Toimeentulotuella olevat! Saako joka kuukausi tehdä käteisnoston automaatilta?
Tarvitseeko sitä selitellä, miksi on nostettu vaikka 60€ joka kuukausi?
Kommentit (41)
Milloin ihmisistä tuli noin tyhmiä?
Kun olin todella kipeä keväällä, jäi yksi selvitys pois, summa oli pieni.
Kyllä se menopuolikin jossain määrin kiinnostaa Kelaa, mutta tuskin mitkään tuollaiset nostot. Jos kaiken nostaisi käteiseksi, sitten voisi herätä kysymys oleskeleeko edes Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menopuolikin jossain määrin kiinnostaa Kelaa, mutta tuskin mitkään tuollaiset nostot. Jos kaiken nostaisi käteiseksi, sitten voisi herätä kysymys oleskeleeko edes Suomessa.
Jos tililtä näkyy ettei käytä yhtään ruokaan rahaa niin loogista on päätellä, että se nostettu raha menee ruokaan.
Pahempi kuin nostaa käteen on jättää tilille. Käteisnostoista ei ole koskaan kyselty, mutta joskus hyvättiin tttuki hakemus, koska oli liikaa rahaa tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ihmisistä tuli noin tyhmiä?
Milloin ihmisistä tuli noin ilkeitä ja julmia? 90-luvun pahimpaan lama-aikaankin kaikki ihmiset oli paaaljon mukavempia.
Vierailija kirjoitti:
Pahempi kuin nostaa käteen on jättää tilille. Käteisnostoista ei ole koskaan kyselty, mutta joskus hyvättiin tttuki hakemus, koska oli liikaa rahaa tilillä.
Ulosotto vie sen rahan tililtä. Jos jätetty raha on ruokaan tarkoitettu niin ulosotto vie viimeisetkin ruokarahat.
Aina nostin lähes kaiken pois ja käytin käteisenä. Jos jotain jää niin käteissäästöön. Ikinä en pitänyt tilillä yhtään enempää kuin laskin että on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Kelaa ei kiinnosta kuin otot ja panot. Kaikki muut voi vaikka mustata tiliotteesta.
Kiinnostaa kyllä siirrot pelitileille. Perään soittelivat.
Nostoissa nykyään joku raja, oliko se 4 kpl per kk, enemmästä pankin palvelumaksu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, ne tarkkailee ja seuraa, lopuksi hirttävät käteisnostoista!
Poliisia kiinnostaa. Ehkä tekevät aar niot ja vievät rahat?
Eli vite, ettei tt-tuesta voi säästää, on väärä?
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt vielä tee ihmisestä epäilyttävää eikä anna aihetta epäillä, että henkilö olisi ulkomailla, jos nostaa omalta tililtään rahaa. Käteinen on ihan laillista valuuttaa täällä Suomessakin. Ja vaikka henkilö oleskelisikin ulkomailla, niin ei sitä lähdetä sillä perusteella selvittelemään, että henkilö on nostanut käyttörahansa tililtä.
Jestas olette typeriä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se epäilyksiä herättää että minne ne rahat menevät. Kukaan alle 70v harvemmin käteistä käyttää normaaliostoksiin.
Entä sitten? Käteistä saa silti käyttää ihan laillisesti työikäisetkin ihmiset. Vaikka joku kehittelisikin vainoharhaisessa mielessään ties mitä teorioita, niin ei yhdelläkään virkailijalla ole mitään valtuuksia alkaa tuollaisia selvitellä. Ihminen saa käyttää maksuvälineenä joko korttia, käteistä tai MobilePayta, ja kaikki nämä ovat tässä maassa ihan laillisia. Sillä ei ole mitään väliä, jos oma maksuvälinekäytäntö poikkeaa oman ikäluokan enemmistön käytännöistä.
Niin ja ulkomailla lomailuakaan ei ole kielletty
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se epäilyksiä herättää että minne ne rahat menevät. Kukaan alle 70v harvemmin käteistä käyttää normaaliostoksiin.
Käteisellä ei muuten pysty tekemään isoja ostoksia kuten autoa tai laittamaan niitä pankkiin ilman selvityksiä alkuperästä.Paikallinen autoliike oli saanut ikävät seuraukset auton myymisestä isolla käteissummalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Käteistä saa silti käyttää ihan laillisesti työikäisetkin ihmiset. Vaikka joku kehittelisikin vainoharhaisessa mielessään ties mitä teorioita, niin ei yhdelläkään virkailijalla ole mitään valtuuksia alkaa tuollaisia selvitellä. Ihminen saa käyttää maksuvälineenä joko korttia, käteistä tai MobilePayta, ja kaikki nämä ovat tässä maassa ihan laillisia. Sillä ei ole mitään väliä, jos oma maksuvälinekäytäntö poikkeaa oman ikäluokan enemmistön käytännöistä.
Suomessa on kylläkin myös muita maksuvälineitä kuin kortti, käteinen ja mobilepay.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa nostella käteistä. Lupa tulee kysyä sosiaalityöntekijältä.
Enpä oikein usko. Ainakaan minun kohdalla ei ole pitänyt paikkaansa, kun olen 2 kertaa joutunut hakemaan tukea isojen sairaalalaskujen takia. TT-tukea saa, jos tulot ovat tarpeeksi pienet. Menoiksi hyväksytään vuokra/yhtiövastike (tietyt rajat), vesi, sähkö, kotivakuutus ja julkisen puolen lääkärikulut ja reseptilääkkeet, päivähoitomaksuista en tiedä enkä harkinnanvaraissesta tt-tuesta, näyttää sitä jotkut saavan, kun kulkevat merkkivaatteissa, vaikka ovat tuen varassa eläviä.Jos näillä eväillä ei tipu tukea niin, et ole siihen oikeutettu, tulosi ovat liian suuret menoihin suhtautettuna.Pidän hirveän suurena tuota määrää (555.11 e) , joka maksetaan ruokaa, hygieniaa, puhelinta jne varten yksineläjälle. Kenellä jää noin paljon ruokarahaa ym menoja varten kuukaudessa. Jos minulle jäisi noin iso summa elä
Itse elelet siis vähintään tuplasti isommalla eläkkeellä ja silti pitäisi mielestäsi tt-tuella olevilta leikata? Jep jep.
Ei niitä menoja tarvitse mitenkään selitellä, jotka sisältyvät perusosaan eikä niihin haeta mitään lisätukea.
Mistä ihmeestä tämä kuvitelma tulee, että jollakin virkailijalla olisi aikaa kytätä kenenkään rahankäyttöä? Se riittää, kun katsoo tiliotteesta tulot.
Minä olen se harva. Nostan tilin tyhjäksi, kun olen laskut maksanut. Sitten käyttelen käteistä ja osan laitan kirstuun, jos jotain jää yli. Kiva tapa säästää tämä kirjekuori säästäminen. Siitä oli kerran iso juttu jossain iltapäivälehdessä. Ihan vahingossa tulee säästettyä. Taas, jos on joku hypertarjous, vaikka 80 tuumainen telkkari tms, niin ei se oo kuin ostaa pois.