Mulla ei oo itse tehdyistä hilloista kokemusta, mutta kysynkin kuuluuko hillon pinnalle tulla ohut homekerros vai
onko pilalla? näin tämmöistä mummini luona lapsena.
Kommentit (16)
sen voi kuoria pois ja hillon voi hyvin vielä käyttää esim koulun myyjäisiin tehtyihin leivonnaisiin tai tarjota miniälle.
Porvoolainen hillomaakariko se siellä kyselee?
Meillä tuli aina se ohut homekerros niihin itse tehtyihin hilloihin. Johtunee siitä, etteivät ole samalla tavoin säilöntäaineilla kyllästetyt kuin kaupn hillot.
Myyn sellaista kirpputorilla nimellä Roquefort-hillo, ja kauppa käy kuin siimaa!
Ei ole ikinä tullut hometta. Käytetään hillosokeria ohjeen mukaan, keitetään purkit ja kannet ennen käyttöä ja suljetaan ne kun hillo on kuumaa.
Ei mulla ole ainakaan aikaisemmin tullut homekerrosta. Liotan purkit ja kannet yön yli kylmässä vedessä, tiskaan ne ja sen jälkeen steriloin joko kattilassa tai uunissa. Sitten kuuma hillo kuumaan purkkiin ja jäähdytyksen jälkeen jääkaappiin.
Ei kuulu. Hillo kiehuvana kuumennettuun lasipurkkiin ja kansi kiinni. Korkki napsahtaa kun hillo jäähtyy ja tulee ilmatiivis.
Se on sinihomehilloa. Lapsuuden herkkuja mummoloissa.
Annan luonnon tehdä hillat, sitten poimin ne. Itse tehdyistä hilloista ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
sen voi kuoria pois ja hillon voi hyvin vielä käyttää esim koulun myyjäisiin tehtyihin leivonnaisiin tai tarjota miniälle.
Ei todella voi tehdä noin, vaikka isovanhemmat olisivat noin tehneetkin. Se hillo on roskiskamaa, homeitiöt ovat pilanneet jo koko hillon, vaikka ei näkyisikään hometäpliä.
Pilalla se on jos on hometta päällä. Makukin on ihan eri.
Jos hillo homehtuu, ei purkki ole ollut riittävän puhdas ja tiivis, tai sitten säilytyslämpötila on ollut liian korkea.
Lapsuudenkodissani homehtui joskus kylmiössä tai kellarissa säilötty hillo. Silloin lähti koko purkki, tai ainakin kansi roskiin. Siitä kannen tiivisteestä ei hometta saa pesemällä pois, joten kerran homehtunut kansi homehduttaa kaiken, mitä sen kannen alle säilötään. Lasiin home ei "imeydy", joten lasipurkit ja -pullot ovat käyttökelpoisia vielä, jos niihin vain sopiva kansi/korkki löytyy, joka ei ole homehtunut.
Minä laitan hillon pakasterasiaan ja pakastan. Ei tule hometta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tullut hometta. Käytetään hillosokeria ohjeen mukaan, keitetään purkit ja kannet ennen käyttöä ja suljetaan ne kun hillo on kuumaa.
Hillosokerilla tehdessä hillon pitää jäähtyä hetki, ennen kuin sitä purkittaa, se tönkköytyy hetken. Ohje on hillosokeripussissakin. Tavallisella sokerilla tehdessä se hillo purkitetaan kuumana.
Ei kuulu.
Hillossa on sen verran vapaana olevaa nestettä että homemyrkyt leviävät aina koko purkkiin. Jos hillopurkissa on hometta niin koko purkin sisältö on silloin roskiskamaa.
kuuluu. se on niin kuin homejuusto.