Uskon, että HSL tulee lähivuosina menemään konkurssiin huonon johtamisen vuoksi. Taas nostivat hintoja.
Moni on siirtynyt käyttämän sähköpotkulautaa tai polkupyörää tai autoa, koska HSL:n hinnoittelu on pielessä.
HSL poisti joustavuuden hankkia lippu haluttuun päivämäärään asti ja jatkuvat hinnankorotukset saavat
käyttäjäkunnan pienentymään. HSL myy 120 minuutin kertalippua eli samalla hintaa voin matkustaa vaikka Vantaalle kuin että tekisin vain lyhyen matkan kantakaupungin sisällä. HSL ei edelleenkään ole tarjoamassa esim. 15 tai 30 minuutin lippua huokeammalla hinnalla. Tämä johtaa monen kohdalla potkulaudan käyttöön tai pummilla matkustamiseen lyhyet pätkät. HSL:n johto on tehnyt jo vuosia heikennyksiä ja huonoja muutoksia myös linjastoon. HSL tulee tätä menoa menemään vielä konkurssiin, mikä on toisaalta hyvä asia, jotta saadaan vapautettua julkinen liikenne kilpailulle.
Kommentit (22)
Minä taas olen tyytyväinen HSLään. Pitkälti sen takia olen pääkaupunkiseudulla.
Mä olisin satunnainen HSL välineiden käyttäjä.
En kuitenkaan käytä sitä, koska en pysy perässä siitä, millä säännöillä mennään.
Joka jumalan vuosi muutetaan vyöhykkeitä, hintoja, lippuja ja ties mitä.
Ja joka kerta kun sovelluksen avaan, se on vanhentunut ja käsketään lataamaan uusi ja syöttämään maksutiedot ymymym
Tämän takia en käytä julkisia edes hetken mielijohteesta, kun siihen pitää varautua etukäteen.
Mun mielestä julkisen liikenteen tulisi perustua helppouteen, eikä olla nykyisen kaltainen saatanallinen himmeli.
Kerroppa ap missä joukkoliikenne on sujuvampaa ja myös halvempaa.
HSL ei mene konkurssiin. Se on julkis omisteinen firma.
Eikä mikään yksityinen yritys.
HSL toimii parhaiten niille jotka käyttää sitä säännöllisesti.
Satunnainen käyttö on suhteessa kalliimpaa ja saattaa tuntua hankalalta.
Vierailija kirjoitti:
No esim niinkin kaukana kuin Tallinna.
Ilmaista paikallisille.
Oot tollo ap.
Valtio omistaa HSL:n.
Et taida nyt olla perillä ap mikä on HSL
Julkinen liikenne on jo kilpailutettu. HSL on julkisen liikenteen tilaaja.
Vierailija kirjoitti:
Oot tollo ap.
Kuka milloinkin tollo
HSL - Helsingin seudun liikenne
Helsingin seudun liikenne on kuntayhtymä, jonka jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio.
Kovin on vielä ruuhkaista joten tuskin konkurssi häämöttää.
Ihan mielettömän kallis ainakin. Missä muualla julkinen on näin kallista?
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin satunnainen HSL välineiden käyttäjä.
En kuitenkaan käytä sitä, koska en pysy perässä siitä, millä säännöillä mennään.Joka jumalan vuosi muutetaan vyöhykkeitä, hintoja, lippuja ja ties mitä.
Ja joka kerta kun sovelluksen avaan, se on vanhentunut ja käsketään lataamaan uusi ja syöttämään maksutiedot ymymym
Tämän takia en käytä julkisia edes hetken mielijohteesta, kun siihen pitää varautua etukäteen.
Mun mielestä julkisen liikenteen tulisi perustua helppouteen, eikä olla nykyisen kaltainen saatanallinen himmeli.
Mä en käytä sovellusta lainkaan, kun oon hoksannut, että porukka aina venttaa viikon siinä sisäänmenoaukolla, että saa sen lippunsa näkyviin.
Mulla on ihan fyysinen bussikortti, ja tykkään. Kuten myös, oon erittäin tyytyväinen julkiseen liikenteeseen täällä pk-seudulla, ja kk-hintakin on kohdillaan 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim niinkin kaukana kuin Tallinna.
Ilmaista paikallisille.
Mieluummin maksan kuin katselen jatkuvaa asunnottomien ynnä muiden harrastustoimintaa liikennevälineissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot tollo ap.
Kuka milloinkin tollo
HSL - Helsingin seudun liikenne
Helsingin seudun liikenne on kuntayhtymä, jonka jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio.
Helsinkiläiselle nuo menevät ihan hyvin Suomen valtiosta. Tamperse on sitten niitä merentakaisia terraarioita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielettömän kallis ainakin. Missä muualla julkinen on näin kallista?
Kuapiossa!
Vierailija kirjoitti:
Kovin on vielä ruuhkaista joten tuskin konkurssi häämöttää.
Niin sehän ei käytännössä voi mennä konkkaan, periaatteessa kyllä.
Hinnoitteluhan on ihan poliittista peliä riippuen kuinka paljon halutaan subventoida julkista liinennettä.
Samaan peliin kuuluu muun liikenteen sujuvuuden haittaaminen että saadaan pidettyä yllä julkikuvaa että kannattaa käyttää julkista liikenettä. Tosin tääkin on sössitty ilmeisesti reitityksellä metron jatkeen myötä.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi Sydneyssä. Mikä tahansa maksukortti kelpaa mihin tahansa julkiseen liikennevälineeseen. Leimataan sisään astuessa ja poistuessa (leimauskone löytyy myös pysäkiltä, että jos et muistanut, niin sen voi tehdä myöhemminkin). Maksat matkasta, mutta niin pitkää matkaa emme tehneetkään (tyyliin 30 minuutin ajoja), että se olisi maksanut enempää kuin yhden Australian dollarin.
Kerrotko ihan oikeasti tässä meille, että miten esim. ulkomaalainen ummikko matkustaa HSL:n välineellä?
HSL:n menon myötä ei olisi enää julkista paikallisliikennettä luultavasti. Yksikään yksityinen ei kykene kilpailemaan vastaavasta linjamäärästä.
Mielestäni hinnat ovat varsin järkeviä ja julkinen liikenne vain paranee vuosi vuodelta.