Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Viivakoodit jäämässä historiaan, tilalle 2D-koodit ja tuotetiedot jatkossa mobiilisovellukseen

Vierailija
09.09.2023 |

Kaupan ala testaa jo viivakoodien korvaajaa tuleva 2D-koodi kertoo päiväyksen jo kassalla ja automatisoi alennukset

https://yle.fi/a/74-20048783

Mitä ajatuksia herätttää?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee hermot kun jokainen asia ja toiminto vaatii oman appin. Puhelimeen ei mahdu kohta mitään muuta ja tympii kun yrität mitä tahansa asiaa hoitaa, aina pitää ladata jotain ennen kuin mitään voi tehdä. Olen alkanut inhota kaikkea digiä.

Mitäs paskapuhelikia oikeen ostat?

Mun 200€ luuriin mahtuu tuhansia äppejä.

Tuhansia :D

Vierailija
22/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole älypuhelinta mukana, kun menevät kauppaan. Jos ylipäätän omistavat sellaista. On esim. heikkonäköisiä, jotka käyttävät nettiä vain isolta tietokoneruudulta, joten mitä he tekevät älypuhelimella? Vain yhden ihmisryhmän mainitakseni.

No siis sellaisia kauppojahan on jo olemassa mihin tarvitsee älypuhelimen, että pääsee edes sisälle :D Ja lampaat innoissaan kun on niin digiä ja "kätevää" kun ei tarvitse korttiakaan.

Kerro mikä on tuollainen kauppa.

Espoossa oli ainakin kokeilussa . Näin jossain artikkelinkin siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole älypuhelinta mukana, kun menevät kauppaan. Jos ylipäätän omistavat sellaista. On esim. heikkonäköisiä, jotka käyttävät nettiä vain isolta tietokoneruudulta, joten mitä he tekevät älypuhelimella? Vain yhden ihmisryhmän mainitakseni.

No siis sellaisia kauppojahan on jo olemassa mihin tarvitsee älypuhelimen, että pääsee edes sisälle :D Ja lampaat innoissaan kun on niin digiä ja "kätevää" kun ei tarvitse korttiakaan.

Kerro mikä on tuollainen kauppa.

"Vesangan kyläkauppa on auki ympäri vuorokauden rekisteröityneille käyttäjille. Ovi avautuu tekstiviestillä"

https://yle.fi/a/74-20047928

Siinä Suomesta. Maailmalla näissä ollaan jo pidemmällä. En jaksa tehdä googletteluja sinun puolestasi.

Vierailija
24/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppaan täytyy mennä jatkossa jollain tekstiviestillä, pitää sitten siirtyä tilaamaan kotiin. Pitäkää koodinne.

Vierailija
25/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein artikkelista huomannut miksi minun pitäisi olla tuosta jotain mieltä. En ole kauppaliike, joten ei vaikuttane elämääni sen kummemmin.

Ei vaikuta tulevaisuuteesi kun jatkossa sinun pitää kännykällä skannailla tuotteet jotta saat tuotetiedot esiin? Ja toki tästä menee sitten aina tieto digijäteille.

Miksi minun täytyisi skannailla mitään? Eivät ne kirjoitetut tuotetiedot mihinkään poistu. Voin lukea ne paketin kyljestä siinä missä ennenkin.

Luitko uutista/katsoitko videota? Kyllä ne kirjoitetut tuotetiedot tullaan ajan mittaan poistamaan, koska lampaat hurraa: "nää 2D-koodit on niin käteviä".

voit katsoa videon uudelleen. siinä ei sanota että tuotepakkauksista lähtisi kirjoitetut tiedot pois.

Vierailija
26/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee hermot kun jokainen asia ja toiminto vaatii oman appin. Puhelimeen ei mahdu kohta mitään muuta ja tympii kun yrität mitä tahansa asiaa hoitaa, aina pitää ladata jotain ennen kuin mitään voi tehdä. Olen alkanut inhota kaikkea digiä.

Ja jokaista appia varten erikseen joudut "hyväksymään" romaanin pituiset käyttöehdot, joissa annat kyseiselle appille luvan vakoilla, yhdistää ja jatkolähettää kaikki muutkin tiedot, mitä puhelimeesi on kertynyt joko itse tietoisesti tallentaminasi tai GPS:n, mikrofonin ja kameran automaattisesti tallentamina. Juuri tästä syystä tietotekniikka on muuttunut hyvästä rengistä huonoksi isännäksi. Ihmiset koukutettiin sillä, että aluksi internetistä oli ennen näkemättömän helppo saada reaaliaikaista tietoa milloin mistäkin asiasta. Nyt ihmiset orjuutetaan tekemällä normaali elämä mahdottomaksi muuten kuin antamalla monikansallisten tietotekniikkajättien vapaasti hyödynnettäväksi kaikki henkilökohtaiset tietonsa. En tiedä, pitäisikö tietotekniikkauskovaista nykypolvea sääliä heidän ymmärtämättömyytensä vuoksi vai pitäisikö olla heidän puolestaan päinvastoin iloinen siitä, että ihminen ei osaa kaivata sellaista mitä hänen elinaikanaan ei ole ollut olemassa - tässä tapauksessa yksityisyydensuojaa. 

Vierailija
27/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs paskapuhelikia oikeen ostat?

Mun 200€ luuriin mahtuu tuhansia äppejä.

Eikä mahdu. Ja entä sitten? Mitä enemmän sovelluksia, sitä sekavammaksi hommat menee.

Vierailija
28/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kehitys ei ole aina hyvästä ja ihmiskunnan parhaat ajat voi olla jo takanapäin

Vierailija
29/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kehitys ei ole aina hyvästä ja ihmiskunnan parhaat ajat voi olla jo takanapäin

Tältä se on noin vuodesta 2010 lähtien näyttänyt valitettavan vahvasti varsinkin nyt puheena olevassa asiassa. 

Vierailija
30/30 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

noissa on vain tuotteisiin liittyviä tietoja. mukana kannettavat puhelimet keräävät moninkertaisesti tietoa.