Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maisteri Eeva jäi työttömäksi 26-vuotiaana Nyt hän on 41 ja edelleen työtön

Vierailija
25.09.2023 |

Iltalehden artikkeli https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a91cdabf-c375-4fc3-9dd5-66a89aa7c220

Mun mielestä ko. henkilö kuulostaa ihan alleviivatun selkeästi työhaluttomalta - ja kuvittelee yhä edelleen pari vuosikymmentä myöhemmin saavansa "koulutusta vastaavaa" työtä. Siis mitä ihmettä, kyllä se koulutus on tuossa ajassa jo armotta vanhentunut.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ja pitkään opiskelee,  hankkii useita tutkintoja

opiskeluista ei paljon hyötyä ole, työttömyys senkuin vaan jatkuu.

Vierailija
2/7 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko? Viimeksi jo sanottiin kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Lapsen saamisen jälkeen töitä ei sitten löytynyt, koska minulla olisi pitänyt olla kokemusta juuri siitä, mitä yritys tekee, muttei ollut. Tämä on ollut tilanne monesti muulloinkin. Yritykset odottavat, että työnhakijalla olisi kokemusta juuri niistä tehtävistä, joihin he hakevat työntekijää, Rajala kertoo"

Tämähän se ongelma on, työnantajat vaatii aina sen 5-10v kokemuksen juuri kyseisestä harvinaisesta tehtävästä. "Kaikki mulle heti" asenne yrityksillä johta ns "työvoimapulaan", kokemusta ei haluta antaa mutta sitä kyllä vaaditaan. Mielummin rahdataan maailman toiselta puolelta joku kuin annetaan suomalaiselle alan tutkinnon omaavalle kokemusta.

Vierailija
4/7 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaisi käydä se lähihoitajan tutkinto jos töitä haluaa tehdä. Sen jälkeen ei tule näkemään työtöntä päivää, siitä voitte olla varmoja.

Vierailija
5/7 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin aikoinaan ihan väärää alaa. Valmistuin maisteiksi humanistisista aineista. Jo ennen valmistumista kyllä aloin jo käsittää, että työuran kannalta taisin valita vähän huonosti. Alussa sainkin aikamoisia työtarjouksia, mutta hain ahkerasti ja otin vastaan ne paikat, joilla pääsin eteenpäin. Aluksi haasteena oli se, että oli jopa ihan kiire saada toinen tutkinto jostain vähän työllistävämmältä alalta. Sen jälkeen loppui oudot ja loukkaavat työtarjoukset.

Itsekin olen saanut lapset kesken määräaikaisten työsuhteiden ja siten ollut myös työttömänä jonkin aikaa. Minusta nuo ajat kuitenkin selittävät itse itsensä, eikä niistä juurikaan kysellä. Työhaastettelussa, jos työhistoriastani keskustellaan, kerron että tuossa välissä olen ollut perhevapailla. 

Työpaikat ei kouluta, sen vuoksi voin itse ottaa kohta taas uuden tutkinnon ulos. Suoritan siis kursseja ihan jatkuvasti, jotta osaamiseni pysyisi ajantasalla. 

Myös ikärasismi artikkeleissa tulee usein mieleen, että ne ihmiset ei vaan tajua, että se oma aktiivisuus pitää vaan olla ihan tosi paljon korkeammalla tasolla, jos haluaa työllistyä. Ja jos ei onnistu pelkällä aktiivisuustason nostolla, sitten pitää laskea omaa rimaa sen suhteen mitä työtä kelpuuttaa. 

Siis hyvänen aika, onhan meillä vaikka kuinka paljon esim. lestadiolaisperheiden äitejä, joilla on myös työurat. Ei sitä ihan kaikkea voi niiden perhevapaidenkaan piikkiin selittää.

Vierailija
6/7 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alettava opiskella uudelleen jos haluaa tehdä töitä. Maisterin hommat saa nyt viimeistään unohtaa 15v työttömyyden jälkeen.

Vierailija
7/7 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on harmi. Luulisi että korkeakoulutettu saa työtä mutta ilmeisesti ala on huonosti työllistävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi