Riitely parisuhteessa
Riitelettekö usein? Mistä riitelette? Tämä tuli mieleen kun eilen riideltiin miehen kanssa. Meillä ei ole isoja riitoja, lähinnä sellaisia jotka viimeistään ennen nukkumaan menoa voidaan sopia. Minusta tämä on normaalia. Mies sanoi että hänellä on kaveri, joka ei koskaan riitele puolison kanssa. Heillä ei ole edes pieniä riitoja. Hän kuulemma haluaisi meidänkin parisuhteen olevan tällainen. Jotenkin mun korvaan tämä kuulosti epätodelliselta, onko tuollainen parisuhde edes mahdollista? Onko oikeasti sellaisia pareja olemassa, joilla aina elää harmonia talossa?
Kommentit (23)
No mistä te riitelitte eilen? Teidän riidan aihe ei välttämättä ole toiselle pariskunalle riidan väärtti.
Ei juurikaan. 12 vuoden suhteen ajalta muistan kolme riitaa ja niistäkin kaksi alkuajalta, kun ei vielä tunnettu toistemme kommunikaatiotyyliä niin hyvin.
Nykyisin tunnistetaan molemmat toisistamme, jos alkaa pinna kiristyä ja osataan antaa toiselle tilaa. Isot asiat on aina keskusteltu yhdessä ja löydetty kompromissi.
Riitely on ihan ok, varsinkin jos riidat sovitaan eikä jää hampaan koloon muhimaan ja sitten myöhemmin eskaloituu. Avoimuus ja vaikeasta aiheista puhuminen on tärkeää, nostatti ne sitten millaisia tunteita tahansa.
Puhukaa ja pussatkaa
Kyllä meillä ainakin välillä tulee riitoja, usein liittyy kodin huoltoon ja stressiä&väsymystä kun on niin tulee tiuskittua toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei meillä ole mitään riideltävää? Mistä tässä nyt pitäisi asiasta tähden alkaa riidellä?
Sekava ja omituinen kommentti? Eikä kukaan sua oo käskenyt missään kohtaan riitelemään?
No miten miehen kaverin parisuhteessa sitten selvitellään erimielisyydet? On olemassa myös paljon parisuhteita, joissa ei riidellä, mutta läheisyys saavutetaan toisen alistumisella.
Ystäväni (sinkkumies) on sanonut minusta hyvin todetessaan seuraavasti: ihmiset, jotka elvät ja ovat keskenään parisuhteessa ja sanovat, etteivät he ikinä tappele tai kuinka heillä ei ole keskenään mitään erimielisyyksiä, niin onko heillä oikeasti mitään muutakaan yhteistä(?)
Vierailija kirjoitti:
Ei juurikaan. 12 vuoden suhteen ajalta muistan kolme riitaa ja niistäkin kaksi alkuajalta, kun ei vielä tunnettu toistemme kommunikaatiotyyliä niin hyvin.
Nykyisin tunnistetaan molemmat toisistamme, jos alkaa pinna kiristyä ja osataan antaa toiselle tilaa. Isot asiat on aina keskusteltu yhdessä ja löydetty kompromissi.
Meillä on niin pieni kämppä että vaikea antaa toiselle tilaa 😆😆
Minä olen ensimmäistä kertaa elämässäni parisuhteessa jossa ei riidellä. Kumppanini on kiltti ja rauhallinen ja hiertävistä asioista keskustellaan ja sanotaan asialliseen sävyyn. Kaikkien exien kanssa ollaan huudettu ja vittuiltu. Se on niin kumppanista kiinni, että mitä puolia parisuhdedynamiikka tuo itsestäni esiin. Rakastan tätä nykyistä rauhaa ja kilttiä ja ystävällistä kumppaniani.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni (sinkkumies) on sanonut minusta hyvin todetessaan seuraavasti: ihmiset, jotka elvät ja ovat keskenään parisuhteessa ja sanovat, etteivät he ikinä tappele tai kuinka heillä ei ole keskenään mitään erimielisyyksiä, niin onko heillä oikeasti mitään muutakaan yhteistä(?)
No hän on väärässä. Asiat voidaan hoitaa keskustelemalla eikä riitelemällä.
Vierailija kirjoitti:
No miten miehen kaverin parisuhteessa sitten selvitellään erimielisyydet? On olemassa myös paljon parisuhteita, joissa ei riidellä, mutta läheisyys saavutetaan toisen alistumisella.
Erimielisyydet voidaan selvittää puhumalla. Riitely harvoin selvittää mitään, siinä vain puretaan turhautumisia ja traumoja. Asioiden selvittely hoidetaan sitten sen riidan jälkeen jos hoidetaan. Me jätetään se riitelyosuus väliin, ja puhutaan heti kun erimielisyyttä syntyy.
Joidenkin miesten on vaikea puhua, ei vaan osaa.
Kyllä meillä ainakin riidellään. Enemmän ja vähemmän pienistä. Tämä johtunee siitä, että parisuhteessa toinen osapuoli on todellaherkkä ja jolla tunteet tuntuu voimakkaalta. Tämä kun tiedostetaan niin riitoja ei oteta niin vakavasti.
Puolisoni on minulle maailman rakkain ihminen, miksi purkaisin häneen työstressiä tai väsymystä?
Meillä ei riidellä, meillä keskustellaan asioista ja ollaan välillä hyvinkin paljon eri mieltä, mutta ei siitä riitaa synny.
Olisi omituista ajatella, että riidat on osa normaalia elämää.
Olin pitkässä parisuhteessa jossa ei riidelty juuri koskaan. En uskaltanut ottaa esille mitään asioita mitkä vaivasivat minua, koska pelkäsin riitelyä. Mies ei ollut kiinnostunut asiallisesti keskustelemaan mistään. Patosin kaiken sisälle ja katkeroiduin, jossain vaiheessa alkoi ärsyttää koko parisuhde ja lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Olin pitkässä parisuhteessa jossa ei riidelty juuri koskaan. En uskaltanut ottaa esille mitään asioita mitkä vaivasivat minua, koska pelkäsin riitelyä. Mies ei ollut kiinnostunut asiallisesti keskustelemaan mistään. Patosin kaiken sisälle ja katkeroiduin, jossain vaiheessa alkoi ärsyttää koko parisuhde ja lähdin.
En minäkään olisi jäänyt suhteeseen, jossa ei keskustella asioista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli kyllä ihan sama mieleen, että eihän riitoja synny, jos toinen antaa aina periksi.
Ei se ole mikään ihannetilanne välttämättä, että ei riidellä. Vaan minulla ainakin on tavoitteena se, että asiat kyetään sopimaan ja selvittelemään. Se on taito.
Joo ei meillä ole mitään riideltävää? Mistä tässä nyt pitäisi asiasta tähden alkaa riidellä?