrolleissa käymään, mutta kun sopivat hoidot löytyvät ja syntyy tietty rutiini taudin kanssa elämiseen niin ei sitä enää niin muistakaan...
T: 2, astmaatikko vuodesta -80 ja sairaanhoitaja vuodesta -95.
noin hyvin yhteen. Toivon todella etta asiaan saataisiin joku selvyys, koska asia vaivaa tietenkin jatkuvasti. Ja varsinkin tama epatietoisuus kalvaa mielta, kun ei tieda mika on...
Eilen illalla tuntui jo vahan paremmalta mutta tanaan on koko aamupaivan kuplinut ja tuntunut sellainen "kiehuminen" vasemman keuhkon pohjalla. Otin astmalaakitysta ja katson auttaako. Hengitys rohisee.
Huomen aamulla on laakari. Saa nahda mita sanoo. Minusta tuntuu etta maaraa vaan jalleen uuden antibioottikuurin, koska en ole viela kovin paljon parempi.
Tuntuu taalla pain aina olevan aika toivotonta tuo laakarien toiminta. En tieda milloin voisin luottaa heidan tutkivan kunnolla.
ap
varsinkin jos steroidi helpotti oireita. Jos tauti on jo pahassa vaiheessa, ei pelkästä kohtauslääkkeestä ole enää apua, kuin muutamiksi minuuteiksi. Ja toisaalta, jos ottotekniikka ei toimi tms. niin ei siitä ole sitäkään vähää apua. Spirometria selventänee paljon asioita.