Miten suhtautua tällaiseen alaiseen?
Toimin työssäni esimiestehtävissä. Yksi tiimin jäsenistä on jo pitkään puhunut, että hän haluaisi minun paikalleni , tekemään sitä työtä mitä teen ja vetämään tiimiä. Minusta tuntuu, etten enää pysty toimimaan tämän ihmisen kanssa, koska hänen puheet on niin häikäilemättömiä. Miten lähden purkamaan tätä tilannetta?
Kommentit (18)
Et oikein voi muuta kuin olla noteeraamatta mitenkään.
Hän ei sinänsä tee mitään väärää kertoessaan tavoitteistaan, kertoo kyllä olevansa hyvin tyhmä.
Jos hän ei tee mitään sääntöjen vastaista, tai valehtele sinusta, et voi mitään.
Häh? Ootko tosissasi? Saahan se haluta. Jos pomo ei ole antamassa sulle fuduja, sillä ei ole edes teoreettista mahdollisuutta päästä sun tilalle. Ellet sitten saa ylennystä, jolloin se sun nykyinen paikka vapautuu.
Häikäilemätön pyrkyri eli johtaja-ainesta!
t:kokoomus
Eikö kunnianhimo ja etenemishalukkuus olekaan hyvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kunnianhimo ja etenemishalukkuus olekaan hyvä asia?
Riippuu siitä, miten ilmenee.
Oot vissiin itekki halunnut siihen työhön? Ei lienee kiellettyä haluta esimieheks?
Sehän on hyvä että haluaa edetä ja on kunnianhimoinen. On myös eri asia haluta syrjäyttää esimies kuin ilmaista halunsa kasvaa ja kehittyä ottamaan esimiehen tehtävä kun tämä joskus vaihtaa työtä tai etenee firman sisällä itse. Tukisin ja kannustaisin esimiehenä alaisen urasuunnitelmaa ja toisaalta alaisen osoittaessa haluja tuo tarkoittaa että voin delegoida joitain omia tehtäviäni osin tai kokonaan alaiselle kehityksen ja oppimisen nimissä.
Jos koet hankalaksi johtaa jotain ihmistä, kannattaa asiaa purkaa HR:n kautta. Koen itse esimiehenä että potentiaalisten työntekijöiden kehittäminen ottamaan joskus minun roolini on tärkeä osa omaa työtäni.
Ehkä hänen puheet ei ole ihan tuulesta temmattuja, vaan on saanut kannustusta myös ylempää. Kannattaa varautua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänen puheet ei ole ihan tuulesta temmattuja, vaan on saanut kannustusta myös ylempää. Kannattaa varautua.
Nolo...
Koetko hänet uhkana kun täällä kyselet?
Itse olen ollut tuollaisessa tilanteessa ja olihan se kyllä melko kiusallista. Mulla tosin oli se, että tämä pyrkyri oli mun kanssa mielin kielin, mutta selän takana se yritti junailla meikäläiselle potkuja/muuta ikävää jotta itse pääsisi tilalle.
Ei tuossa mun mielestä auta muu kuin tarkkailla tilannetta ja kerätä todistusaineistoa "sääntöjen vastaisesta" käytöksestä. Eli jos saat jotain kerättyä jotain, minkä voi todistaa, niin voit ensin antaa suullisen huomautuksen, sitten varoituksen (jos touhu jatkuu), yms.
Näissä vaan pitää olla tosi kurinalainen, koska homma kääntyy helposti itseä vastaan, jos syyttää turhasta.
Yleensähän nämä tilanteet raukeaa siihen, että jompi kumpi vaihtaa duunia tai tehtävää.
Minun pomon olisi innoissaan, jos esittäisi tuollaisen toiveen. Pomon paikalle tuskin pääsisin, mutta voisin saada alaisia. Olen kertonut pomolleni, etteivät pomon hommat kiinnosta minua.
Ala ottaa siltä töitä pois ja sitten sanot että tuotannoliisten ja taloudellisten syiden vuoksi irtisanomme sinut.
Mitä, onko Riikka kampittamassa Petteriä?
Ensimmäinen kysymys: Onko pätevä koulutukseltaan ja työkokemukseltaan?
Toinen kysymys: Onko sopiva esimies- ja johtavaan työhön eli onko tietoinen työstä, tehtävistä, vastuusta ym.?
Kolmas kysymys: Miksi näkee itsensä yhtä pätevänä tai pätevämpänä kuin sinä?
Neljäs: Onko vain "petaamassa paikkaa" itselleen tulevaisuudessa ja haluaako opiskella esimiestyöhön?
Viidenneksi: Onko edellytykset kunnossa, onko luottamusta, onko aiemmat työtehtävät sujuneet mallikkaasti?
Aloita omat pohdiskelut vaikka näistä. Pätevät ja hyvät tietysti urakiertoon koulutettaviksi, kouluttamattomat ja osaamattomat ensin puuttuvien opintojen pariin.
Pomoilla voi olla erikoinen suhtautuminen työntekijöiden pyrkimyksiin ja toiveisiin. Eräs pomo suhtautui suunnilleen "X on psykoosissa" kun henkilö halusi erääseen vapautuvaan työhön. Ei kommentoinut suoraan alaiselle sentään. Ei toiveessa ollut mitään erikoista, ei vaan vastannut pomon käsitystä. Muutenkin suhtautuminen saattoi olla tuollaista. Ihan kuin henkilöstö ei olisi saanut toivoa tai suunnitella edes itseään koskien ääneen sellaista, mikä oli muiden käsissä. Varsinkin alaista itseään koskevissa asioissa tuollainen on ahdistavaa.
Myös toisten patistaminen muualle tai ehdottelu hakemaan muuhun työhön on ikävää, jos muualla ei ole paikkoja tai henkilö itse ei halua. Työtehtävien määrääminen on erikseen, mutta miksi pomolla olisi oikeus käskyttää edes omassa tiimissään olevaa tai työpaikkaa vasta hakevaa hakemaan töihin jonnekin muualle? Mielipide soveltuvuudesta on eri asia kuin yleinen pois ohjaaminen.
Aloitus ei kuulosta siltä, että Ap:ta savustetaan pois.
Esihenkilön ei kuuluisi purkaa asiatta keskustelupalstalla vaan osata itse miettiä tilanne. Onko tarjolla etenemisväyliä?