Miksi Suomessa arkkua kannetaan kantoliinoilla?
Monissa muissa maissa arkkua kannetaan olan tasolla arkkuun kiinnitetyistä kahvoista. Miksi Suomessa on eri tyyli?
Kommentit (44)
Yleensä arkkua kyllä kannetaan sen kahvoista, tosin inhimillisellä korkeudella. Pidemmät siirtymät sitä tavallisesti kuljetetaan kärryllä. Liinat ovat hautaan laskemista varten.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä kysymys. Olen muutenkin toivonut, että Suomesta saisi eri värisiä arkkuja eikä aina sitä puuta tai valkoista. Nyt on mustia näkynyt, ainakin julkkishautajaisissa. Kaipaisin myös ihan pinkkejä.
Tilaamalla saat varmasti sen pinkin itsellesi, kukaan muu tuskin sellaista haluaa.
Mitä jos kantoliinat luiskahtavat ja ruumis kierähtää ulos? Yksi kantaja voi olla voimaton. Minkälainen on kantoliina?
Kahvoista meidän arkut on aina kannettu? Vaikea niillä kahvoilla on arkkua laskea ja siksi liinat.
Se on suomalainen tapa, eikä se ole sen huonompi tapa kuin muut.
Kun suomalaisissa arkuissa ei ole kahvoja.
Kerran kantanut oman pappani hautaan ja täytyy sanoa että Aplla on pointti, niistä oli todella vaikea kantaa
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä kysymys. Olen muutenkin toivonut, että Suomesta saisi eri värisiä arkkuja eikä aina sitä puuta tai valkoista. Nyt on mustia näkynyt, ainakin julkkishautajaisissa. Kaipaisin myös ihan pinkkejä.
Arkkuja saa millä värillä haluaa. Maalaus ei maksa paljoa.
Olen ihmetellyt samaa, miksi täällä arkkua rokotetaan alhaalla? Olkapäiden tasolla kantaminen näyttää paljon arvokkaammalta.
Jos on etipituisia kantajia, niin kyllä ne liinat ovat toimivammat kuin kahvat tai olkapäät. Arkku menee noissa vinossa, liinoilla saa kuorman tasaisemmin jaettua sekä niin, että arkku pysyy vaakatasossa (eripituisilla kantajilla, kun pystyy säätämään).
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kantoliinat luiskahtavat ja ruumis kierähtää ulos? Yksi kantaja voi olla voimaton. Minkälainen on kantoliina?
Kantajia on 6 tai enemmän ja yleensä valitaan sellaiset joiden oletetaan jaksavan liinoja pidellä. Jos yhdellä liina lipsuu niin sitten toiset kiristää enemmän.
Mitä v ittua te taas ekoilette olen haudannut äitini ja isäni ja arkuissa oli kahvat. Löytyy ihan hautaustoimistojen arkku malleista.
Väriä ja jopa kuvia saa arkkuun tilaamalla. Siskoni arkkuun oli maalattu pieniä kukkia.
Haluaisin omaan arkkuun aikanaan krookuksia, skilloja sekä syreenejä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua! Tilailetko useinkin arkkuja ;)
Olen kymmenen arkkua kantanut. Kaikki liinoilla. Liinat on oikein hyvä tapa kantaa.
Meillä ei ole myöskään mitään Coffin dance -tyylistä rytmimeininkiä hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä arkkua kyllä kannetaan sen kahvoista, tosin inhimillisellä korkeudella. Pidemmät siirtymät sitä tavallisesti kuljetetaan kärryllä. Liinat ovat hautaan laskemista varten.
Liinat ovat kyllä narut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua! Tilailetko useinkin arkkuja ;)
Hassua! Miksi pitäisi tilailla arkkuja usein toivoakseen että arkkuja olisi useammilla väreillä?
Olin 17v. kun olin mummon hautajaisissa ja ensimmäisen kerran näin kun arkkua kannetaan niillä valkoisilla liinoilla ja jollain kärryllä. Näytti varsinkin aluksi tosi oudolta kun arkku laahasi niin alhaalla.
Ekat hautajaiset mitkä selkeästi muistan oli isän. Arkkua kannettiin kahvoista olkapäiden korkeudella.