Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhoissa kerrostaloissa hissit eivät lähde suoraan ulko-oven tasolta?

Vierailija
07.09.2023 |

Oletteko panneet merkille, että vanhat hissikerrostalot eivät koskaan ole esteettömiä niin, että hissi lähtisi ulko-oven kanssa samalta tasolta?

Vähintään on muutama porrasaskelma, usein aika montakin ennen kuin päästään hissitasanteelle. Olen usein miettinyt miksi näin on. Tavallaan hissin hyödystä menetetään aika paljon tällä tavalla. Esim. juuri nuo muutamat askelmat hankaloittavat tosi paljon pyörätuolilla tai lastenvaunuissa liikkuvia.

Onko tähän jotain teknisiä syitä miksi näin on toimittu vai onko tämä vaan ollut tapa? Tämän takia oikeastaan vain nykyhissitalot ovat oikeasti esteettömiä niin, että lastenvaunuilla tai pyörätuolilla pääsee oikeasti hissiin ilman ongelmia.

Nyt kun vanhoihin hissittömiinä taloihin on tehty hissejä niin onko tämä ongelma ratkaistu siinä jollain tavalla? Esim. tekemällä luiska tai porrashissi?

Itse nivelrikkoisena olen käynyt katselemassa asuntoja nimenomaan hissitaloissa ja kiinnittänyt tähän huomiota. Esim. jos joutuisin tekonivelleikkaukseen ei noissa taloissa kuitenkaan vapautuisi portaissa nilkuttamisesta.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeat kivijalat eikä haluttu 1.asuinkerrosta ilkunoineen katutasoon. Ihan fiksua.

Vierailija
2/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vasta työn merkeissä luhtikerrostalossa, jossa hissiin mentiin suoraan pihalta. Siinä säästää jo liikuntarajoitteinen monta mutkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina niin sai rakentaa. Aravatuotannossa hissi vaadittiin vain yli 4 kerroksiseen taloon. Selittää miksi on niin paljon 3 kerroksisia varsinkin lähiöissä.

Vierailija
4/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta tuli mieleen voisko liittyä jotenkin siihen tyhjään tilaan hissin alla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan