Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä tosiasiassa työkyvytön työnhakija, miten asiat hoituu työkkärin kanssa? Vertaistukea kaivataan

Vierailija
26.08.2023 |

Tiedän, että kaltaisiani on tuhansia, ja koko ajan enemmän kun long covid -potilaita tulee lisää. Mietin vaan, miten jouhevasti muilla sujuu asiointi työkkärissä?

Itselläni on siis useampikin perussairaus, jotka tekevät minut työkyvyttömäksi, mutta lääkärini ovat suoraan sanoneet, että vaikka olenkin täysin työkyvytön, ainoa tapa saada sairaspäivärahaa on se, että he kirjoittavat valheellisen masennusdiagnoosin ja haen lääkkeet apteekista. Muussa tapauksessa täytyy vaan olla työkkärin listoilla. Koska en tahdo valehdella, näillä mennään.

Sain vaan toissapäivänä uuden työkkärin virkailijan, joka lääkärinlausuntoni nähdessään sanoi: "Sun ei kuuluisi olla täällä, me olemme kuitenkin työvoimavirainomainen." Selitin hänelle, että ei kuuluisikaan, mutta että näin se menee kaikilla niillä, joilla on minun diagnoosini. Ja että näissä tapauksissa työvoimaviranomaiset kai sitten vaan panevat toisen silmän kiinni.

No, kaikki meni hyvin, ei tullut työnhakuvelvoitettakaan ja katsotaan kolmen kuukauden päästä uudestaan. Mutta kyllä tässä tilanteessa kaipaa vertaistukea.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mennyt ihan hyvin, tosin on vähän kiusallista kun joskus virkailija alkoi melkein itkeä kun selitin tilannettani.

Edes siitä ei seurannut ongelmia, kun jouduin lopettamaan kuntouttavan työtoiminnan vointini huononnuttua.

Mutta kyllähän se ahdistaa, kun periaateessa pitäisi olla valmis ottamaan vastaan täyspäiväistä työtä, ja ei ole.

En tajua miksei voi olla sitä perustuloa. Että kaikki, joilla ei ole muuta tuloa, saisivat työmarkkinatuen suuruisen perustulon, ja se korvaisi sitten työttömyyskorvaukset, sairaspäivärahat, toimeentulotuen jne. Olisi paljon stressittömämpää meille tulonsiirtojen varassa eläville ja rahaa säästyisi, kun voitaisiin vähentää kelan, työkkärin ja sossun työntekijöitä.

Meinaan ainakin minulla nuo tapaamiset ovat aina sellaisia, että ne olisivat voineet olla chat robotin kanssa. Tuntuu hassulta, että samanlaisia veronmaksajien elättejä olemme minä ja se työkkärin virkailija, mutta toisella on oikeus kyykyttää toista, vaikka kumpikaan ei tuota yhteiskunnalle mitään lisäarvoa.

Vierailija
2/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintodistuksia lähettelen työkkäriin, ei ongelmaa. Multa on jopa pahoiteltu että joutuvat aina niitä kyselemään (n. 4 kuukauden välein)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mennyt ihan hyvin, tosin on vähän kiusallista kun joskus virkailija alkoi melkein itkeä kun selitin tilannettani.

Edes siitä ei seurannut ongelmia, kun jouduin lopettamaan kuntouttavan työtoiminnan vointini huononnuttua.

Mutta kyllähän se ahdistaa, kun periaateessa pitäisi olla valmis ottamaan vastaan täyspäiväistä työtä, ja ei ole.

En tajua miksei voi olla sitä perustuloa. Että kaikki, joilla ei ole muuta tuloa, saisivat työmarkkinatuen suuruisen perustulon, ja se korvaisi sitten työttömyyskorvaukset, sairaspäivärahat, toimeentulotuen jne. Olisi paljon stressittömämpää meille tulonsiirtojen varassa eläville ja rahaa säästyisi, kun voitaisiin vähentää kelan, työkkärin ja sossun työntekijöitä.

Meinaan ainakin minulla nuo tapaamiset ovat aina sellaisia, että ne olisivat voineet olla chat robotin kanssa. Tuntuu hassulta, että samanlaisia veronmaksajien elättejä olemme minä ja se työkkärin virkailija, mutta toisella on oikeus kyykyttää toista, vaikka kumpikaan ei tuota yhteiskunnalle mitään lisäarvoa.

Niinpä, en tajua miksi nykyään haaskataan yhteiskunnan resursseja noiden jakkukalkkunoiden palkkoihin, kun ovat pelkkiä kumileimasimia.

Minua rassaa lähinnä se, että en ole koskaan saanut selvää vastausta siihen, miten usein minun esim. pitäisi toimittaa uusi lääkärintodistus. Ja miksi siellä täytyy ravata kolmen kuukauden välein, minulla on krooninen sairaus joka ei tule paranemaan, joten siinä ei paljon keskustelemista ole.

Vierailija
4/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin!!!

Palkkaisitko itse ihmisen, joka on vuodepotilas, tai joutuu liikkumaan niskatuellisella sähköpyörätuolilla? Tai ihmisen, jonka on pakko levätä makuuasennossa kahden tunnin välein puoli tuntia, vaikka sen kaksi tuntia voikin jotain puuhailla?

Tai ihmisen, joka pystyy istumaan tai seisomaan puoli tuntia ja sitten täytyy maata? Tai ihmisen, joka ei kykene kannattelemaan edes kudinta kymmentä minuuttia, saati mitään painavampaa?

Vierailija
5/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää muuten että tällaiseen paskaan menee ihan tuhottoman paljon lääkärien aikaa kun kirjoitellaan jatkuvasti uutta lausuntoa kelaan/työkkäriin.

T. 3

Vierailija
6/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuun ja nukkumaan aamulla töihin muuta neuvoa ei tule

Vierailija
7/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt reilun vuoden ollut työllisyyden kuntakokeilun piirissä. Siellä on seikkaperäisesti käyty tilanteeni läpi. Kohta on kaikki vaihtoehdot käyty läpi eikä vointi ole parantunut. Töitä ei ole tarvinnut hakea koko aikana, koska kaikki tutkimukset on kesken eikä tule selviämäänkään niin kauan kuin ei ole varaa maksaa yksityisestä lääkärikäynnistä eli ei koskaan.

Meidät on hallitus suunnitelmissaan unohtanut ihan kokonaan mutta meitä rangaistaan tukien menettämisellä yhtä lailla. Tilanne menee paljon huonommaksi kun ei saa tutkimuksia ja hoitoa. Työkykyä ei taida saada koskaan takaisin.

Vierailija
8/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin!!!

Palkkaisitko itse ihmisen, joka on vuodepotilas, tai joutuu liikkumaan niskatuellisella sähköpyörätuolilla? Tai ihmisen, jonka on pakko levätä makuuasennossa kahden tunnin välein puoli tuntia, vaikka sen kaksi tuntia voikin jotain puuhailla?

Tai ihmisen, joka pystyy istumaan tai seisomaan puoli tuntia ja sitten täytyy maata? Tai ihmisen, joka ei kykene kannattelemaan edes kudinta kymmentä minuuttia, saati mitään painavampaa?

Telemarkkinointi onnistuu vaikka makulla

Vierailija
9/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää muuten että tällaiseen paskaan menee ihan tuhottoman paljon lääkärien aikaa kun kirjoitellaan jatkuvasti uutta lausuntoa kelaan/työkkäriin.

Mutta rahaa tulee, otetaan köyhältä kaikki pois. Juoksutetaan lääkäriltä toiselle ihan huvin vuoksi. Vielä enemmän tulee kun nostetaan maksuja ja lääkkeiden hintoja.

T. 3

Vierailija
10/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole työnhakuvelvoitetta, mutta kuuluisin siis eläkkeelle, jonne en pääse. Jotenkin olen onnistunut keplottelemaan ja välttelemään orjatöihin joutumista, mutta se viekin sitten todella paljon voimia. Nyt lätkäistiin uusi aika kuntakokeiluun. Olen miettinyt, että vain jättäisin menemättä ja lopettaisin koko työnhaun, vaikka jäänkin sitten ilman tuloja. En vain jaksa tapella kuntakokeilun kanssa. Asun jo nyt sukulaiseni luona, joten kodittomaksi en jää. En kyllä tiedä, mistä rahaa sitten saisin kun mihinkään rikolliseen tai moraalisesti kyseenalaiseen en ole ryhtymässä. Raja menee pullojen keräämisessä. Kärsin siis autismikirjosta pahenevine oireineen, ahdistuksesta, traumoista, sosiaalisten tilanteiden pelosta, aistiyliherkkyyksistä, kuormituksestaja muusta mukavasta. Fyysinenkin terveys rakoilee jo. En tule koskaan työllistymään ja kuntakokeilukin on tämän sanonut.

Vierailija
11/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. 3

Hyvä huomio. Varsinkin jos sairaudet on sellaisia, että niille ei oikein voi tehdä mitään, eli ei ole varsinaista hoitosuhdetta, niin turha on haaskata yhteiskunnan resursseja ja stressata vaivaista ihmistä.

Minua ainakin ahdistaa, että olen juuri niitä "suurkuluttaja" -potilaita, joiden potilastietoihin on merkitty, että varatkaa tälle aina pitkä aika. Siis juuri niitä, jotka käyttävät kohtuuttomasti terveydenhuollon resursseja. Täysin vastoin omaa tahtoani: en minä niitä lausuntoja itse mihinkään tarvitse, enkä myöskään niitä samoja saatanan verikokeita, jotka joka lääkäri katsoo sitten velvollisuudekseen ottaa joka kerta.

Viimeksi lääkäri oikein jankuttamalla jankutti, että "etkö nyt oikeasti tahdo minulta muuta, kuin tämän lausunnon?" Vissiin kun minua on paljon tutkittu, kuvitteli että olen niitä potilaita jotka vaativat aina uusia tutkimuksia ja kokeiluja. Oikeasti aloite on aina tullut lääkäriltä...

Toivoisin, että saisin vaan olla epäonnistunut hylkiö ihan rauhassa.

-ap

Vierailija
12/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin!!!

Painu apinavittuun ohjeittesi kanssa.

Vierailija
13/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt reilun vuoden ollut työllisyyden kuntakokeilun piirissä. Siellä on seikkaperäisesti käyty tilanteeni läpi. Kohta on kaikki vaihtoehdot käyty läpi eikä vointi ole parantunut. Töitä ei ole tarvinnut hakea koko aikana, koska kaikki tutkimukset on kesken eikä tule selviämäänkään niin kauan kuin ei ole varaa maksaa yksityisestä lääkärikäynnistä eli ei koskaan.

Meidät on hallitus suunnitelmissaan unohtanut ihan kokonaan mutta meitä rangaistaan tukien menettämisellä yhtä lailla. Tilanne menee paljon huonommaksi kun ei saa tutkimuksia ja hoitoa. Työkykyä ei taida saada koskaan takaisin.

Hallitusohjelmaan on kyllä ihan kirjattu, että parannetaan tosiasiassa työkyvyttömien ja erityisesti ME/CFS-potilaiden asemaa. Eli älä syyttele hallitusta, jos et ole viitsinyt koko ohjelmaan tutustua.

Sitä en kyllä tiedä, mitä ne kuvittelevat vakuutuslääkäreille voivansa.

Vierailija
14/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt jälleen sairaslomalla psykoottisen masennuksen vuoksi. Realismia on etten 20 vuotta erilaisia vaikeita mt ongelmia sairastettuani tule tästä työkykyiseksi eikä kukaan palkkaisi vaikka yhtäkkiä tulisinkin. Kelan terapiat olen käynyt kahdesti, useampi ammatillinen kuntoutus takana jne. Olen vaan todella vaikeasti häiriintynyt. Toivoisin pääseväni jossain vaiheessa työkyvyttömyyseläkkeelle koska en minä työtön työnhakijakaan ole vaan työkyvytön.

Vierailija
15/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole töihin ajatelleet mennä? Töissä ne pienet kolotukset unohtuu.

Oletko ajatellut tappaa-itsesi, no ajattele ja toteuta. Jo tänään, kukaan ei kaipaa tasoistasi kusipääidioottia.

Vierailija
16/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti työkyvyttömät on työkyvyttömyyseläkkeellä!!

Vierailija
17/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin!!!

Sen tekee nykyään enimmäkseen robotit. Lisäksi työstä maksetaan yleensä palkkaa.

Vierailija
18/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä nyt on jo monta vuotta. Oma työkyvyttömyyshakemus oli käsittelyssä ja piti kuitenkin ilmoittautua työkkäriin, niin ei ne siellä velvoittaneet hakemaan töitä, koska se tk-eläkehakemus oli vireillä. Siellä jossain lomakkeessa oli täppä "työvoiman ulkopuolella" tai jotain.

Työkkäriin oli pakko ilmoittautua, koska sen eläkkeen saamisessa kesti pidempään kuin mitä sain sairauspäivärahaa, ja siksi piti hakea toimeentulotukea muutamalle viikolle. Työmarkkinatukea minä en saanut, koska mulla on niiden rekistereissä karenssia karenssin päälle. Koulutukset kun menivät kesken sairauden takia useammin.

Vierailija
19/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä on ajateltu aika paljon silloin, kun kolotukset olivat vielä pieniä. Nyt on aivan eri tilanne, kun on kyse aivan muusta kuin kolotuksista, mutta eläkettä ei myönnetä.

Vierailija
20/35 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on ajateltu aika paljon silloin, kun kolotukset olivat vielä pieniä. Nyt on aivan eri tilanne, kun on kyse aivan muusta kuin kolotuksista, mutta eläkettä ei myönnetä.

Kyllä eläke myönnetään jos sille on aihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan