Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaako reilusti ylipainoisena aloittaa laskettelua?

Vierailija
06.09.2023 |

Olen lasketellut viimeksi joskus seiskaluokalla. Nyt olen 41v. Bmi on 35. Meillä koko muu perhe laskettelee ja lapset kovasti haluaisivat, että minäkin laskettelisin. Olen yleensä ollut hiihtämässä ne ajat, kun muut laskee. Uskallanko mä ensi talvena kokeilla? Eihän siinä siis muuta pelkoa ole, mutta jos valmiiksi jännitän ihan kuollakseni ja keho on sen vuoksi jännittyneessä tilassa, niin tuleeko siitä mitään. Suurin pelko on kaatuminen ja lähinnä se, että jos tällä ruholla kaatuu niin murtuuko joku paikka heti?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vasta 41. Tuskin sulta mikään murtuu. Muksahtelu kuuluu asiaan. Mutta kannattaa aloittaa kurssin kautta. Ensin ryhmätunneille, sitten vielä siihen päälle oma opettaja.

Vierailija
2/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laskettelen. Harrastan ihan aktiivisesti. Käydään Alpeillakin joka vuosi. Painan 120kg. Mä viime talvena lensin oikein kunnolla ja tämä oli pahin kaatuminen tähän asti, sillä venähti peukalo oikein kunnolla, eli ns hiihtäjän peukalo.

Mun isä laskettelee myös on jo 70v. Hänkin kaatui viime talvena oikein kunnolla, mutta toki hiihtolenkillä. Suksilla alamäessä ja vauhti melko kova. Valitteli kylkeään viikon verran. Ei käynyt pahasti.

Tuuriahan nuo on suuntaan ja toiseen. Voithan sä talvella kaatua ihan kävellessäkin ja katkaista koipesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 68v ja reilusti ylipainoa. Hän kaatui kesällä pyörällä oikein kunnolla. Alamäessä vielä, niin vauhtia oli kyllä. Ei tullut mitään murtumia tms. Ainoastaan iho meni vähän pahan näköiseksi, kun asfaltti raapi.

Mun tyttö harrastaa tavoitteellisesti taitoluistelua ja harrastanut vuosia. Nilkat on siis super hyvässä kunnossa. Pari talvea sitten onnistui katkaisemaan nilkkansa oikein kunnolla, sillä kaatui myös pyörällä. Painaa alle 50kg ja ikää oli tuolloin 14v.

Vierailija
4/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole eläissäni laskenut ennen viime talvea. Me oltiin Ylläksellä ja siellä kokeilin. Menin lasten rinteestä aluksi ja myöhemmin isoista. En kaatunut. Tosi varovaisesti meni. Täytän joulukuussa 50. Ylipainoa ei tosin ole.

Vierailija
5/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 35 ei vielä missään tapauksessa estä laskettelua. Toki hyvä kunto ja kehonhallinta helpottaa laskettelun opettelua (kuten montaa muutakin asiaa elämässä), joten yleistä liikuntaa kannattaa ottaa mukaan elämään, jos sitä ei ennestään ole, niin selviää vähemmillä kolotuksilla.  

Vierailija
6/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kuitenkin pitää sanoa laskettelusta, että oikean tekniikan hyödyntäminen vaatii hiukan voimankäyttöä myös. Se käännöksen ulompi suksi pitää puristaa ihan kunnolla lumeen ja uskaltaa nojata sen päälle myös jykremmissä kohdissa, luottaen siihen että se pitää. Mutta sehän on vaan hyvä - saa samalla liikuntaa.

Vierailija
7/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään estettä, varsinkin jos olet edes vähän lasketellut. Varmuuden vuoksi voisi olla ehkä hyvä ottaa muutama opetustunti ensin alle, jotta löydät tuntuman.

Itse olen 55-vuotias ja laskettelen aktiivisesti, toki olen tehnyt sitä jo teini-ikäisestä saakka. Mutta siis ikäsi ei missään tapauksessa ole mikään este.

Vierailija
8/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön asia: suksilla vai laudalla?

Monot nimittäin aivan kamala jäykkiä ja ei ole suunniteltu läskipohkeille (jotka itselläkin). Eli taitekohta tulee aivan väärään paikkaa ja edes varustepoika suurella ähinällä varustevuokraamossa ei saanut siteitä täysin kiinni. Eli lasku on kipeää, noloa, ja kamalaa. Laudalla kai ne mukavammat tossut mutta tätä tätiä ei saa laudalle joten en laskettele.

Vierailija
9/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä laihduttaa jos haluat,   vai onko ylipainoisena mukavinta olla?

Vierailija
10/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin laskettelun vasta nelikymppisenä. Tärkeintä on hyvä lihaskunto, sitä kannattaa heti ryhtyä kohentamaan. Ja kuten jo aiemmatkin vastaajat ovat suositelleet: ota ensin pari tuntia kunnon hiihdonopettajalta (ei omalta mieheltä tai kaverilta). Laskettelu on tosi kiva yhteinen harrastus perheelle!

Vierailija
11/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännön asia: suksilla vai laudalla?

Monot nimittäin aivan kamala jäykkiä ja ei ole suunniteltu läskipohkeille (jotka itselläkin). Eli taitekohta tulee aivan väärään paikkaa ja edes varustepoika suurella ähinällä varustevuokraamossa ei saanut siteitä täysin kiinni. Eli lasku on kipeää, noloa, ja kamalaa. Laudalla kai ne mukavammat tossut mutta tätä tätiä ei saa laudalle joten en laskettele.

Monoja on hyvin monenlaisia. Jos haluaa tehdä elämästään mukavampaa, kannattaa mennä johonkin oikeasti asiantuntevaan liikkeeseen (ei XXL, ei suurin osa Intersporteista) ja hommata itselleen oikeasti sopivat monot. Suksia ja sauvoja voi sitten hyvin vuokrata tai ostaa käytettyinä, kunnes harrastus edistyy sille tasolle, että oma vaatimustaso kasvaa.

Vierailija
12/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tyypillinen suomalainen vartalo, eli hoikat jalat ja iso yläkroppa. Monot menee varmasti, koska sääret on ohuet.

Liikuntaa harrastan kyllä. Vähintään tunti joka päivä. Crosstrainer, uinti, hiihto, nyrkkeily tms, eli kai mulla nyt jonkinlainen pohjakunto on.

Eniten pelkään siis kaatumista ja sitä, että tuleeko heti joku murtuma. Mulle on iskostunut mieleen kouluajoilta eräs fyssari, joka sanoi, että aina jos yli 10kg ylipainoinen ihminen kaatuu niin tulee murtuma tai paha venähdys.

Vierailija
13/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksilla siis ajattelin laskea

Vierailija
14/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tyypillinen suomalainen vartalo, eli hoikat jalat ja iso yläkroppa. Monot menee varmasti, koska sääret on ohuet.

Liikuntaa harrastan kyllä. Vähintään tunti joka päivä. Crosstrainer, uinti, hiihto, nyrkkeily tms, eli kai mulla nyt jonkinlainen pohjakunto on.

Eniten pelkään siis kaatumista ja sitä, että tuleeko heti joku murtuma. Mulle on iskostunut mieleen kouluajoilta eräs fyssari, joka sanoi, että aina jos yli 10kg ylipainoinen ihminen kaatuu niin tulee murtuma tai paha venähdys.

Ei ollut kovin ammattitaitoinen fyssari...

Vierailija
15/15 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinne voi romahtaa ja silloin on muutkin vaarassa.