Lukio ja jatko-opinnot?
Voiko joku kiva auttaa? Miten toi siis menee, jos mun vikat kirjoitukset on ensi keväänä ja haluaisin hakea samana keväänä seuraavaan kouluun niin ehtiikö ne mun viimeset arvosanat edes tulla ennen kun koulut alkaa valikoimaan opiskelijoita? Viimeiset reaaliaineet on ke 27.3 ja käytännössä ne hakutoiveet pitää laittaa jo ennen sitä. Kukaan ei oo neuvonut ja tuossa noi viimeset aineet ois vielä aika merkitsevät sen hakutoiveen kannalta
Kommentit (5)
Ehtii hyvin. Muutenhan koko systeemissä ei olisi edes järkeä, kun todistusvalinta on ensisijaisesti juuri lukiosta päässeitä varten.
Haku on siksi ajoissa, että oppilaitokset ehtivät järjestää pääsykokeet. Hakijamäärä saattaa vaihdella vuodesta toiseen ja kaikille tulisi löytyä tila.
Vierailija kirjoitti:
Ehtii hyvin. Muutenhan koko systeemissä ei olisi edes järkeä, kun todistusvalinta on ensisijaisesti juuri lukiosta päässeitä varten.
Haku on siksi ajoissa, että oppilaitokset ehtivät järjestää pääsykokeet. Hakijamäärä saattaa vaihdella vuodesta toiseen ja kaikille tulisi löytyä tila.
Hei kiitti sulle sun vastauksesta, kiva kun täällä oli joku asiallinen vastaaja :) tää nyt vähän rentoutti mua kun mulla alkoi olla kauhea stressi asiasta, eikä kukaan muu osannut neuvoa mua. Hyvää alkavaa viikonloppua
Kyllä ne ehtii tulla. Omalle lapselle tuli vuosi sitten ja lähti sitten pääsykokeisiin kun todistus ei riittänyt.
Kun kaikkien todistusvalintaan tulevat arvosanat ovat kasassa, menee tietokoneelta ehkä 5 sekuntia laskea, kuka pääsee mihinkin todistusvalinnassa. Jos ei opiskelupaikka siinä irronnut, niin pääsykokeisiin sitten.
Ai joo ja siis ilmeisesti kevään kirjoituksista tulee vaihtelevasti vasta 20-25.5. ne arvosanat, kun taas tuolla hakusivulla luki, että saa tietää viimeistään 31.5.2024 onko päässyt hakemaansa kouluun. Ehtiikö ne oikeasti tuossa noin lyhyessä ajassa vielä tekemään ne loput opiskelijavalinnat? Pelottaa siis et multa jää noi kevään kirjoitusten arvosanat pois tosta hausta silleen et en saa niitä pisteitä siihen hakuun, ja mut valitaan tai ollaan valitsematta pelkän pääsykokeen perusteella