Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita petauspatjan pelastamiseen?

Vierailija
11.09.2023 |

Pystyisinkö vielä pelastamaan parivuoteen paksun petarin? Sisällä on paksu luonnonkuminen siisti patja, mutta päällinen on kyllä tullut tiensä loppuun (ei ole vesipestävä, ei kemiallista pesua). Saisiko tuohon jostakin ostettua uuden päällisen tai voisiko siihen helposti tehdä jonkun muun siistin viritelmän? Pelkkä petauspatjan suojus ei toimi. Koko on 180 x 200 cm, jos sillä on jotain väliä.

Vai lähteekö tuo nyt roskiin ja minä patjakauppaan?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin irrottamaan tuota sisäpatjaa, ja tuo hilivatun suojus on siis ommeltu tuohon päälliseen kiinni! 🤣

Ap

Vierailija
22/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Jyskissä on halpoja petarin suojuksia ja sen päälle voi vielä laittaa patjansuojuksen. Säilyvät siistinä ja suojat on helppo pestä omassa koneessa.

Siis meillä on tuollainen petauspatjan suojus käytössä ja se on pesty kahdesti vuodessa koneessa. Silti on tuo petauspatja mennyt vuosien varrella ankeaan kuntoon.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis jatkoa ajatellen: se petauspatja kannattaa suojata.

Minulla on petauspatjan päällä (vaikka sen päällinen vesipestävä) muotoonommeltu lakana,

ja tuon päällä vielä ohut normaali patjansuojus,

jonka päällä normaalit petivaatteet (=lakana)

Lakanat vaihdan normaalisti n. 10päivän välein, patjansuojuksen pesen muutaman kerran/vuosi, ja muotoonommellun lakanan joka suojaa petauspatjaa pari kertaa/vuosi.

Minulla on myös tyynyissä tyynynsuojukset, noilla saa jatkoaikaa käyttöikään, en pidä tyynyjen pesemisestä/usein eivät kestä pesua hyvin.

Vierailija
24/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis jatkoa ajatellen: se petauspatja kannattaa suojata.

Minulla on petauspatjan päällä (vaikka sen päällinen vesipestävä) muotoonommeltu lakana,

ja tuon päällä vielä ohut normaali patjansuojus,

jonka päällä normaalit petivaatteet (=lakana)

Lakanat vaihdan normaalisti n. 10päivän välein, patjansuojuksen pesen muutaman kerran/vuosi, ja muotoonommellun lakanan joka suojaa petauspatjaa pari kertaa/vuosi.

Minulla on myös tyynyissä tyynynsuojukset, noilla saa jatkoaikaa käyttöikään, en pidä tyynyjen pesemisestä/usein eivät kestä pesua hyvin.

Olen kyllä vähän eri mieltä tuosta. Tyynyt kannattaa pestä 3 kuukauden välein. Ne samat pölyt ovat öisin nenän alla jos tyynyä ei pese, oli siinä välissä suojusta tai ei. Varsinkin allergiataloudessa tärkeää.

Täällä minä nyt ratkon tuota päällystä irti, prkl 🤣

Ap

Vierailija
25/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita patja pussilakan sisään.

Vierailija
26/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita patja pussilakan sisään.

Meillä on juuri noin. Päällä vielä petarinsuoja ja sen päälle sitten lakana.

Vierailija
27/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kiinnostaako tämä saaga enää ketään, mutta ratkoin sen päällisen irti. Ihan suhteellisen kova homma oli, mutta ihan järjellinen ratkottava. Sisimpänä sisäpatjaa vasten oli ohut vanukerros, joka osin meni ihan atomeiksi ratkoessa. Ei siis kannata automaattisesti suositella konepesua jos kerran hoito-ohjeet sen kieltää. Tämän jos olisi laittanut koneeseen niin tarvisin vielä uuden pyykkikoneenkin.

Sisältä löytyi siisti sisäpatja. Päällinen on jätesäkissä ja lähtee taloyhtiön energiajakeeseen poltettavaksi. Nyt ylimääräinen kahvitauko ja sitten alan imuroimaan tuon lopun vanunöyhdän sisäpatjasta.

Lisääkin ideoita saa laittaa, koetan tuota vielä kunnostaa ja jää nähtäväksi onnistuuko. No ainakin sitten olen kaikkeni yrittänyt. 👍🏻

Vierailija
28/28 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmis! Paitsi sitä vanunöhnää riittää loputtomiin, imurista loppui akku kesken.

Laitoin sisäpatjan päälle sijauspatjan suojuksen ja sen päälle löytyi kaapin perältä kuminauhalakana. Vähän epäilen, ettei tuo lakana ole toimiva viritelmä ja saatan mahdollisesti tilata tuon jonkun linkkaaman Stemman suojuksen.

Nyt ei haise enää tunkkaiselle ja ensi yönä koeajetaan tämä patjaviritelmä. Kiitos kaikille! 🌹🌺

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi