Kiinnostaako ala-asteikäisiä vielä taidemuseot, niin kuin Ateneum ja tommoset?
Kommentit (11)
Riippuu ihan älykkyydestä ja visuaalisen havainnointikyvyn kehittyneisyydestä.
Ei minua ainakaan kiinnostanut, kun taideopettajana toiminut äitini niihin väkisin raahasi. Alkoi kiinnostaa vasta kolmekymppisenä, kun vaimoni osasi selittää, millaisen polun kautta esimerkiksi Picasso päätyi kubismiin.
Minusta taide vaatii katsomisen lisäksi ymmärrystä.
Riippuu paljon näyttelystä. Esimerkiksi, kun Ateneumissa oli Aku Ankka -näyttely, niin siellä näkyi monen ikäisiä katselemassa teoksia. Samoin Kiasmassa, Amos Rexissä ja HAMissa on monesti näyttelyitä, jotka kiinnostavat eri ikäisiä ja osallistavat.
Kummityttöni kanssa kävin kesällä Ateneumissa ja hän tykkäsi tosi paljon. Sen sijaan hänen veljensä ei olisi ollut lainkaan kiinnostunut.
Eli riippuu lapsesta.
Lapset elävät somemaailmassa, joka on täynnä valokuvia. Vaikea erottaa realistinen maalaus ja valokuva toisistaan.
Ala-asteikäinen lapseni tykkää videotaiteesta ja nykytaiteesta. Ei ole Ateneum taiteesta kiinnostunut.
Olen käynyt taidenäyttelyissä aina, aivan lapsesta saakka, myös Ateneumissa. Louvressa kävin, kun olin kahdeksan. Ihan hassu ajatus, että lapsia ei kiinnostaisi, tietenkin kiinnostaa, jos taidetta selitetään mielenkiintoisesti ja tuodaan esiin sitä lapsille.
Voi olla ettei juuri Ateneum ja vanha taide kiinnosta, mutta moderni ja pop-up taide kiinnostaa. Muutenkin peräänkuulutan myös aikuisille kokonaisvaltaista taide-elämystä. Paras olisi jos esimerkiksi veistoksia voi koskettaa ja tutustua erilaisiin materiaaleihin.
ei kiinnosta
mennään mielummin lintsille tai shoppailemaan tai leffaan
Toisia kiinnostaa, toisia ei. Mekin käytiin, silloin alle kouluikäisen kanssa Ateneumin Ankka-näyttelyssä. Meillä oli kivaa, vaikkei lapsi kovin kiinnostunut Aku Ankasta ole koskaan ollut, enkä minä taas taidemuseoista. Käydään sitten taas erilaisissa museoissa, varsinkin Ahvenanmaan merimuseo ja Pommern on ollut tosi kiinnostava, käyty monen kesänä ja usein vielä parina päivänä. Tampereella Vapriikissa näyttelyt, Vakoilumuseo, Eläinmuseo, Pelimuseo ja Jääkiekkomuseo, Turun Linna, Helsingissä Eläinmuseo jne.
Toki kiinnostaa. Kiinnostusta luo, lisää ja ylläpitää se, että tärkeät aikuiset osoittavat kyseessä olevan kiinnostava ja inspiroiva elämänalue. Taidemuseoreissulla voi tehdä myös muuta mukavaa kuten käydä syömässä tai jäätelöllä jossain paikassa, joka ei ole ihan arkipäiväinen.
Ala-astelaiset ei ole mikään homogeeninen joukko. Toisia voi kiinnostaa hyvinkin paljon, toisia ei ollenkaan