Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasismi suomessa: Kehuja satelee, töitä ei ulkomaalaisten hoitajien työurat tyssäävät Suomessa riittävän kielitaidon vaatimuksiin

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet enkeli, sanoo Raija Salovaara ja kumartuu taputtamaan Gladys Darkoa olkapäähän.

Salovaara on juuri valittanut jalkakipua. Darko tarttui heti Salovaaraa jalkaterästä ja alkoi tehdä polveen pumppaavaa liikettä. Kipu helpotti.

Ghanalainen Darko valmistui elokuun viimeisenä päivänä sairaanhoitajaksi, ja hän on ollut yksi lukuisista englanninkielisen sairaanhoitajalinjan opiskelijoista, joka on sijaistanut lähihoitajia saarijärveläisessä hoivakodissa.

Vierailija
2/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtori Riikka Sinivuo sanoo kaikkien ongelmien kiteytyvän kielitaitoon. Valvira edellyttää, että laillistetulla terveydenhuollon ammattihenkilöllä tulee olla tehtävien edellyttämä suullinen ja kirjallinen kielitaito, mutta missään ei määritellä, millainen taso riittää.

Siitä seuraa, että opiskelija saattaa saada harjoittelupaikasta loistavat arvostelut, mutta seuraavaan paikkaan kielitaito ei riitäkään.

Vaihtelee paljon, kuinka paljon ja minkälaista suomen kielen osaamista vaaditaan missäkin hoitotyön yksikössä. Auttaisi todella, jos meillä olisi objektiivinen terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu suomen kielen osaamistesti, sanoo Sinivuo.

Ongelmat eivät usein edes liity kielitaitoon

Sinivuo kutsuu Attendo Herajärven johtaja Sirkka Partalaa toivon tähdeksi taivaalla. Partala on ollut Keski-Suomessa ensimmäisiä johtajia, joka on avannut yksikkönsä ovet kansainvälisille hoitajaopiskelijoille, eikä hän ole lannistunut vaikeuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä vaadin, että mua hoitava ihminen ymmärtää mun puhetta. Rasismilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Vierailija
4/4 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä vaadin, että mua hoitava ihminen ymmärtää mun puhetta. Rasismilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Vaadi vaikka kuu taivaalta, mutta et saa, kun hoitajia ei ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän